icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Bespaar nu tot €330,- op je energiecontract.|

Doe mee met ons Energiecollectief.

Energiecollectief icon

Suiker en zoetstoffen

Suikers zijn onmisbaar voor een goede gezondheid. Je hersenen hebben suiker nodig als brandstof. Ga er wel bewust mee om: veel suikers eten is slecht voor je gebit en gezondheid. Het verhoogt de kans op overgewicht en allerlei ziekten. Natuurlijke suikers zijn hierin niet anders.
Antje Houmes

Expert Voeding & Gezondheid

suiker

Suikers 

Als je naar de voedingswaarde op een etiket van levensmiddelen kijkt, staan koolhydraten en suikers vaak apart genoemd :'koolhydraten, waarvan suikers'. Er wordt hier onderscheid gemaakt in lange ketens suiker, genaamd zetmeel of koolhydraten, en mono- en disachariden, de zogenaamde snelle suikers. De meest bekende is glucose, maar er zijn er nog een aantal. 

Zoetstoffen

Zoetstoffen zijn in te delen in 2 soorten: intensieve en extensieve zoetstoffen.

  • Intensieve zoetstoffen zijn zoeter dan suiker maar leveren geen energie of kilocalorieën. Hierdoor zijn ze favoriet in dieetproducten.
  • Extensieve zoetstoffen worden ook wel polyolen genoemd en zitten in veel groenten en fruit. Deze zoetstoffen bevatten gemiddeld 2 kilocalorieën per gram.

Populaire suikers

Tegenwoordig zijn er veel verschillende suikervervangers op de markt: van agavesiroop tot kokosbloesemsuiker. Rondom deze en soortgelijke suikeralternatieven hangt een zweem van gezondheid. 

Suiker op het etiket

Hoe lees je óf en hoeveel suiker er in je eten zit? Wij geven tips hoe je verpakkingen van voedingsmiddelen kunt scannen op de aanwezigheid van suikers en de verschillende suikerbenamingen die als ingrediënt gebruikt worden.

Nieuw & interessant

  • Home header dieten

    Diëten

    Lang niet alle diëten zijn gezond. Waar let je op bij het kiezen van een dieet?

  • Artikel de bekendste e-nummers

    E-nummers

    E-nummers zijn veilig. Een stof krijgt namelijk pas een e-nummer als hij goedgekeurd is om te gebruiken in voedsel.

  • Artikel vitamines

    Vitamines & voedingssupplementen

    De kans op een tekort aan vitamines is klein als je gevarieerd en gezond eet. Behoor je tot een risicogroep? Slik dan een voedingssupplement.

  • Home gezonde voeding

    Gezond eten

    Belangrijk zijn volkorenproducten, vis, peulvruchten en noten. Let ook op zout, verzadigd vet en suiker.