icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Schadelijke supplementen 1200x800

Actie: Stop schadelijke supplementen

Fabrikanten overtreden de regels als het gaat om de dosering en claims voor voedingssupplementen. Wij komen hier tegen in actie.
| Lees meer

B12 is een aandachtspunt voor veganisten en ouderen

Vitamine B12 is een aandachtspunt als je weinig dierlijke producten eet en drinkt. Ook ouderen lopen een risico op een tekort.
Thomas Cammelbeeck

Thomas Cammelbeeck , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op: 30 september 2020

Vitaminen B12 2

Kans op een vitamine B12-tekort

Verminderde inname

Wie weinig of geen dierlijke producten eet, krijgt minder vitamine B12 binnen. Bij vegetariërs die genoeg zuivel en eieren eten, hoeft dat geen probleem te zijn. Veganisten eten volledig plantaardig. De Gezondheidsraad adviseert hen daarom een vitamine B12-supplement te gebruiken. 

Verminderde opname

Ouderen hebben ook een kans op een tekort. Bij ouderen neemt de productie van maagzuur af. In maagzuur zit het eiwit Intrinsic Factor. Intrinsic Factor is noodzakelijk voor de opname van vitamine B12. Minder maagzuur zorgt zo voor een verminderde opname.

Verder werken sommige geneesmiddelen een tekort in de hand. Zoals langdurig gebruik van het diabetesmedicijn metformine en sommige middelen tegen opkomend maagzuur (protonpompremmers).

Klachten bij een tekort

Vitamine B12 speelt onder andere een rol bij de werking van het zenuwstelsel. Daarom kan een tekort zorgen voor tintelingen, gevoelloosheid en spierzwakte in de armen en benen. Ook je geheugen gaat achteruit. Soms onterecht voor dementie aangezien. Het geheugen herstelt zich weer bij een normale B12 waarde.

Door een tekort kan ook bloedarmoede ontstaan. De belangrijkste klacht hierbij is vermoeidheid. Ook bleek zijn, duizeligheid en hoofdpijn zijn symptomen.

Krijg je snel een tekort aan vitamine B12?

Dat valt wel mee. Vitamine B12 hoort bij de vitaminen die in water oplosbaar zijn. Normaal gesproken plas je het teveel aan wateroplosbare vitaminen direct uit. De uizondering is vitamine B12. Het lichaam legt een voorraadje aan in de lever.

De voorraad van zo’n 2 tot 5 milligram is genoeg om maanden tot enkele jaren op te kunnen teren. Een tekort in het lichaam ontstaat dus niet van de ene op de andere dag. Eerst maak je de voorraad op.

Het advies bij een tekort

Bij ouderen is het oplossen van een tekort via de voeding niet mogelijk. De opname is verstoord. Het is handig een arts in te schakelen bij het vermoeden van een tekort. Op goed geluk een hoge dosis B12  slikken is niet verstandig. 

De arts schrijft waarschijnlijk injecties of tabletten met vitamine B12 voor. De dosis is dan hoog bij tabletten ruim 300 keer hoger dan de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid. Een fractie daarvan neemt je lichaam op. Dit is genoeg om B12 weer aan te vullen.

Veganisten en strikte vegetariërs voorkomen een tekort met een normaal B12-supplement. Een extreem hoge dosering is niet nodig. Denk je een tekort te hebben? Laat dit dan vaststellen door een huisarts.

Alles wat je verder moet weten over B12

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.

Nieuw & interessant

  • Openingsbeelden-Healthwashing
    1 feb.

    Claims op ongezonde producten

    Op allerlei ongezonde producten staan voedings- en gezondheidsclaims. Zoals ‘bron van vezels’ en ‘rijk aan vitamine C’. Maar koek en frisdrank zijn daarmee niet ineens gezond. Trap er niet in.
  • Gezondheidsclaims supplementen etiket lezen
    14 okt.

    Veel misleidende claims over weerstand

    Claims over de weerstand gaan vaak te ver. Verkopers beloven allerlei voordelen van supplementen en drankjes die niet zijn toegestaan.
  • vitamine-pillen
    28 sep.

    Magnesiumsupplementen ongezond hoog gedoseerd

    Supplementen met magnesium bevatten vaak veel meer magnesium dan goed voor je is. Met kans op diarree als gevolg.