icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

Alternatieve suikers

Tegenwoordig zijn er veel verschillende suikervervangers op de markt. Van agavesiroop tot kokosbloesemsuiker. Rondom deze en soortgelijke suikeralternatieven hangt een zweem van gezondheid. Maar zijn ze echt beter dan witte, geraffineerde suiker?
Antje Houmes

Expert Voeding & Gezondheid


Suikervervangers

Veel suikervervangers verschillen qua samenstelling nauwelijks van gewone, witte suiker. Als je te veel alternatieve suikers eet, heb je dus - net als bij gewone suiker - een vergrote kans op overgewicht en gaatjes in je gebit. Toch wordt vaak beweerd dat deze suikers gezonder zijn dan gewone suiker. Sommige zouden een lagere glycemische index hebben. Dat betekent dat ze je bloedsuikerspiegel minder snel zouden laten stijgen. Maar hiervoor zijn geen echte bewijzen. Ook de bewering dat alternatieve suikers goed zijn vanwege de mineralen en vitaminen die erin zitten gaat niet helemaal op, want het gaat maar om hele kleine hoeveelheden van deze stoffen. Alternatieve suikers zijn dus geen bron van mineralen of vitaminen.

Smaak

Nieuwsgierig naar de smaak van deze suikervervangers? Bekijk dan ons filmpje waarin we deze producten aan een smaaktest onderwerpen.

Let op!

Je bent niet akkoord gegaan met ons cookiebeleid. Hierdoor kun je op onze website nu geen video's bekijken. Wil je toch de video bekijken, verwijder dan je cookies en ga akkoord met ons cookiebeleid.

Suiker

Witte suiker, of tafelsuiker, komt uit suikerbieten of -riet en bestaat uit sacharose (sucrose). Sacharose bestaat uit glucose (druivensuiker) en fructose (vruchtensuiker), zoetsmakende koolhydraten die 4 kcal per gram leveren. Alternatieve suikers leveren meestal ook deze hoeveelheid energie.

Agavesiroop

Agavesiroop wordt gemaakt van de nectar uit de kern van de agaveplant, een soort vetplant die groeit in woestijnachtige gebieden in Mexico. De zoete kern wordt geperst tot sap, dat wordt vervolgens gefilterd en daarna ingedikt. Agavesiroop bevat vrij veel fructose (vruchtensuiker).

Ahornsiroop

Deze zoete siroop wordt gemaakt door het suikerhoudende sap van de esdoorn af te tappen. Voor 1 liter siroop is 30 tot 40 liter van dat sap nodig. Klasse A is lichter van kleur en smaak dan ahornsiroop van graad B en C. Het wordt vaak gebruikt op pannenkoeken.

Dadelstroop

Dadelstroop wordt gemaakt door dadels - met 60% suiker - te koken, te ontpitten, te persen en dan te filteren en te concentreren.

Honing

Bijen staan aan de basis van deze zoetmaker. Honing is in allerlei varianten verkrijgbaar, afhankelijk van welke bloemen de bijen bezocht hebben. Geef kinderen jonger dan 1 jaar geen honing. Hoewel de kans zeer klein is, kunnen ze er ziek van worden.

Kokosbloesemsuiker

Deze suiker komt niet uit de kokosnoot, maar uit de bloem die bloeit voor er een kokosnoot groeit. Het sap wordt meerdere malen getapt uit de bloesem en dan verhit en gedroogd tot er een korrelachtige suiker ontstaat. Het is de duurste variant onder de alternatieve suikers.

Oerzoet

Oerzoet wordt net als rietsuiker gemaakt van suikerriet. Het is echter minder bewerkt dan rietsuiker waardoor het nog een klein beetje mineralen uit het suikerriet bevat. Maar oerzoet is absoluut geen bron van mineralen.

Palmsuiker

Deze suiker lijkt op kokosbloesemsuiker maar is afkomstig van andere tropische palmen zoals de dadelpalm en de arengapalm. Het wordt soms verkocht als 'superfood', maar de samenstelling lijkt veel op gewone suiker.

Speltstroop

Spelt is hip, dus waarom geen stroop van spelt? Deze lichtbruine siroop wordt gemaakt door speltmeel op te lossen in water. Met behulp van enzymen wordt het zetmeel uit het graan afgebroken tot zoetsmakende suikers. Doordat de basis van dit product spelt is, klinkt het misschien gezond, maar de samenstelling van de stroop verschilt nauwelijks met die van suiker.

Zoetstoffen

Naast deze alternatieve suikers zijn er ook zoetstoffen als aspartaam, maltitol, sucralose en stevia (van plantaardige afkomst), die suiker kunnen vervangen. Ze zijn te herkennen aan de E-nummers E420-421 en E950-E968. In tegenstelling tot alternatieve suikers bevatten deze zoetstoffen weinig tot praktisch geen calorieën.

Meer lezen:

Nieuw & interessant

  • Home header dieten

    Diëten

    Lang niet alle diëten zijn gezond. Waar let je op bij het kiezen van een dieet?

  • Artikel de bekendste e-nummers

    E-nummers

    E-nummers zijn veilig. Een stof krijgt namelijk pas een e-nummer als hij goedgekeurd is om te gebruiken in voedsel.

  • Artikel vitamines

    Vitamines & voedingssupplementen

    De kans op een tekort aan vitamines is klein als je gevarieerd en gezond eet. Behoor je tot een risicogroep? Slik dan een voedingssupplement.

  • Home gezonde voeding

    Gezond eten

    Belangrijk zijn volkorenproducten, vis, peulvruchten en noten. Let ook op zout, verzadigd vet en suiker.