icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hypotheekadvies van de Consumentenbond

Een hypotheek afsluiten doe je niet zomaar. Daarom zijn we duidelijk over onze dienstverlening en met wie wij samenwerken.

Barbara van der Est

Barbara van der Est , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:23 oktober 2018


Hoe werkt ons hypotheekadvies?

Voor hypotheekadvies van de Consumentenbond maak je een belafspraak met één van onze hypotheekadviseurs. Het eerste kennismakingsgesprek is gratis. Je zit dan nog nergens aan vast.

Als je een vervolgafspraak maakt, dan doorloop je samen met je hypotheekadviseur telefonisch een aantal interactieve online tools via jouw persoonlijke online hypotheekoverzicht. De adviseur neemt hierbij met jou je persoonlijke situatie en je hypotheekwensen door.

Sluit je je hypotheek af via Hypotheekadvies van de Consumentenbond, dan stuur je digitaal alle gegevens zoals de werkgeversverklaring en het taxatierapport naar ons. Je krijgt dan een renteaanbod van de hypotheekaanbieder die jij hebt uitgekozen. De adviseur zorgt voor alle vereiste stukken zodat je naar de notaris kunt.

Met wie werken wij samen?

De Consumentenbond werkt voor deze dienst samen met onafhankelijk hypotheekadviseur Ikbenfrits.nl te Amsterdam.

Ikbenfrits is geregistreerd bij de AFM (Autoriteit Financiële Markten) onder vergunningnummer 12044848 en bij de Kamer van Koophandel onder de naam Hyposhaker B.V. onder nummer 62716743 (Ikbenfrits is de handelsnaam van Hyposhaker)

Wat kost ons hypotheekadvies?

Een telefonisch hypotheekadvies met uitgebreid adviesrapport kost €500. Sluit je de hypotheek ook daadwerkelijk af via de Consumentenbond, dan zijn de bemiddelingskosten €1000. In totaal kost het hypotheekadvies €1500.

Je betaalt die €1500 bij de notaris, op het moment dat je hypotheek passeert.

Ben je zzp'er, dan kost het advies €750. Voor zzp’ers zijn hypotheekadviseurs namelijk gemiddeld een stuk meer tijd kwijt. Inclusief bemiddeling betaal je €1750.

Onafhankelijk hypotheekadvies

Het hypotheekadvies is 100% onafhankelijk. De Consumentenbond werkt samen met Ikbenfrits.nl. Ikbenfrits is geen onderdeel van een bank of verzekeraar en doet met een groot aantal aanbieders zaken. Wij hebben geen banden met hypotheekverstrekkers en we ontvangen ook geen enkele vergoeding van hypotheekverstrekkers of verzekeraars.

Vergelijking aanbieders

Bij het hypotheekadvies worden hypotheekaanbieders vergeleken op basis van totale kosten over de gehele looptijd van de hypotheek. Hierbij houden we rekening met de risico-opslag: een extra rente bovenop de basisrente. Je krijgt met deze opslag te maken als de hypotheek die je afsluit hoger is dan 50 tot 60% (verschilt per bank) van de waarde van de woning. Los je de hypotheek af, bijvoorbeeld bij een annuïteitenhypotheek, dan daalt de rente-opslag. Verreweg de meeste geldgevers hanteren geen risico-opslag bij hypotheken met Nationale Hypotheek Garantie.

Onze hypotheekadviseur geeft je een compleet overzicht van alle hypotheekverstrekkers en laat je ook aanbieders zien waarvoor hij niet kan bemiddelen.

Met deze hypotheekaanbieders doen wij zaken:

  • Abn Amro
  • Aegon
  • Argenta
  • ASR
  • Attens Hypotheken
  • BijBouwe
  • BLG Wonen
  • Centraal Beheer
  • Colibri Hypotheek
  • Florius
  • Hypotrust (Hypotrust Woonbewust, Hypotrust Comfort, Hypotrust Elas Plus en Profijn)
  • ING
  • IQWOON
  • Lloyds Bank (Bank of Scotland)
  • Merius
  • MUNT Hypotheken
  • Nationale Nederlanden
  • NIBC
  • Obvion
  • Reaal
  • Rabobank
  • Robuust Hypotheken
  • SNS
  • Syntrus Achmea
  • Tulp Hypotheken
  • Venn Hypotheken
  • Woonfonds
  • Vista

