icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Passagiers willen schade gemiste vluchten claimen bij Schiphol

Nieuws | Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  12 mei 2017

schiphol zomer drukte vertrek

Tijdens de meivakantie ontstonden lange rijen, waardoor passagiers er urenlang over deden om aan boord te komen. De rijen voor de veiligheidscontroles waren het langst, terwijl niet alle lijnen open waren. Het gevolg was dat passiers hun vlucht misten, ook al waren zij ruimschoots op tijd op de luchthaven: meer dan 2 uur voor Europese bestemmingen en 3 uur voor vluchten buiten Europa.

Extra kosten door omboeken en vertragingen

De reizigers kregen te maken met soms hoog oplopende extra kosten om de vlucht om te boeken. Gemiste hotelovernachtingen, gemiste dagen autohuur en rondreizen, extra kosten voor het eventueel nareizen daarvan en soms een extra reis naar Schiphol. Behalve de ergernis van de gemiste vlucht, is de schade dan ook de oorzaak van de boosheid.

Schade verhalen op de luchthaven   

Het kan voor getroffen reizers zinvol zijn om te checken of de reisverzekering eventueel de schade dekt. Verder is het mogelijk om een claim in te dienen bij claimorganisaties als Claimingo en ReisRecht, volgens hun sites gespecialiseerd in claims bij vertraging, annulering en overboeking van vluchten en nu dus ook bij een gemiste vlucht wegens drukte op Schiphol. Ze werken op basis van no cure no pay, je betaalt alleen als ze succes boeken: minimaal 15% exclusief btw.

Als passagier dien je zelf met alle mogelijke middelen aan te tonen dat je ruim op tijd op de luchthaven aanwezig was, in ieder geval op het aangeraden tijdstip. Dat kan met parkeerkaarten, de ov-chipkaart, bonnetjes van koffie en een broodje tot aankopen in de winkels en whatsapp-berichten.

Omdat er in Nederland geen precedent is, kan het lang duren voor er een uitspraak is. Deskundigen zijn verdeeld over de kans op succes. 

Ook interessant:

Nieuw & interessant

  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • vertraging-in-vliegtuig
    29 jan.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • zoekgeraakte-bagage-koffer
    Nieuws  |  20 okt.

    Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

    De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.
  • Schiphol-beter-bereikbaar-vanuit-noorden
    Nieuws  |  1 dec.

    Schiphol beter bereikbaar vanuit het noorden

    Met ingang van de nieuwe dienstregeling van NS krijgt het noorden van Nederland een nachttrein naar de Randstad. Schiphol wordt hierdoor ook per trein weer iets beter bereikbaar voor inwoners uit het noorden.