icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Corona-reisvoucher vervalt: wat nu?

Heb je een ongebruikte reisvoucher die bijna verloopt? Houd de vervaldatum goed in de gaten. Hoor je niets van de reisorganisatie? Onderneem dan zelf actie.
Priscilla Blok

Priscilla Blok , Expert Geld & Verzekeren Bijgewerkt op: 20 januari 2022

Coronavouchers vervallen

Geldigheid corona-reisvoucher

Sinds maart 2020 konden vele reizen niet doorgaan door het coronavirus. Kon je pakketreis niet doorgaan, dan werd vaak een reisvoucher aangeboden. Met deze voucher kun je een nieuwe reis boeken. De SGR dekt vouchers inmiddels niet meer en reisaanbieders mogen geen vouchers meer uitgeven.

Lees meer over reisvouchers bij annulering door corona

Uitbetalen reisvouchers 

Reisorganisaties moeten (deels) ongebruikte vouchers binnen een jaar uitbetalen aan reizigers. In principe nemen reisorganisaties contact met je op voordat de voucher verloopt. Het initiatief tot uitbetalen ligt dus bij de reisorganisatie. Je hoeft niet zelf te vragen om een uitbetaling. 

Het boeken van een nieuwe reis, zal de voorkeur hebben van de reisorganisaties. Je krijgt dan ook waarschijnlijk de vraag of je een nieuwe reis wilt boeken. Óf dat je je geld terug wilt. Aan jou de keuze.

Reisvoucher vervalt bijna

Als je reisvoucher bijna vervalt heb je 2 opties. Je kunt alsnog een nieuwe reis boeken of je geld terug ontvangen. 

1. Nieuwe reis boeken

Boek je van je reisvoucher een reis? Dan blijft de vraag of je reis door kan gaan. Wordt je nieuw geboekte reis geannuleerd door de reisorganisatie? Dan heb je recht op je geld terug. De reisorganisatie moet de reissom dan binnen 14 dagen terugbetalen. Gaat een reisorganisatie failliet? Dan kun je aanspraak maken op het garantiefonds waar de organisatie is aangesloten. Voor de meeste reisorganisaties is dat bij de SGR.

Wil je een nieuwe reis boeken van je Corona-reisvoucher? Let dan op het volgende. 

SGR-dekking na annulering

De SGR-dekking eindigt normaal gesproken wanneer de reisaanbieder je reis annuleert. Bijvoorbeeld vanwege reisrestricties of ‘corona'. In de periode tussen annulering en het daadwerkelijk terugontvangen van je geld, dekt de SGR de reissom niet. Gaat de reisorganisatie in die tussentijd failliet? Dan ben waarschijnlijk je reissom kwijt.

In 2 gevallen gaat de SGR de reissom in die periode tóch afdekken:

  1. Als je vanwege corona een geannuleerde reis direct omboekte. Bijvoorbeeld vorig jaar geannuleerd, omgeboekt naar dit jaar.
  2. Als je de nieuwe reis betaalt met een coronavoucher met SGR-dekking. 

In beide gevallen heb je SGR-dekking totdat je geld terug hebt. Voorwaarden is wel dat de reis 'wegens corona’ geannuleerd is. Annulering vanwege bijvoorbeeld te weinig deelnemers of natuurramp vallen hier niet onder.  

2. Geld terug

Wil je geen nieuwe reis boeken met de voucher? Dan ligt de bal bij de reisorganisatie. Tóch is het goed om zelf alert te blijven. We zetten op een rij waar je op kunt letten. 

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.