icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Reparatie traphekje duurt lang

Een reparatie moet binnen een redelijke termijn plaatsvinden. Geef de verkoper een termijn van bijvoorbeeld 3 weken waarbinnen je product gerepareerd moet zijn.

1. Ken je rechten

Ken je rechten-1200x800

Reparatie of vervanging moet binnen een redelijke termijn plaatsvinden en met zo min mogelijk overlast. De overlast kan bijvoorbeeld worden beperkt door een leenproduct. Zeker als de reparatie langer duurt dan 3 weken.

Lukt het de verkoper niet om te repareren of te vervangen binnen een redelijke tijd, dan kun je de koop ontbinden en je geld terugvragen. Wil je het product houden, dan kun je ook een beroep doen op prijsvermindering. De verkoper moet vervolgens een deel van het aankoopbedrag teruggeven.

Heb je een probleem met een product of een bedrijf? Volg de volgende stappen voor een oplossing.

2. Verzamel informatie

Verzamel bewijs-1200x800Indien je nog recht hebt op garantie, zoek dan het aankoopbewijs op. Kassabon kwijt? Dat hoeft geen probleem te zijn zolang je kunt bewijzen dat je het product in de desbetreffende verkoper hebt gekocht. Dit kan bijvoorbeeld met een afschrift van een pinbetaling of een overschrijving via iDeal.

3. Klagen bij de verkoper

Klacht indienen-1200x800Er zijn verschillende manieren waarop je je klacht kunt melden bij de verkoper.

  • Je kunt een klacht plaatsen op klachtenkompas.nl, een initiatief van de Consumentenbond. De klacht wordt dan direct ingediend bij het betreffende bedrijf. En om zeker te zijn dat je klacht serieus wordt genomen, kijkt de Consumentenbond met je mee.

  • Ben je actief op Facebook of Twitter en heeft de verkoper daar ook een account? Dan kan het helpen om je klacht te plaatsen op social media. Sommige bedrijven reageren erg snel en handelen je klacht vaak in een priv├ębericht (dus niet zichtbaar voor anderen) af.
    Let op: Plaats nooit privacygevoelige gegevens openbaar op social media.

  • Schrijf de verkoper een brief of e-mail met daarin je klacht en geef de verkoper dan een redelijke termijn waarbinnen het apparaat gerepareerd moet zijn, 3 weken is vaak redelijk. Hiervoor kun je onderstaande voorbeeldbrief gebruiken.

Verzoek tot reparatie of vervanging van een slecht product

4. Kom je er met de verkoper niet uit?

Als je er niet uit komt-1200x800Heeft het bovenstaande allemaal niet geholpen? Dan is het tijd voor andere stappen.

Neem contact op met de Consumentenbond

Onze juridische advieslijn voor leden is bereikbaar van maandag tot vrijdag van 08:30 tot 18:00 op 070 - 445 45 45. Je kunt ons ook een bericht sturen via het contactformulier.

Bemiddeling via de Consumentenbond

Wil je gebruikmaken van onze bemiddeling? Onze vragenlijst helpt je te beoordelen of jouw probleem hiervoor in aanmerking komt. Is dat niet het geval, dan verwijzen wij je waar mogelijk naar instanties waar je wel terecht kunt.

Collectieve acties van de Consumentenbond

Kijk of je kunt aansluiten bij onze collectieve acties.

Geschillencommissie

Is de verkoper aangesloten bij de Stichting Geschillencommissies? Dan kun je daar je klacht voorleggen. 

Rechtsbijstandverzekering

Heb je een rechtsbijstandverzekering? Neem dan contact op en kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. Let op: niet alle zaken worden in behandeling genomen. Ook hebben sommige rechtsbijstandsverzekeringen een wachttijd. Dat betekent bijvoorbeeld dat je in de eerste 3 maanden van je verzekering geen zaken kunt indienen.

Naar de rechter

Weeg af of je naar de rechter gaat. Denk daarbij goed na of de (eventuele) kosten van een rechtszaak opwegen tegen het doel dat je ermee wilt bereiken.

Lees ook:

Test traphekjes