Wij doen geen zaken met:

  • Allianz
  • Duitse Volksbank
  • Handelsbanken
  • Hypotrust Goede Start Hypotheek
  • Moneyou
  • Regiobank
  • Philips Pensioenfonds (PPF)
  • SKP HQ (label van de Hypotheker)
  • Triodos Bank
  • Van Lanschot

Wij doen geen zaken met deze hypotheekaanbieders omdat zij bijvoorbeeld niet via een tussenpersoon een hypotheek afsluiten. Ook kun je bij sommige aanbieders geen nieuwe hypotheek afsluiten omdat ze niet meer actief zijn.

Heb je een hypotheek bij een aanbieder waarmee Hypotheekadvies van de Consumentenbond niet samenwerkt? Dan kun je voor een wijziging van je hypotheek niet terecht bij onze adviseurs. Je hypotheek oversluiten naar een andere aanbieder kan natuurlijk wel.

Overlijdensrisicoverzekering afsluiten

De hypotheekadviseur kan ook de overlijdensrisicoverzekering voor je regelen. Dit advies kost niets extra.

Via ons kun je een overlijdensrisicoverzekeringen afsluiten bij:

  • Abn Amro
  • Aegon
  • Allianz
  • ASR en Generali
  • BLG
  • Brand New Day
  • Callasfp
  • Centraal Beheer Achmea
  • Dazure
  • Dela
  • Delta Lloyd (sinds 1 juli 2018 samen met Nationale Nederlanden)
  • Florius
  • Hera Life
  • Klaverblad
  • Leidsche Verzekeringen
  • Reaal
  • Scildon
  • TAF
  • Woonfonds

Je kunt geen overlijdensrisicoverzekering afsluiten bij:

  • Argenta
  • BNP Paribas
  • Cardif
  • FBTO
  • Finvita
  • Interpolis
  • Onderlinge 's-Gravenhage
  • Cardif
  • Loyalis
  • Univé
  • Zwitserleven

Je kunt zo’n verzekering ook zelf ergens anders afsluiten. Je betaalt dan wel apart advies- en/of bemiddelingskosten.

Privacy

Wij gaan met jou in gesprek zodat wij goed kunnen adviseren welke hypotheek het beste bij jouw situatie past. In dit gesprek vragen wij naar jouw kennis van en ervaring met financiële producten, je financiële situatie, zoals inkomen en vermogen, je wensen en je bereidheid om bepaalde risico’s te dragen of af te dekken (bijvoorbeeld met een verzekering).

Wij gaan zorgvuldig met je gegevens om. Wij hebben technische en organisatorische maatregelen genomen om te voorkomen dat onbevoegde derden kennis kunnen nemen van deze gegevens.

Bewaartermijn persoonlijke gegevens

Voor het afsluiten van een hypotheek vraagt Hypotheekadvies van de Consumentenbond veel informatie, zoals een werkgeversverklaring en een taxatierapport. Wij bewaren deze documenten 5 jaar. De ingevoerde data voor de hypotheekaanvraag worden gedurende de looptijd van de hypotheek bewaard, vanwege onze zorgplicht.

Vragen

Nog vragen? Lees ons dienstverleningsdocument (pdf) of bekijk de veelgestelde vragen over Hypotheekadvies van de Consumentenbond. Staat je vraag er niet bij? We horen het graag! Mail je vraag naar hypotheekadvies@consumentenbond.nl.

Hoe kan ik een klacht indienen?

Stuur je klacht per e-mail naar: hypotheekadvies@consumentenbond.nl en zet erbij dat het om een klacht gaat. Binnen 5 werkdagen krijg je een ontvangstbevestiging. Je ontvangt uiterlijk binnen 14 dagen een inhoudelijke reactie per mail.

Ben je niet tevreden met de afhandeling van je klacht? Stuur dan je klacht naar het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid). Dat kan via Kifid.nl of schriftelijk via:

Kifid
Postbus 93257
2509 AG Den Haag

Of leg je klacht voor aan de geschillencommissie van het Europees ODR Platform.

Ook interessant: