icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bekijk de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon

VluchtClaimService

Aanbetaling voor televisie gedaan, winkel failliet gegaan

Heb je een product besteld en aanbetaald bij een bedrijf dat failliet is gegaan? Neem contact op met de curator en meld je als schuldeiser. Heb je wel besteld maar nog niet betaald, stel dan de betaling uit.

Achteraf betalen

Bij een naderend faillissement van een bedrijf is het verstandig om niet (gedeeltelijk) vooruit te betalen bij een bestelling en de ontwikkelingen af te wachten. Als je toch producten bij een leverancier in problemen wilt bestellen, doe je er goed aan te kiezen voor betaling achteraf. Dus pas nadat je het product hebt ontvangen. Voorbeelden van betalen achteraf zijn acceptgiro en rembours.

Curator

Als een bedrijf failliet gaat, heeft het niet genoeg geld meer om aan zijn verplichtingen te voldoen. Op het moment dat de rechter het faillissement uitspreekt, wijst hij een curator aan. Dat is een onafhankelijk persoon, die uitzoekt hoeveel geld er nog is en hoe dit verdeeld moet worden over de schuldeisers. De curator legt hierover verantwoording af aan de rechtbank. Als je nog geld tegoed hebt van een bedrijf waarover een faillissement is uitgesproken, moet je je melden bij de curator. Deze staat vrijwel altijd vermeld in de faillissementsaankondiging in de media en op de website van het failliete bedrijf. Je kunt het ook opvragen bij de Kamer van Koophandel.

Proces van faillissement

  • op het moment dat het bedrijf failliet gaat wordt alles 'bevroren'. Er worden geen leveringen meer gedaan of geld betaald totdat alles is uitgezocht door de curator
  • wettelijk is bepaald hoe het nog aanwezige geld en eventuele goederen verdeeld moeten worden. Bepaalde partijen, zoals de overheid en de bank, hebben voorrang. Consumenten staan achteraan in de rij
  • als je iets dat jouw eigendom is bij een failliet bedrijf hebt staan, bijvoorbeeld voor reparatie, mag je dit gewoon ophalen
  • wordt het failliete bedrijf overgenomen door een ander bedrijf, dan worden niet altijd alle 'oude' verplichtingen zoals bestellingen overgenomen
  • als een bedrijf zijn verplichtingen niet nakomt maar nog niet failliet is, kun je zelf het faillissement ervan aanvragen. Je moet hiervoor samen met een andere schuldeiser naar de rechtbank

Wat kun je het beste doen?

Als je bestelt bij een bedrijf dat al failliet is, loop je een groot risico dat het product niet wordt geleverd en je een eventuele aanbetaling kwijt bent.

Product besteld en aanbetaald

  • heb je een product besteld en aanbetaald bij een bedrijf dat failliet is gegaan? Neem dan contact op met de curator en meld je als schuldeiser. Je daarvoor deze voorbeeldbrief gebruiken. De curator kan vertellen of de bestelling nog geleverd wordt. Als dit niet het geval is, mag je de overeenkomst ontbinden en ben je vrij om elders te kopen. In principe heb je recht op je geld terug, maar je staat achter in de rij van schuldeisers, dus de kans dat je je geld nog terug krijgt is zeer klein. Vraag de curator schriftelijk om de 'leveringsverplichting' na te komen of om akkoord te gaan met ontbinding van de overeenkomst en je als schuldeiser voor het betaalde bedrag te erkennen. Als de curator aangeeft de leveringsverplichting na te willen komen, ben je verplicht dit aanbod te accepteren
  • als de curator nog wel wil en kan leveren dan ben je verplicht het bestelde product alsnog af te nemen en te betalen. Bij een (dreigend) faillissement vervallen een koopovereenkomst en betaalverplichting niet
  • een curator zal zo snel mogelijk - bijvoorbeeld via de website van het failliete bedrijf - laten weten dat er sprake is van een faillissement. Hij meldt dan ook hoe je met hem in contact kunt komen
  • een postorderproduct van een failliet bedrijf betaald en ontvangen, maar het bevalt niet? Stuur het toch maar niet terug. De kans is groot dat je geen vervangend product en ook geen geld terug krijgt
  • heb je een huur- of leenproduct in huis waarvoor je borg hebt betaald? Houd het als onderpand tot de curator de betaling of borg heeft teruggegeven

Product besteld maar nog niet aanbetaald

  • heb je een product besteld maar nog niet betaald, dan kun je de betaling aan het failliete bedrijf het best uitstellen. Betaal pas als je met de curator hebt afgesproken dat er ook echt geleverd gaat worden of nog beter: pas als je het product hebt ontvangen

Product in reparatie bij failliet bedrijf

  • is een apparaat in reparatie bij het failliete bedrijf? Haal het zo snel mogelijk terug via de curator. Je kunt daarvoor deze voorbeeldbrief gebruiken. Het apparaat mag niet worden verkocht als onderdeel van de boedel, omdat het bedrijf er geen eigenaar van is. Een al uitgevoerde reparatie moet je wel betalen aan de curator
  • als je al voor het faillissement een geschil hebt ingediend bij een geschillencommissie, dan wordt die klacht soms nog behandeld. Kijk voor de precieze voorwaarden in het reglement van de betreffende geschillencommissie
  • is het failliete bedrijf overgenomen door een andere bedrijf of is er sprake van een doorstart, dan kan de curator je informeren of je wel of niet bij de nieuwe bedrijven terecht kunt

Garantie

  • je product vertoont kuren? Check de garantie. Deze kan op naam staan van het failliete bedrijf, van de fabriek of bijvoorbeeld van een verzekeraar. Soms wordt bij faillissement de garantie overgenomen door een andere partij. Of vraag de fabrikant, deze wil soms best iets extra doen voor de kopers van zijn producten
  • als je nog fabrieksgarantie hebt op een product dat is gekocht bij een failliet bedrijf, dan kun je nog gewoon bij de fabrikant of importeur terecht als het product kapot gaat

Tips

  • probeer bij aankopen niets of zo min mogelijk aan te betalen, om problemen bij een eventueel faillissement van het bedrijf te voorkomen. Het veiligste is om pas te betalen bij levering of achteraf, bijvoorbeeld via rembours of acceptgiro. Het bedrijf kan je via zijn algemene voorwaarden niet verplichten tot een aanbetaling van meer dan 50% van het aankoopbedrag. Bij het kopen van dure producten is het beter om het moment van betalen en het moment van levering zo dicht mogelijk bij elkaar te laten liggen
  • de Kamer van Koophandel kan je vertellen of een bedrijf failliet is. Je kunt er ook het adres van de curator krijgen. Het telefoonnummer van de Kamer van Koophandel is: 0900 - 1234567 (€0,70 per minuut). Of kijk in het Centraal Insolventieregister, daarin staan alle faillissementen
  • de meeste brancheverenigingen spelen bij een faillissement geen rol. Maar er zijn een paar uitzonderingen. Bij CBW erkende woonwinkels nemen andere aangesloten winkels lopende koopovereenkomsten over met verrekening van de aanbetaling aan de failliete winkel. Winkels met huishoudelijke artikelen of speelgoed, kunnen aangesloten zijn bij Gebra  en hebben een vergelijkbare regeling