icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Minder vertraagde en geannuleerde vluchten

Nieuws|Het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten is in 2014 over de hele linie gedaald met ongeveer 20%, vooral omdat luchtvaartmaatschappijen minder vluchten hebben geannuleerd.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:22 januari 2015


Het aantal vertraagde vluchten waarbij passagiers mogelijk recht hadden op financiële compensatie nam wel toe. Dat blijkt uit gegevens van EUclaim, een organisatie die consumenten helpt bij het claimen van compensatie bij luchtvaartmaatschappijen.

Claimbare vluchten

Het aantal 'claimbare' vertraagde  vluchten is volgens EUclaim gestegen met 4%. Claimbare vluchten zijn vluchten waarbij passagiers recht hebben op een vergoeding volgens EU Verordening 261/2004.

Bij een vertraging van meer dan 3 uur of een geannuleerde vlucht hebben passagiers recht op compensatie, tenzij de vertraging of annulering het gevolg is van een buitengewone omstandigheid (overmacht), zoals extreme weersomstandigheden, een staking bij de luchtverkeersleiding of oorlogssituaties.

Claim indienen

In geval van een vertraagde of een geannuleerde vlucht kunnen passagiers gebruik maken van de VluchtClaim Service van de Consumentenbond. De compensatie varieert van €250 tot €600, afhankelijk van de lengte van de vlucht.

Bron: euclaim.nl

Lees ook:

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit zijn je rechten.

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.