icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Meer koffers kwijt of beschadigd

Nieuws | In 2014 kwamen 24,1 miljoen koffers te laat, beschadigd of helemaal niet aan op de luchthaven van bestemming. In 2013 waren dat er nog 21,8 miljoen. In de meeste gevallen (80%) gaat het om koffers die te laat aankomen. In ruim 14% is de koffer beschadigd of geplunderd en in 5,5% is de koffer definitief zoekgeraakt.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  1 april 2015

Artikel bagage

Snel naar:


Als de vermiste of vertraagde koffer weer veilig bij zijn eigenaar belandt, duurt dat gemiddeld ruim anderhalve dag. Bijna de helft van de problemen ontstaat bij transfers. In 2014 ging er met 7,3 van elke 1000 koffers in het vliegverkeer iets mis. In 2013 was dat 7 en in het 'rampjaar' 2007 nog bijna 19.

Trend

De cijfers komen uit het jaarlijkse bagageonderzoek van luchtvaart- en IT-specialist SITA. Hoewel het vorig jaar dus iets vaker misging, is de trend nog steeds positief, volgens SITA. Dat is mede te danken aan de verbeterde technologie bij de afhandeling van bagage op luchthavens. Veel luchtvaartmaatschappijen verwachten dat passagiers vanaf 2016 in staat zullen zijn hun bagage per smartphone te volgen.

Bron: www.sita.aero

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.