icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

Nieuws | De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.
Brigitte van der Bent
Brigitte van der Bent

Expert Woning & Huishouden

Gepubliceerd op:  20 oktober 2017

zoekgeraakte-bagage-koffer

Uitkomsten enquête

De Consumentenbond vroeg aan 6000 panelleden die de afgelopen 2 jaar met het vliegtuig hadden gereisd, of ze problemen hadden met hun bagage. En zo ja, welke problemen dat waren. De uitkomst: bij 15% ging er iets mis met de koffer of eigendommen.

Soort klacht:

  • Bagage beschadigd: 6,5%

  • Bagage vertraagd: 5,6%

  • Bagage nat/opengemaakt/incompleet: 1,2%

  • Bagage zoekgeraakt: 0,2%

Het panel had de meeste klachten bij:

  • Delta Airlines: 31%klm vliegtuig vakantie schiphol

  • Lufthansa: 27%

  • British Airways: 26%

Klachten bij de grootste luchtvaartmaatschappijen in Nederland:

  • KLM: 13%

  • Transavia: 9%

  • easyJet: 6%

Reisbranche doet te weinig

Is je koffer beschadigd, vertraagd of zoek, dan heb je recht op compensatie. Daar is de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk voor. Zij hebben de plicht klanten bij te staan. Helaas doet de reisbranche te weinig om klanten te helpen als ze hun koffer kwijt zijn, of als hun bagage beschadigd is.

Onze panelleden waren niet tevreden over de afhandeling van hun klacht. Ook is de informatie op de websites van reis- en luchtvaartorganisaties ontoereikend als het gaat over bagageproblemen.

Panel ontevreden over afhandeling:

  • 55% was niet op de hoogte van zijn/haar rechten
  • 35% vond dat de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie te weinig moeite deed om tot een oplossing te komen
  • 39% werd onvoldoende op de hoogte gehouden
  • 43% is ontevreden over de hoogte van de schadevergoeding

Vooral reisorganisaties schieten tekort in het informeren van hun klanten. Sommigen ontkennen zelfs dat ze aansprakelijk zijn.

Jaarlijks 48 miljoen koffers vervoerd

Problemen met de bagage is de meestgehoorde klacht onder luchtvaartreizigers. Vertraging en annulering komen daarna. Het is niet vreemd dat bagageproblemen vaak voorkomen, want op topdagen worden er alleen al op Schiphol zo’n 180.000 koffers vervoerd. Jaarlijks zijn dat er 48 miljoen. Dan kan er weleens iets misgaan.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.