icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Meer nieuws

Meer nieuws

Meer nieuws

Ondernemers geven bank dikke onvoldoende

Nieuws|Ondernemers in het midden- en kleinbedrijf (mkb) beoordelen de 3 grootste kredietverstrekkers met een gemiddeld cijfer van 3,9 en zijn daarmee veel kritischer dan consumenten in onze jongste Bankenmonitor.

Rien Meijer

Rien Meijer , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:11 december 2014


Magazine Het Ondernemersbelang vroeg circa 100.000 lezers onder meer naar hun oordeel over de contactpersonen bij de bank, de communicatie van hun bank, de transparantie van het proces rondom het toekennen van hun kredietaanvraag én de hoogte en voorwaarden van de financiering.

Alleen ING (net) voldoende

Van de beoordeelde banken scoort Rabobank op 3 van de 4 genoemde criteria met voorsprong het slechtst. ABN Amro doet het een fractie beter, maar nog altijd ver onder de maat. ING brengt het er met een gemiddelde van 5,5 nog het best van af.

  ABN Amro ING Rabobank
 Contactpersoon 5,7 6,3 5,3
 Communicatie 4,7 5,4 4,6
 Transparantie 4,4 4,8 4,2
 Voorwaarden financiering 4,3 5,5 4,5
 Gem. oordeel mkb'ers 4,8 5,5 4,7
 Resultaat Bankenmonitor 6,9 7,1 6,9

Bron: Het Ondernemersbelang, december 2014

Volgens onderzoeker Ron van Bergen moet zoveel ontevredenheid de banken zorgen baren. ‘Juist omdat het oordeel ook komt van ondernemingen met een gezonde balans. Dat zijn toch klanten die je als bank graag hebt.’ Opvallend is ook ondernemers die van hun bank een krediet ontvingen nauwelijks tevredener zijn dan collega’s wiens aanvraag werd geweigerd.

Particuliere klanten

Ondernemers tonen zich hoe dan ook een stuk kritischer over hun bank dan particuliere klanten. In de jaarlijkse bankenmonitor van de Consumentenbond kreeg deze maand geen enkele bank een onvoldoende van zijn klanten. Wel is het percentage mensen dat een onvoldoende geeft bij de ene bank beduidend groter dan bij de andere. De ASN Bank en Triodos Bank krijgen van bijna niemand een onvoldoende. Bij ABN Amro en Rabobank is het percentage onvoldoendes het hoogst: 12%.

Bekijk ook de bankenmonitor van de Consumentenbond.

Meer nieuws

Meer nieuws

Nieuw & interessant

  • Abn-Amro-nieuws
    Nieuws  |  23 jan.

    Groensparen kan weer bij ABN Amro

    Fiscaal aantrekkelijk groensparen kan ook bij ABN Amro-dochter Moneyou. Het gaat om een Groen deposito met een looptijd van 1 jaar en een rente van 0%.
  • Tablet deposito-rentes
    Nieuws  |  22 jan.

    Deposito's BFF van top naar flop

    BFF Banking Group heeft vandaag (22 januari) zijn rentetarieven op alle looptijden verlaagd naar 0,1%. De Italiaanse bank, in Nederland actief via bemiddelaar Raisin, bood lange tijd juist relatief heel hoge rentes aan op termijndeposito’s.
  • ABN-AMRO-bank
    Nieuws  |  13 jan.

    Rente bij ABN Amro naar 0%

    Als eerste grote bank in Nederland gaat ABN Amro geen spaarrente meer uitkeren. De maatregel gaat op 1 april in. Klanten die meer dan €2,5 miljoen bij de bank hebben gestald, krijgen zelfs te maken met een negatieve rente van -0,5%.
  • belastingaangifte-maart
    6 jan.

    Belasting over je vermogen

    De vermogensrendementsheffing ligt al geruime tijd onder vuur. In 2017 is een ontwikkeling ingezet richting het daadwerkelijk behaalde rendement op je vermogen.