icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Klacht over reisverzekeraar

Heb je een klacht over een bank, verzekeraar of andere financiële dienstverlener en ben je niet tevreden met de afhandeling? Als consument kun je gratis terecht bij het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Een juridische procedure starten is ook een mogelijkheid, maar kan flink in de papieren lopen.
Mark Drabbe

Expert Geld & Verzekering


De klachtenprocedure bestaat uit een aantal stappen:

Stap 1: Meld je klacht bij de financiële onderneming

Meld je éérst klacht schriftelijk aan de dienstverlener via de zogenoemde interne klachtenprocedure (IKP). Vaak kan dat via de website van de financiële dienstverlener. Een e-mail of brief sturen kan natuurlijk ook, gericht aan de klantenservice of uiteindelijk de directie. Vraag altijd om een schriftelijke inhoudelijke reactie. Die hoor je binnen 6 weken te ontvangen. 

Tip: Op de website van het Kifid staan tips voor het schrijven van een klachtenbrief.

Stap 2: Meld je klacht bij het Kifid

Krijg je binnen 6 weken geen inhoudelijke reactie van de financiële dienstverlener? Of krijg je een reactie waarover je niet tevreden bent? Dan kan het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) je misschien helpen. Check in het register van het Kifid of de financiële dienstverlener is aangesloten bij het Kifid. Je kunt eventueel je rechtsbijstandverzekeraar of andere juridische hulp inschakelen om je bij te staan in de procedure.

Het Kifid bemiddelt bij klachten, maar neemt niet alles in behandeling. Je klacht wordt afgewezen als je bijvoorbeeld niet eerst bij de dienstverlener hebt geklaagd. Neemt het Kifid de klacht wel in behandeling, dan kan dit leiden tot:

  • bemiddeling of een schikking.
  • een afwijzing via de verkorte klachtroute (schriftelijk, je kunt niet in beroep maar wel naar de rechter).
  • reguliere behandeling via de Geschillencommissie. Je kan dan worden uitgenodigd voor een hoorzitting, na een bindende uitspraak kun je in beroep als de vordering €25.000 of meer is.

Stap 3: Start een juridische procedure

Wil of kun je niet naar het Kifid, dan kun je ervoor kiezen om zelf een juridische procedure te starten. Dit kan ook wanneer je het niet eens bent met de niet-bindende uitspraak van het Kifid. Let wel op: het starten van een juridische procedure kan flink in de papieren lopen en een negatieve uitspraak van het Kifid werkt niet in je voordeel bij de rechter.

Tip: Heb je een rechtsbijstandverzekering? Vraag de rechtsbijstandverzekeraar of jouw geschil onder de dekking valt en vraag juridisch advies of bijstand in het geschil. 

En verder?

  1. Stuur altijd een kopie van je klacht aan de verzekeraar naar het Meldpunt Financiële Markten van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). De AFM bemiddelt niet in jouw klacht en beoordeelt ook niet of jouw klacht terecht is, maar kan een onderzoek starten als vermoed wordt dat een verzekeraar de regels heeft overtreden.  
  2. Als je juridisch advies wilt over je klacht of de behandeling daarvan, dan kun je gebruikmaken van je rechtsbijstandverzekering als die dit soort zaken dekt, het Juridisch Loket telefoonnummer 0900-8020 (€ 0,25 per minuut) of een advocaat.
  3. Je kunt je klacht ook plaatsen op Klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

Ook interessant:

Test reisverzekeringen