icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Dalende olieprijzen leveren geen lagere ticketprijzen op

Nieuws | Brandstofkosten maken ongeveer een derde deel uit van de totale kosten van een vliegticket. De prijs van ruwe olie is in een jaar meer dan gehalveerd. Toch gaan de vliegprijzen op korte termijn niet omlaag.
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  27 januari 2015


Luchtvaartmaatschappijen geven hiervoor als reden dat ze kerosine lang van tevoren hebben ingekocht op de termijnmarkt. Hiermee dekken ze zich naar eigen zeggen in tegen prijsschommelingen.

Wel toeslagen

Luchtvaartmaatschappijen 'kopen' dus zekerheid door al een jaar van tevoren afspraken te maken over kerosineprijzen. Helaas merkt de vliegpassagier weinig van die zekerheid. Dalende brandstofprijzen leiden niet tot dalende ticketprijzen. Maar wanneer de brandstofprijzen stijgen, zijn  luchtvaartmaatschappijen er als de kippen bij om brandstoftoeslagen door te berekenen.

Consumenten ergeren zich aan die toeslagen en prijzen vergelijken wordt er niet eenvoudiger op. De Consumentenbond pleit daarom al lang voor het afschaffen van prijsverhogingen als gevolg van stijging in de brandstofkosten, die nadat het ticket geboekt en betaald is nog worden doorberekend.

All-in-prijs

Het Europees Hof van Justitie - de hoogste rechterlijke instantie in de EU - oordeelde afgelopen week dat luchtvaartmaatschappijen zo vroeg mogelijk in het boekingsproces de definitieve prijs moeten aangeven, inclusief alle vaste, onvermijdelijke kosten. Dit naar aanleiding van een zaak die was aangespannen door een Duitse consumentenorganisatie tegen Air Berlin.

Deze duidelijke uitspraak is een steun in de rug voor de Consumentenbond, die zich blijft inzetten voor heldere en eerlijke reisprijzen. 

Nieuw & interessant

  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  22 apr.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.
  • Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie
    Nieuws  |  1 sep.

    Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

    Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald.