icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Meer koffers kwijt of beschadigd

Nieuws|In 2014 kwamen 24,1 miljoen koffers te laat, beschadigd of helemaal niet aan op de luchthaven van bestemming. In 2013 waren dat er nog 21,8 miljoen. In de meeste gevallen (80%) gaat het om koffers die te laat aankomen. In ruim 14% is de koffer beschadigd of geplunderd en in 5,5% is de koffer definitief zoekgeraakt.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:1 april 2015

Artikel bagage

Als de vermiste of vertraagde koffer weer veilig bij zijn eigenaar belandt, duurt dat gemiddeld ruim anderhalve dag. Bijna de helft van de problemen ontstaat bij transfers. In 2014 ging er met 7,3 van elke 1000 koffers in het vliegverkeer iets mis. In 2013 was dat 7 en in het 'rampjaar' 2007 nog bijna 19.

Trend

De cijfers komen uit het jaarlijkse bagageonderzoek van luchtvaart- en IT-specialist SITA. Hoewel het vorig jaar dus iets vaker misging, is de trend nog steeds positief, volgens SITA. Dat is mede te danken aan de verbeterde technologie bij de afhandeling van bagage op luchthavens. Veel luchtvaartmaatschappijen verwachten dat passagiers vanaf 2016 in staat zullen zijn hun bagage per smartphone te volgen.

Bron: www.sita.aero

Nieuw & interessant

  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.