icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Stakingen Ryanair: dit zijn je rechten

Het ‘stormt’ bij Ryanair. De budgetmaatschapij schrapte al veel vluchten door stakingen. Ryanair negeert claims van consumenten en neemt zelfs de telefoon niet meer op. Maar Europese regels garanderen de rechten van reizigers. Lees wat jij kunt doen.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:12 oktober 2018

vliegen-ryanair-rechten-passagiers

Staking geen overmacht

Volgens de Europese regels heb je recht op terugbetaling van je ticket of een vergoeding bij annulering. Ryanair beroept zich op overmacht en ontkent dat reizigers recht hebben op terugbetaling of een vergoeding. Volgens een uitspraak van het Europese Hof geldt een staking van eigen personeel niet als overmacht.

Ryanair negeert claims

Ryanair neemt de telefoon niet op en legt claims van consumenten en claimbureaus naast zich neer. Claimbureau EUclaim - waar wij mee samenwerken - ontving duizenden meldingen van consumenten die van Ryanair niet de compensatie krijgen waar ze recht op hebben.

Ook op brieven van EUclaim reageert Ryanair traag. Zo loopt 4% van alle zaken van EUclaim uit 2016 nog. Voor 2017 gaat het om 9% en voor dit jaar is 72% van de claims nog niet uitgekeerd. Als Ryanair niet reageert zullen er meer juridische procedures starten om betaling af te dwingen.     

Verplichtingen Ryanair       

Bij deze stakingen is Ryanair verplicht om passagiers te compenseren bij een vertraging van 3 uur of meer. Als de vliegtuigmaatschappij een vlucht annuleert moet ze binnen 7 dagen het ticket vergoeden. Of zorgen dat je via een andere route naar je eindbestemming kunt vliegen tegen dezelfde voorwaarden. Als het nodig is moet Ryanair ook bijstand verlenen. Denk aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer naar de plek waar je overnacht.

Je rechten bij annulering

Je hebt recht op een vergoeding als Ryanair een vlucht annuleert en je daar korter dan 14 dagen vóór vertrek over informeert. Met veel tijdverlies, ligt de hoogte van de vergoeding tussen de €125 en €600 per ticket. Dit is afhankelijk van de vliegafstand en de duur van de vertraging die je oploopt. Lees alles over de vergoedingen en onze vluchtclaimservice.

Klachten

Heb jij ook last van de problemen bij Ryanair? Plaats dan een klacht op de Community, Klachtenkompas, Facebook of bij EU-Claim.

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.