icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis.

icoon nieuw huis

Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

Nieuws | De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.
Brigitte van der Bent
Brigitte van der Bent

Expert Woning & Huishouden

Gepubliceerd op:  20 oktober 2017

zoekgeraakte-bagage-koffer

Uitkomsten enquête

De Consumentenbond vroeg aan 6000 panelleden die de afgelopen 2 jaar met het vliegtuig hadden gereisd, of ze problemen hadden met hun bagage. En zo ja, welke problemen dat waren. De uitkomst: bij 15% ging er iets mis met de koffer of eigendommen.

Soort klacht:

  • Bagage beschadigd: 6,5%

  • Bagage vertraagd: 5,6%

  • Bagage nat/opengemaakt/incompleet: 1,2%

  • Bagage zoekgeraakt: 0,2%

Het panel had de meeste klachten bij:

  • Delta Airlines: 31%klm vliegtuig vakantie schiphol

  • Lufthansa: 27%

  • British Airways: 26%

Klachten bij de grootste luchtvaartmaatschappijen in Nederland:

  • KLM: 13%

  • Transavia: 9%

  • easyJet: 6%

Reisbranche doet te weinig

Is je koffer beschadigd, vertraagd of zoek, dan heb je recht op compensatie. Daar is de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie aansprakelijk voor. Zij hebben de plicht klanten bij te staan. Helaas doet de reisbranche te weinig om klanten te helpen als ze hun koffer kwijt zijn, of als hun bagage beschadigd is.

Onze panelleden waren niet tevreden over de afhandeling van hun klacht. Ook is de informatie op de websites van reis- en luchtvaartorganisaties ontoereikend als het gaat over bagageproblemen.

Panel ontevreden over afhandeling:

  • 55% was niet op de hoogte van zijn/haar rechten
  • 35% vond dat de luchtvaartmaatschappij of reisorganisatie te weinig moeite deed om tot een oplossing te komen
  • 39% werd onvoldoende op de hoogte gehouden
  • 43% is ontevreden over de hoogte van de schadevergoeding

Vooral reisorganisaties schieten tekort in het informeren van hun klanten. Sommigen ontkennen zelfs dat ze aansprakelijk zijn.

Jaarlijks 48 miljoen koffers vervoerd

Problemen met de bagage is de meestgehoorde klacht onder luchtvaartreizigers. Vertraging en annulering komen daarna. Het is niet vreemd dat bagageproblemen vaak voorkomen, want op topdagen worden er alleen al op Schiphol zo’n 180.000 koffers vervoerd. Jaarlijks zijn dat er 48 miljoen. Dan kan er weleens iets misgaan.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.
  • Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie
    Nieuws  |  1 sep.

    Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

    Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald.