icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bel eerst de alarmcentrale

Als je in nood zit of problemen hebt in het buitenland kun je het best eerst de alarmcentrale van je auto-, reis-, of zorgverzekering bellen. Die kan veel voor je betekenen en snel schakelen.

Gepubliceerd op:30 november 2018

alarmcentrale-pechhulp-herfst

Contact met de alarmcentrale

Maar weinig mensen blijken contact op te nemen met de alarmcentrale bij problemen. Van de 73% die te maken heeft gehad met een ongeval, ziekte of pech belde maar 7% de alarmcentrale. De meesten regelden zelf hulp ter plaatse terwijl alarmcentrales je - bij tijdig doorgeven - veel werk uit handen kunnen nemen.

Wat doet de alarmcentrale?

Zo geven hun artsen medisch advies, beoordelen ze de zorgkwaliteit in het buitenland en organiseren de terugreis. Nadat ze gecontroleerd hebben of je veilig bent na een ongeluk, calamiteit of bij ziekte, wordt je hulpvraag in kaart gebracht en een dossier aangemaakt. Daarna doen ze een verzekeringscheck, schakelen meteen een hulpdienst in en maken - in overleg - een plan van aanpak. Het doet er niet toe welke alarmcentrale je belt, die neemt zo nodig contact op en verrekent met de alarmcentrale(s) van andere verzekeringen.

Terug naar Reisgidsplus.nl