icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Stakingen Ryanair: dit zijn je rechten

Het ‘stormt’ bij Ryanair. De budgetmaatschapij schrapte al veel vluchten door stakingen. Ryanair negeert claims van consumenten en neemt zelfs de telefoon niet meer op. Maar Europese regels garanderen de rechten van reizigers. Lees wat jij kunt doen.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:12 oktober 2018

vliegen-ryanair-rechten-passagiers

Staking geen overmacht

Volgens de Europese regels heb je recht op terugbetaling van je ticket of een vergoeding bij annulering. Ryanair beroept zich op overmacht en ontkent dat reizigers recht hebben op terugbetaling of een vergoeding. Volgens een uitspraak van het Europese Hof geldt een staking van eigen personeel niet als overmacht.

Ryanair negeert claims

Ryanair neemt de telefoon niet op en legt claims van consumenten en claimbureaus naast zich neer. Claimbureau EUclaim - waar wij mee samenwerken - ontving duizenden meldingen van consumenten die van Ryanair niet de compensatie krijgen waar ze recht op hebben.

Ook op brieven van EUclaim reageert Ryanair traag. Zo loopt 4% van alle zaken van EUclaim uit 2016 nog. Voor 2017 gaat het om 9% en voor dit jaar is 72% van de claims nog niet uitgekeerd. Als Ryanair niet reageert zullen er meer juridische procedures starten om betaling af te dwingen.     

Verplichtingen Ryanair       

Bij deze stakingen is Ryanair verplicht om passagiers te compenseren bij een vertraging van 3 uur of meer. Als de vliegtuigmaatschappij een vlucht annuleert moet ze binnen 7 dagen het ticket vergoeden. Of zorgen dat je via een andere route naar je eindbestemming kunt vliegen tegen dezelfde voorwaarden. Als het nodig is moet Ryanair ook bijstand verlenen. Denk aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer naar de plek waar je overnacht.

Je rechten bij annulering

Je hebt recht op een vergoeding als Ryanair een vlucht annuleert en je daar korter dan 14 dagen vóór vertrek over informeert. Met veel tijdverlies, ligt de hoogte van de vergoeding tussen de €125 en €600 per ticket. Dit is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die je oploopt. Lees alles over de vergoedingen en onze vluchtclaimservice.

Klachten

Heb jij ook last van de problemen bij Ryanair? Plaats dan een klacht op de Community, Klachtenkompas, Facebook of bij EU-Claim.

Nieuw & interessant

  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.