icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid, snelheid en om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

Consumentenbond.nl

Inloggen

Vul een geldig e-mailadres in

Vul een wachtwoord in

Meld klachten over Yarden natura-uitvaartverzekering op Klachtenkompas

Nieuws|Er komen veel vragen en klachten over de Yarden natura-uitvaartverzekering binnen bij de Consumentenbond, met name over extra kosten achteraf of onduidelijkheid omtrent het dienstenpakket. De Consumentenbond roept gedupeerden op om te klagen via KlachtenKompas.nl, het gratis toegankelijke klachtenplatform van de Consumentenbond.

Joyce Donat

Joyce Donat , Woordvoerder Gepubliceerd op:28 september 2017

yarden

In 2007 zette Yarden eenzijdig de naturaverzekering, waarbij consumenten verzekerd zijn voor een dienstenpakket zonder beperkende kosten, om naar een sommenverzekering waarbij Yarden geen dienstenpakket, maar een vast geldbedrag uitkeert. Mede door tussenkomst van de Consumentenbond in 2007 en 2014  en op advies van het Kifid konden verzekerden die die omzetting niet wilden, bezwaar maken met een door Yarden toegezonden keuzebrief. 60.000 verzekerden deden dat, maar uit de recente klachten blijkt dat de problemen nog niet tot het verleden behoren.

Klachtenkompas

De Consumentenbond raadt consumenten aan hun klachten op Klachtenkompas te plaatsen en daar een oplossing van Yarden te verlangen. De Consumentenbond ziet toe op een correcte afhandeling van de klachten door de verzekeraar. Aansluiten bij een claimorganisatie, waar een deel van de eventuele opbrengst naar toe gaat, is volgens de Consumentenbond in dit geval niet nodig. Voor persoonlijke vragen en ter voorkoming van problemen in de toekomst kunnen klanten ook rechtstreeks contact opnemen met Yarden zelf (via 0800 1292 of klantenservice@yarden.nl).

Vragen

De Consumentenbond adviseert consumenten die een Yarden-polis hebben het volgende na te gaan:

  • Welke uitvaartverzekering is er afgesloten bij Yarden (natura of sommen) of één van haar rechtsvoorgangers (zoals AVVL)?
  • Is dit wel de gekozen of gewenste uitvaartverzekering?
  • Staat in de polis duidelijk omschreven welke producten en diensten voor de uitvaart verzekerd zijn en komen die nog steeds overeen met de uitvaartwensen?
  • Wanneer er sprake is van een sommenverzekering: dekt het verzekerde bedrag nog steeds de kosten van de uitvaartwensen.

Bij onduidelijkheden is het aan te raden de afspraken (opnieuw) zwart-op-wit te laten zetten.

 

Bekijk ook:

Nieuw & interessant

  • yarden
    21 jan.

    Veelgestelde vragen: beperking uitvaartpolis Yarden

    Uitvaartverzekeraar Yarden beperkt eenzijdig een deel van de uitvaartpolissen. Welke gevolgen heeft dit voor verzekerden? En wat betekent de aangekondigde overname van Yarden door Dela?
  • closure-opzeggen
    Eerste indruk  |  1 mrt.

    Closure

    Closure is een dienst voor het opzeggen van abonnementen van een overledene. Je geeft 1 keer de gegevens van de overledene door en Closure informeert allerlei bedrijven en instanties, zoals de bank of energieleverancier. Handig of niet?
  • 14 sep.

    Kind niet altijd gedekt op uitvaartpolis

    Met een uitvaartverzekering zijn je kinderen vaak gratis meeverzekerd, maar de dekking wisselt sterk. Bekijk daarom goed de polis van je uitvaartverzekering.
  • Home header erven en schenken

    Erven en schenken

    Of je nu schenkt aan een goed doel of aan je kinderen: het loon de moeite om vooraf te kijken naar de belastingregels. Zo laat je geen belastingvoordeel liggen of voorkom je dat je belasting moet betalen.