icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Foutieve overboeking door je bank

Als jij het juiste rekeningnummer hebt ingevoerd, is de bank verplicht de foute overboeking op korte termijn te herstellen.
Rien Meijer

Expert Geld & Verzekering


Wat zijn je rechten?

De bank heeft de plicht ervoor te zorgen dat jouw opdrachten goed worden verwerkt en is dus aansprakelijk voor eigen fouten. Is jouw betaalopdracht niet of niet juist uitgevoerd? Volgens de algemene bankvoorwaarden moet je zo snel mogelijk 'reclameren', zodat de eventuele schade beperkt blijft.

De bank is verplicht een foutieve overboeking op korte termijn te herstellen. Het bedrag moet worden teruggevorderd van de ontvanger en vervolgens worden overgemaakt naar het juiste rekeningnummer. De schade die is ontstaan door de verkeerde overboeking, kun je verhalen op de bank.

Wat kun je het beste doen?

  • Als je ziet dat er iets fout is gegaan met een overboeking, neem dan direct contact op met de bank. Je kunt het beste een aangetekende brief sturen. Geef daarin ook aan dat je binnen 3 weken een reactie wilt.
  • Heb je na 3 weken geen reactie ontvangen of reageert je bank niet naar tevredenheid, dan kun je je klacht voorleggen bij het Kifid (Klachteninstituut Financiële Dienstverlening).
  • Je kunt ook een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons persoonlijk juridisch advies.

Voorbeeldbrief

 

 

 

 

 

Test spaarrekeningen