icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Smartphone reparatie

Wat nu als je telefoon kapot gaat buiten de garantieperiode, of door eigen schuld? Je hebt hem bijvoorbeeld op de grond laten vallen en er zit een barst in het scherm. Dan is een reparatieshop een optie. Ze werken vaak snel maar de kosten lopen uiteen en ze informeren de klant vaak amateuristisch.

Gepubliceerd op:  6 mei 2014


Kapot scherm reparatieshops garantieHeb je het defect aan een telefoon echt aan je zelf te wijten (hij is bijvoorbeeld van tafel gevallen), of is je gewone garantie verlopen, zodat je niet terug kunt naar de winkel voor reparatie-onder-garantie? In dat geval kun je zelf een reparateur inschakelen.

In menige winkelstraten beloven reparatieshops snel herstel van de meeste merken telefoons. Vaak zijn de reparatieshops onderdeel van een andere winkel. Dat kan een computerwinkel zijn, maar soms ook een kapperszaak.

Steekproef

Wij waren benieuwd hoe deze winkeltjes werken en deden in juni 2013 een steekproef bij 15 bedrijfjes. Met 3 defecte smartphones gingen we naar de winkels en vroegen een prijsopgave voor reparatie van het scherm.

Onze steekproef met de 3 telefoons leverde sterk uiteenlopende offertes op.

  • Bij de defecte Samsung Galaxy S varieerden de reparatiekosten van €129 tot €209. De medewerker van de duurste winkel zei tegen onze mysteryshopper: 'Ik heb de offerte opgehoogd, want dan doen we even een software-update'.
  • De tweede telefoon, een Samsung Galaxy XCover, leverde een prijsverschil op van €50 met offertes van €25 tot €75.
  • Onze defecte iPhone 4S kon in de goedkoopste winkel gerepareerd worden voor €59 en in de duurste voor €125.

Onderzoekskosten

Buiten de reparatiekosten moesten we bij enkele bedrijfjes eerst onderzoekskosten betalen à €25 of €35. Soms werd dit bedrag meteen genoemd, soms bleek dat pas veel later. Twee bedrijfjes rekenden, zonder de telefoon echt te inspecteren, de onderzoekskosten direct met de mysteryshopper af.

Niet laten repareren betekent dus dat we dat geld sowieso kwijt zijn. Iets om rekening mee te houden bij reparatiewinkels!

Alle reparatieshops zeggen de onderzoekskosten van de totaalprijs af te trekken als we de telefoon er laten repareren.

Meestal geen nette offerte

Een keurige offerte was overigens bij nagenoeg alle reparatiewinkels ver te zoeken.

  • The Fixable in Amsterdam deed het als enige bedrijf helemaal goed. Het bedrijf voegde zelfs een nette brief met uitleg over de reparatieprocedure toe.
  • De andere offertes waren onvolledig. Er stond vaak niet meer op dan 'reparatie' en het merk van de telefoon. Soms met een aanwijzing als 'lcd-scherm' of 'touch'.
  • Er waren 4 offertes bij die wij helemaal geen offerte willen noemen. Zo ontvingen we een handgeschreven papiertje en een visitekaartje met een bedrag en een handtekening.

Onprofessioneel

De meeste van de 15 bezochte reparatieshops maakten op ons een onprofessionele indruk, maar dat betekent niet dat ze incapabel zijn. Een aantal medewerkers van de Consumentenbond heeft ervaren dat telefoonreparatieshops kleine defecten in veel gevallen snel herstellen. Soms kon je er zelfs op wachten.

Let wel op, want wie originele onderdelen wil, moet daar nadrukkelijk om vragen. Ook een goede vraag is welke garantie wordt gegeven op de reparatie.

Bijzonder voorval

Een bijzonder voorval bij onze steekproef was dat een toestel per ongeluk werd gerepareerd, terwijl we alleen om een prijsopgave vroegen. We konden de reparatie betalen, of anders zou het toestel weer defect gemaakt worden.