icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

Nieuws | Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald. De uitspraak kan grote financiële gevolgen hebben. Ryanair heeft aangekondigd in beroep te gaan.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  1 september 2015

Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie

Snel naar:


De rechtszaak is aangespannen door reizigers die in maart 2008 vertraging hadden  op een vlucht tussen Londen en het Spaanse Reus. Zij dienden echter pas in januari 2014 een claim in. Volgens de vervoersvoorwaarden van Ryanair moet dat binnen 2 jaar, maar dat beding is door de rechtbank van tafel geveegd met een beroep op de Europese regelgeving.

Europese regels

De Consumentenbond kan zich prima vinden in deze uitspraak, die nog eens duidelijk maakt dat luchtvaartmaatschappijen niet op eigen houtje Europese regels op het gebied van passagiersrechten kunnen veranderen in hun eigen vervoersvoorwaarden.

Meer informatie over het claimen van compensatie bij vertraging.

Bron: ANP

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.