icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Passagiers willen schade gemiste vluchten claimen bij Schiphol

Nieuws|Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:12 mei 2017

schiphol zomer drukte vertrek

Tijdens de meivakantie ontstonden lange rijen, waardoor passagiers er urenlang over deden om aan boord te komen. De rijen voor de veiligheidscontroles waren het langst, terwijl niet alle lijnen open waren. Het gevolg was dat passiers hun vlucht misten, ook al waren zij ruimschoots op tijd op de luchthaven: meer dan 2 uur voor Europese bestemmingen en 3 uur voor vluchten buiten Europa.

Extra kosten door omboeken en vertragingen

De reizigers kregen te maken met soms hoog oplopende extra kosten om de vlucht om te boeken. Gemiste hotelovernachtingen, gemiste dagen autohuur en rondreizen, extra kosten voor het eventueel nareizen daarvan en soms een extra reis naar Schiphol. Behalve de ergernis van de gemiste vlucht, is de schade dan ook de oorzaak van de boosheid.

Schade verhalen op de luchthaven   

Het kan voor getroffen reizers zinvol zijn om te checken of de reisverzekering eventueel de schade dekt. Verder is het mogelijk om een claim in te dienen bij claimorganisaties als Claimingo en ReisRecht, volgens hun sites gespecialiseerd in claims bij vertraging, annulering en overboeking van vluchten en nu dus ook bij een gemiste vlucht wegens drukte op Schiphol. Ze werken op basis van no cure no pay, je betaalt alleen als ze succes boeken: minimaal 15% exclusief btw.

Als passagier dien je zelf met alle mogelijke middelen aan te tonen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was, in ieder geval op het aangeraden tijdstip. Dat kan met parkeerkaarten, de ov-chipkaart, bonnetjes van koffie en een broodje tot aankopen in de winkels en whatsapp-berichten.

Omdat er in Nederland geen precedent is, kan het lang duren voor er een uitspraak is. Deskundigen zijn verdeeld over de kans op succes. 

Ook interessant:

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.