icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Coronavirus & reizen: je rechten

Wat als je reis, vakantieverblijf of vlucht geannuleerd wordt vanwege corona? En hoe zit het als je zelf wilt annuleren. Lees waar je recht op hebt. 
Priscilla Blok

Priscilla Blok , Expert Geld & Verzekeren Bijgewerkt op: 1 februari 2022

paspoort kwijt op vliegveld

Voor je op reis gaat: check het reisadvies

Controleer voor je op reis gaat of er risico's zijn in het land van bestemming en wat het reisadvies is. Het laatste reisadvies vind je op de website van het ministerie van Buitenlandse Zaken. Je kunt ook de Reisapp Buitenlandse Zaken gebruiken. Bekijk meer informatie van de overheid over het coronavirus en gevolgen voor reizen naar het buitenland.

Vaccinatie-eisen

Heb je een vakantie geboekt en verwacht je problemen vanwege (aangescherpte) vaccinatie-eisen? Neem contact op met de reisorganisatie en check je annuleringsverzekering.

Reisorganisaties moeten je wijzen op belangrijke actuele informatie over de reis. Maar daarnaast moet je zelf nagaan wat de regels zijn. Voldoe je zelf niet aan vaccinatie-eisen en kom je het land niet in? Dan worden eventuele onkosten bij jou neergelegd. Vraag in zo’n geval je reisorganisatie om een oplossing, zoals omboeken.

Een reis- en annuleringsverzekering dekt niet voldoen aan de vaccinatie-eisen meestal niet. Soms dekt de verzekering wel als je op doktersadvies niet bent gevaccineerd. Een uitgebreide (allrisk) annuleringsverzekering dekt soms meer.

Lees meer over aangescherpte vaccinatie-eisen en reizen.

Inreisverbodbeperkingen, lockdown of land 'op slot'

Je kunt ook te maken krijgen met een inreisverbod, gedeeltelijke lockdown of een land dat 'op slot' is. Check wat je mogelijkheden dan zijn. 

Virusuitbraak op reis en langer blijven

De ANVR vergoedt geen overnachtingen als je op je bestemming moet blijven door een ziekte zoals het coronavirus.

Terugreizen naar Nederland

Reis je vanuit een EU- of Schengenland met code geel of oranje terug naar Nederland? Dan heb je een coronabewijs nodig, of een vaccinatie- of testbewijs. Een coronabewijs is bewijs van een vaccinatie, herstel, negatieve PCR-test (maximaal 48 uur), of een antigeen-test (maximaal 24 uur). De test laat je uitvoeren in het vakantieland. 

Per 22 december 2021 zijn er nieuwe inreisregels als je buiten de EU of Schengen terugreist naar Nederland. Je moet dan altijd een negatieve testuitslag bij je hebben. Dat geldt ook als je een vaccinatie- of herstelbewijs hebt. Wanneer je uit een zogeheten 'zeerhoogrisicogebied' terugreist, moet je verplicht 5 tot 10 dagen in quarantaine. Meer over deze regels lees je op de website van Rijksoverheid

Bekijk aan welke regels je moet voldoen via de website Reizen tijdens corona (overheid).

Wat vergoedt de reisorganisatie?

Of je moet betalen voor een coronatest verschilt per land. Handige websites om te bekijken zijn Netherlands Worldwide en Reizen tijdens corona

Mogelijk vergoedt de reisorganisatie sommige kosten, zoals voor de PCR-test. Check dit bij de reisorganisatie. Je hebt in ieder geval recht op hulp en bijstand van de reisorganisatie. 

  • TUI geeft korting op een PCR- of antigeentest als je een reis boekt, de korting geldt alleen voor de heenreis. Test je voor vertrek naar je vakantiebestemming positief? Neem dan contact op met de eventuele afgesloten reis- en annuleringsverzekering voor een mogelijke vergoeding van annuleringskosten en ongenoten reisdagen. TUI vergoedt niet de eventuele gemaakte extra reis- en verblijfskosten tijdens je vakantie als gevolg van corona. Deze kosten worden wel (deels) vergoed als je via TUI een pakketreis boekte naar een bestemming met code oranje.
  • Sunweb Group (merken: Sunweb, Eliza was here, GOGO, Primavera, Totally) vergoedt per 1 november 2021 geen coronatesten meer op bestemming. Ook worden er geen kosten vergoedt als je positief test. Hiervoor kun je terecht bij de reisverzekeraar.
  • Corendon vergoedt per 1 novemer 2021 de test ter plaatse niet langer. Corendon vergoedt alleen de kosten na een positieve test als je kunt aantonen dat je volledig gevaccineerd bent. Denk aan kosten voor extra hotelovernachtingen en de terugvlucht.

Vliegmaatschappij annuleert vlucht 

Een vliegmaatschappij kan een vlucht annuleren door corona. Je kunt dan met verschillende scenario's te maken krijgen.

Als de luchtvaartmaatschappij failliet gaat en de reis daardoor niet doorgaat, dan moet een pakketreisaanbieder met een redelijk alternatief komen. Zoals een andere vlucht en kosteloos omboeken naar een andere vervoerder. Alleen als dat redelijkerwijs écht niet kan, mag de aanbieder pas annuleren. En dan moet die binnen 14 dagen de reissom teruggeven.

Kom je er niet uit met de vliegtuigmaatschappij? Lees dan onze tips en maak gebruik van onze voorbeeldbrieven.

Reisorganisatie, vervoerder of vakantieverblijf annuleert de reis

Ook de reisorganisatie kan de reis annuleren of aanpassen door bijvoorbeeld corona.

Zelf annuleren

Je kunt er ook voor kiezen om je reis, vlucht of accommodatie zelf te annuleren. In de meeste gevallen kun je het beste afwachten tot de partij waar je hebt geboekt annuleert. Heb je zelf corona en/of een andere (ernstige) ziekte? Bekijk dan of je recht hebt op je annuleringsverzekering.

Virusuitbraak en annuleringsverzekering

Als je reis niet door kan gaan moet de reisorganisatie, luchtvaartmaatschappij of accomodatie waar je hebt geboekt een oplossing bieden. Dat betekent: geld terug of omboeken. Bekijk of je recht hebt op je annuleringsverzekering.

Schrijf je in voor onze gratis e-mails

Blijf op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
In onze privacyverklaring lees je hoe we omgaan met je persoonsgegevens en e-mails voor je personaliseren. Afmelden kan altijd.