icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

Nieuws|De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op:20 oktober 2017

zoekgeraakte-bagage-koffer

Uitkomsten enquête

De Consumentenbond vroeg aan 6000 panelleden die de afgelopen 2 jaar met het vliegtuig hadden gereisd, of ze problemen hadden met hun bagage. En zo ja, welke problemen dat waren. De uitkomst: bij 15% ging er iets mis met de koffer of eigendommen.

Soort klacht:

  • Bagage beschadigd: 6,5%

  • Bagage vertraagd: 5,6%

  • Bagage nat/opengemaakt/incompleet: 1,2%

  • Bagage zoekgeraakt: 0,2%

Het panel had de meeste klachten bij:

  • Delta Airlines: 31%klm vliegtuig vakantie schiphol

  • Lufthansa: 27%

  • British Airways: 26%

Klachten bij de grootste luchtvaartmaatschappijen in Nederland:

  • KLM: 13%

  • Transavia: 9%

  • easyJet: 6%

Reisbranche doet te weinig

Is je koffer beschadigd, vertraagd of zoek, dan heb je recht op compensatie. Daar is de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk voor. Zij hebben de plicht klanten bij te staan. Helaas doet de reisbranche te weinig om klanten te helpen als ze hun koffer kwijt zijn, of als hun bagage beschadigd is.

Onze panelleden waren niet tevreden over de afhandeling van hun klacht. Ook is de informatie op de websites van reis- en luchtvaartorganisaties ontoereikend als het gaat over bagageproblemen.

Panel ontevreden over afhandeling:

  • 55% was niet op de hoogte van zijn/haar rechten
  • 35% vond dat de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie te weinig moeite deed om tot een oplossing te komen
  • 39% werd onvoldoende op de hoogte gehouden
  • 43% is ontevreden over de hoogte van de schadevergoeding

Vooral reisorganisaties schieten tekort in het informeren van hun klanten. Sommigen ontkennen zelfs dat ze aansprakelijk zijn.

Jaarlijks 48 miljoen koffers vervoerd

Problemen met de bagage is de meestgehoorde klacht onder luchtvaartreizigers. Vertraging en annulering komen daarna. Het is niet vreemd dat bagageproblemen vaak voorkomen, want op topdagen worden er alleen al op Schiphol zo’n 180.000 koffers vervoerd. Jaarlijks zijn dat er 48 miljoen. Dan kan er weleens iets misgaan.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.