icon-menulogo_footerpredssymbol-afradersymbol-bestekoopsymbol-besteuittest
Maak gratis kennisInloggen
Maak gratis kennisInloggen

Tv reparatie

Tv kapot? Maar 7% van de 3800 panelleden die we in maart 2014 ondervroegen, heeft problemen gehad met zijn tv. Reparatie blijkt een goede en betaalbare oplossing. We geven je een stappenplan voor tv-reparatie, noemen veelvoorkomende problemen en probleem-merken.
Arjen Oving

Expert Elektronica

Gepubliceerd op:  1 september 2015


Defecten per merk

Een duurder merk is niet per definitie beter. Juist het exclusieve merk Loewe heeft de meeste problemen; meer dan 1 op de 5 Loewe-eigenaren uit ons panel had een defect toestel.

Ook Philips-tv's doen het niet zo goed: ruim 12% van de tv's is defect geweest. Het zijn vooral Philips- en Loewe-tv's ouder dan 4 jaar die gebreken vertonen. De televisies van Panasonic, Sony, LG en Samsung vertonen het minst vaak mankementen; de verschillen tussen deze merken zijn klein.

tv-reparatie-tabel

Veelvoorkomende problemen

Geen beeld meer of blokken in beeld; deze storing komt het meest voor. Meestal is daar een defect scherm of een kapotte voeding debet aan. Ook een kapot moederbord - het rekenhart van de tv - kan de oorzaak zijn. Problemen met het tv-menu of de afstandsbediening komen weinig voor. Naast beeldproblemen passeren er veel uiteenlopende storingen de revue. Onze panelleden noemen onder andere bromtonen, knipperende lampjes en loslatende behuizing.

Feiten over reparaties

De meeste problemen met televisies doen zich in het 1e jaar voor. Koen Heikens, servicemanager van Philips Tv Nederland, vindt dat helemaal niet verwonderlijk:

"We zien dat consumenten kort na aanschaf van een tv wat meer problemen ervaren. Deze zijn vooral gerelateerd aan installatie en configuratie en zijn vaak simpel te verhelpen door een instellingsaanpassing of een software-update. Aan het eind van de levensduur van een tv is uitval meer gerelateerd aan de technische staat van onderdelen."

Defecten blijven definitief weg

Bij 80% van de panelleden die een probleem hadden met hun televisie, was dit na reparatie definitief verholpen. Bij 1 op de 5 panelleden met problemen was het toestel meer dan eens defect.

Televisiereparaties zijn niet duur

De meeste van onze panelleden betaalden niet meer dan €100 voor de reparatie. De duurste reparatie in ons panel was het vervangen van een scherm van een tv van Bang & Olufsen: dat kostte €400. Vaak kost een reparatie helemaal niets, omdat het onder de garantie valt. Zie ook het stappenplan tv repareren verderop.

Er is hoop bij een kapot beeldscherm

Problemen met het beeldscherm zijn vaak eenvoudig te verhelpen. Willem van Ette, van reparatiebedrijf Radio Fortuin in Den Haag:

"Als het beeld niet meer werkt, is vaak de voeding kapot. Die is eenvoudig te vervangen, en soms kunnen we hem zelfs op componentniveau repareren. Dat betekent dat we alleen een klein onderdeeltje hoeven te vervangen en niet de hele voeding."

Alleen als het hele scherm vervangen moet worden, is dat vaak te duur. "Dan is het soms voordeliger om een nieuwe te kopen", zegt Patrick Massen van reparatiebedrijf RopaTv in Eindhoven.

Software-updates bieden uitkomst

Met een beetje geluk is software op televisies juist hét middel om een probleem op te lossen. Een lid waarbij het geluid niet synchroon liep met het beeld schrijft:

"Een mail naar de fabrikant leverde mij een dag later al de benodigde software op om het euvel te verhelpen."

Software-updates zijn te downloaden van de site van de fabrikant en met een usb-stick op de tv te installeren. Tv's die zijn aangesloten op internet kunnen automatisch updates ontvangen. Dat kan dan zelfs op afstand. Koen Heikens, servicemanager van Philips Tv Nederland, legt uit:

"Als de klant het goed vindt, kunnen onze servicemedewerkers op afstand de instellingen en de foutmeldingen bekijken en eventueel meteen een software-update doen."

Stappenplan Tv repareren

  1. Controleer uw recht op garantie
    Is de tv binnen de garantieperiode stukgegaan, dan moet de winkelier het product repareren of vervangen.
  2. Ga naar de winkel
    Ga met een defecte tv altijd eerst terug naar de winkel waar je het toestel hebt gekocht. De winkelier schakelt dan een reparatiedienst in, vaak in overleg met de fabrikant.
  3. Ga in gesprek over eventuele kosten
    Ook wanneer de tv kapotgaat na de garantieperiode, heb je wettelijk recht op een deugdelijk product. Afhankelijk van de leeftijd van de tv kun je bijvoorbeeld de reparatiekosten delen.

Lees ook: