icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Meer koffers kwijt of beschadigd

Nieuws|In 2014 kwamen 24,1 miljoen koffers te laat, beschadigd of helemaal niet aan op de luchthaven van bestemming. In 2013 waren dat er nog 21,8 miljoen. In de meeste gevallen (80%) gaat het om koffers die te laat aankomen. In ruim 14% is de koffer beschadigd of geplunderd en in 5,5% is de koffer definitief zoekgeraakt.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:1 april 2015

Artikel bagage

Als de vermiste of vertraagde koffer weer veilig bij zijn eigenaar belandt, duurt dat gemiddeld ruim anderhalve dag. Bijna de helft van de problemen ontstaat bij transfers. In 2014 ging er met 7,3 van elke 1000 koffers in het vliegverkeer iets mis. In 2013 was dat 7 en in het 'rampjaar' 2007 nog bijna 19.

Trend

De cijfers komen uit het jaarlijkse bagageonderzoek van luchtvaart- en IT-specialist SITA. Hoewel het vorig jaar dus iets vaker misging, is de trend nog steeds positief, volgens SITA. Dat is mede te danken aan de verbeterde technologie bij de afhandeling van bagage op luchthavens. Veel luchtvaartmaatschappijen verwachten dat passagiers vanaf 2016 in staat zullen zijn hun bagage per smartphone te volgen.

Bron: www.sita.aero

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.