icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Wiebes bagatelliseert problemen BelastingTelefoon

Nieuws|Staatssecretaris Wiebes wuift de problemen bij de BelastingTelefoon te makkelijk weg, vindt de Consumentenbond.

Asha Stuivenwold , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:31 maart 2016

Wiebes bagataliseert problemen

Hij moet het zich aantrekken dat de belastingregels zo ingewikkeld zijn, dat zelfs BelastingTelefoon-specialisten er niet uitkomen.

Belastingregels ingewikkeld

Staatssecretaris Wiebes wuift de problemen bij de BelastingTelefoon te makkelijk weg, vindt de Consumentenbond. Hij moet het zich aantrekken dat de belastingregels zo ingewikkeld zijn, dat zelfs BelastingTelefoon-specialisten er niet uit komen.

Wiebes wil dat de BelastingTelefoon consumenten voortaan bij lastige casusspecifieke vragen naar externe adviseurs doorverwijst. Hiermee wil hij voorkomen dat de dienst foute antwoorden geeft. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Dat is de wereld op z'n kop. Consumenten moeten hun aangifte kunnen doen zonder hoge kosten van externe adviseurs en daarbij kunnen vertrouwen op de antwoorden van de BelastingTelefoon. Als je je aangifte niet goed invult, loop je het risico op een dikke navordering. Het is daarom van groot belang dat de informatie van de BelastingTelefoon klopt. Als blijkt dat specialisten bij deze dienst vragen niet juist beantwoorden, is het tijd voor de overheid om in te grijpen. Niet door consumenten naar een dure adviseur te sturen, maar door de belastingregels te vereenvoudigen en de kwaliteit van de antwoordservices van de Belastingdienst te verhogen.'

Onvoldoende

De BelastingTelefoon scoorde dit voorjaar, voor het vierde jaar op rij, een onvoldoende in een onderzoek van de Consumentenbond. Naar aanleiding daarvan werden Kamervragen gesteld, waarop Wiebes stelde dat de vragen van de Consumentenbond aan de BelastingTelefoon te moeilijk waren. Sommige vragen waren inderdaad ingewikkeld, maar het waren bestaande en reële vragen van leden.

Wat verwacht jij van de BelastingTelefoon?
Praat mee over de kwaliteit die jij verwacht van de BelastingTelefoon op onze Community.

Meer informatie:

Nieuw & interessant

  • Kosten kinderopvang
    Nieuws  |  20 apr.

    Compensatie eigen bijdrage kinderopvang rond

    De compensatieregeling voor de eigen bijdrage van niet-genoten kinderopvang tijdens de coronacrisis is rond. Ouders kunnen de vergoeding in juni of juli op hun rekening verwachten.
  • Kinderopvangtoeslag-1
    Nieuws  |  8 apr.

    Recht op compensatie voor kinderopvang

    Je hebt recht op compensatie als je tijdelijk geen gebruik kunt maken van kinderopvang door de maatregelen vanwege corona. We vertellen je er meer over.
  • belastingaangifte-berichtenboxapp-eersteindruk
    Eerste indruk  |  18 okt.

    MijnOverheid Berichtenbox app

    Met de nieuwe Berichtenbox app bekijk je berichten van de overheid direct op je smartphone zonder elke keer in te loggen met DigiD.
  • kinderopvang-toeslagen
    Nieuws  |  24 sep.

    Kinderopvangtoeslag stijgt in 2019 fors

    De kinderopvangtoeslag stijgt volgend jaar voor alle ouders. De vooruitgang is het grootst voor ouders met kinderen op de crèche.