icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

Nieuws | Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald. De uitspraak kan grote financiële gevolgen hebben. Ryanair heeft aangekondigd in beroep te gaan.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  1 september 2015

Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie

Snel naar:


De rechtszaak is aangespannen door reizigers die in maart 2008 vertraging hadden  op een vlucht tussen Londen en het Spaanse Reus. Zij dienden echter pas in januari 2014 een claim in. Volgens de vervoersvoorwaarden van Ryanair moet dat binnen 2 jaar, maar dat beding is door de rechtbank van tafel geveegd met een beroep op de Europese regelgeving.

Europese regels

De Consumentenbond kan zich prima vinden in deze uitspraak, die nog eens duidelijk maakt dat luchtvaartmaatschappijen niet op eigen houtje Europese regels op het gebied van passagiersrechten kunnen veranderen in hun eigen vervoersvoorwaarden.

Meer informatie over het claimen van compensatie bij vertraging.

Bron: ANP

Nieuw & interessant

  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • vertraging-in-vliegtuig
    29 jan.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • zoekgeraakte-bagage-koffer
    Nieuws  |  20 okt.

    Bagageproblemen bij 15% luchtvaartreizigers

    De Consumentenbond ondervroeg ruim 6000 panelleden. Zo’n 15% van de panelleden had in de afgelopen 2 jaar bagageproblemen bij een vlucht. Vooral bij Delta Airlines, Lufthansa en British Airways ging het mis.
  • schiphol zomer drukte vertrek
    Nieuws  |  12 mei.

    Passagiers willen schade claimen bij Schiphol

    Door extreme drukte tijdens de meivakantie op Schiphol heeft een behoorlijk aantal passagiers hun vlucht gemist. Een aantal van hen probeert nu via claimorganisaties de schade te verhalen op luchthaven Schiphol.