icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

Nieuws|De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.

Brigitte van der Bent

Brigitte van der Bent , Expert Woning & Huishouden Gepubliceerd op:20 oktober 2017

zoekgeraakte-bagage-koffer

Uitkomsten enquête

De Consumentenbond vroeg aan 6000 panelleden die de afgelopen 2 jaar met het vliegtuig hadden gereisd, of ze problemen hadden met hun bagage. En zo ja, welke problemen dat waren. De uitkomst: bij 15% ging er iets mis met de koffer of eigendommen.

Soort klacht:

  • Bagage beschadigd: 6,5%

  • Bagage vertraagd: 5,6%

  • Bagage nat/opengemaakt/incompleet: 1,2%

  • Bagage zoekgeraakt: 0,2%

Het panel had de meeste klachten bij:

  • Delta Airlines: 31%klm vliegtuig vakantie schiphol

  • Lufthansa: 27%

  • British Airways: 26%

Klachten bij de grootste luchtvaartmaatschappijen in Nederland:

  • KLM: 13%

  • Transavia: 9%

  • easyJet: 6%

Reisbranche doet te weinig

Is je koffer beschadigd, vertraagd of zoek, dan heb je recht op compensatie. Daar is de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk voor. Zij hebben de plicht klanten bij te staan. Helaas doet de reisbranche te weinig om klanten te helpen als ze hun koffer kwijt zijn, of als hun bagage beschadigd is.

Onze panelleden waren niet tevreden over de afhandeling van hun klacht. Ook is de informatie op de websites van reis- en luchtvaartorganisaties ontoereikend als het gaat over bagageproblemen.

Panel ontevreden over afhandeling:

  • 55% was niet op de hoogte van zijn/haar rechten
  • 35% vond dat de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie te weinig moeite deed om tot een oplossing te komen
  • 39% werd onvoldoende op de hoogte gehouden
  • 43% is ontevreden over de hoogte van de schadevergoeding

Vooral reisorganisaties schieten tekort in het informeren van hun klanten. Sommigen ontkennen zelfs dat ze aansprakelijk zijn.

Jaarlijks 48 miljoen koffers vervoerd

Problemen met de bagage is de meestgehoorde klacht onder luchtvaartreizigers. Vertraging en annulering komen daarna. Het is niet vreemd dat bagageproblemen vaak voorkomen, want op topdagen worden er alleen al op Schiphol zo’n 180.000 koffers vervoerd. Jaarlijks zijn dat er 48 miljoen. Dan kan er weleens iets misgaan.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.