icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Minder vertraagde en geannuleerde vluchten

Nieuws|Het aantal geannuleerde en vertraagde vluchten is in 2014 over de hele linie gedaald met ongeveer 20%, vooral omdat luchtvaartmaatschappijen minder vluchten hebben geannuleerd.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:22 januari 2015


Het aantal vertraagde vluchten waarbij passagiers mogelijk recht hadden op financiële compensatie nam wel toe. Dat blijkt uit gegevens van EUclaim, een organisatie die consumenten helpt bij het claimen van compensatie bij luchtvaartmaatschappijen.

Claimbare vluchten

Het aantal 'claimbare' vertraagde  vluchten is volgens EUclaim gestegen met 4%. Claimbare vluchten zijn vluchten waarbij passagiers recht hebben op een vergoeding volgens EU Verordening 261/2004.

Bij een vertraging van meer dan 3 uur of een geannuleerde vlucht hebben passagiers recht op compensatie, tenzij de vertraging of annulering het gevolg is van een buitengewone omstandigheid (overmacht), zoals extreme weersomstandigheden, een staking bij de luchtverkeersleiding of oorlogssituaties.

Claim indienen

In geval van een vertraagde of een geannuleerde vlucht kunnen passagiers gebruik maken van de VluchtClaim Service van de Consumentenbond. De compensatie varieert van €250 tot €600, afhankelijk van de lengte van de vlucht.

Bron: euclaim.nl

Lees ook:

Vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit zijn je rechten.

Nieuw & interessant

  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.