icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

SpaarAlert en veelgestelde vragen

Met de gratis SpaarAlert hoef je niet meer zelf bij te houden waar je geld het snelst groeit.
Rien Meijer

Expert Geld & Verzekering

Artikelen_spaaralertveelgesteldevragen

Gratis Spaaralert

Met de gratis SpaarAlert hoef je niet meer zelf bij te houden waar je geld het snelst groeit. Leden van de Consumentenbond kunnen hiermee aangeven waar ze hun spaargeld nu stallen en krijgen automatisch eens per week of per maand een mailtje als een ándere spaarrekening een hogere rente biedt. Let op: om je aan te melden voor de SpaarAlert dien je ingelogd te zijn. Je vindt de aanmeldpagina bij de Klantenservice onder Mijn SpaarAlert. Zie voor de verdere voorwaarden de Disclaimer SpaarAlert.

Veelgestelde vragen

Hoe kan ik me aanmelden voor de SpaarAlert ?

Om je aan te melden voor de SpaarAlert moet je ingelogd zijn. Je vindt de aanmeldpagina voor Mijn SpaarAlert onder het menu-item Klantenservice.

Kost deze service geld?

Nee, als lid van de Consumentenbond kun je gratis gebruikmaken van deze service.

Hoe vaak ontvang ik een SpaarAlert?

Je kunt dit zelf instellen. Je hebt de keuze uit wekelijks of maandelijks. Het kan zijn dat je geen SpaarAlert ontvangt. Je ontvangt namelijk alleen een alert wanneer je een hogere rente kunt krijgen.

Mijn spaarrekening staat er niet bij? Waarom niet?

Dit kan diverse redenen hebben. Onze SpaarAlert geeft alleen alerts over Nederlandse spaarrekeningen die geopend kunnen worden op het moment dat de alert verstuurd wordt. Indien je rekening niet voorkomt, heb je waarschijnlijk een rekening die niet meer aangeboden wordt of waarvoor tijdelijk geen nieuwe klanten worden aangenomen.    

Waarom ontbreekt de ING Profijtrekening?

ING hanteert een minimumsaldo van €25.000 om te kunnen sparen op een Profijtrekening. De bank gaat hier in de praktijk weliswaar soepel mee om, maar heeft het recht rekeningen die (structureel) onder die grens blijven op te zeggen. De maximale rente op de Profijtrekening geldt zelfs alleen voor spaartegoeden boven de €75.000.

Ik heb meerdere spaarrekeningen, maar ik kan er maar één opgeven. Waarom? 

De SpaarAlert geeft de top 3 qua hoogste spaarrente weer. Indien je meerdere rekeningen hebt, zal de top 3 hetzelfde blijven. Om te voorkomen dat je meerdere e-mails van ons ontvangt, kun je maar 1 rekening invoeren.   

Ik heb me aangemeld voor de SpaarAlert, maar ontvang er geen. Waarom niet? 

Dit kan 2 redenen hebben. Het kan zijn dat onze mail in jouw spamfolder belandt. Om dat te voorkomen, kun je ons aan je contactpersonen toevoegen en eventueel van de lijst met ongewenste mail afhalen. Daarnaast kan het zijn dat jouw spaarrekening momenteel de hoogste spaarrente biedt. Je krijgt alleen een SpaarAlert wanneer je ergens anders een hogere (jaar)rente kunt krijgen.

Kan ik via jullie de nieuwe spaarrekening afsluiten?

Nee, om de spaarrekening af te sluiten dien je rechtstreeks contact op te nemen met de bank.

Is jullie aanbod altijd het beste voor mij?

Dat is niet zomaar te zeggen. Bij sommige rekeningen betaal je opnamekosten, of krijg je juist een hogere rente wanneer je je geld een bepaalde periode laat staan. Daardoor kan jouw voordeel in de praktijk anders uitpakken. Hiermee is in de berekening geen rekening gehouden 

Hoe vaak kan ik wisselen van spaarrekening?

Dat kan onbeperkt. Houd wel rekening met renteverlies doordat je bijvoorbeeld opnamekosten betaalt bij jouw oude rekening of doordat je niet alle bonussen opstrijkt van je nieuwe rekening. Kijk daarom goed naar de voorwaarden van je oude en nieuwe rekening voordat je je geld verschuift. Ook kost het tijd om je saldo over te boeken naar een andere rekening. Vaak kan dat binnen 1 dag, maar dit kan ook oplopen tot enkele dagen. Dit betekent ook renteverlies, want op die dagen ontvang je meestal geen rente.

Disclaimer SpaarAlert

  • Rekeningen van de Bank of Scotland en Argenta Spaarbank vallen niet onder het Nederlandse Deposito Garantiestelsel.
  • Indien je een bonus-spaarrekening heeft, kun je een rentebonus mislopen door over te stappen naar een andere bank voordat de peildatum van de bonusperiode is bereikt.
  • Bij bepaalde spaarrekeningen is een betaalrekening bij de aanbieder verplicht, kijk hiervoor in onze Spaarwizard. Aan die betaalrekening kunnen kosten verbonden zijn.
  • Indien je een rekening heeft met opnamekosten, hou hier dan rekening meer als je overweegt om jouw spaargeld bij een andere bank te plaatsen. Het is soms nadelig jouw geld over te zetten naar een andere spaarrekening.
  • De genoemde rentestand is de effectieve rente per jaar. Indien jouw bank per maand uitkeert, kan de nominale rente afwijken.