icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

Nieuws|Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald. De uitspraak kan grote financiële gevolgen hebben. Ryanair heeft aangekondigd in beroep te gaan.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:1 september 2015

Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie

De rechtszaak is aangespannen door reizigers die in maart 2008 vertraging hadden  op een vlucht tussen Londen en het Spaanse Reus. Zij dienden echter pas in januari 2014 een claim in. Volgens de vervoersvoorwaarden van Ryanair moet dat binnen 2 jaar, maar dat beding is door de rechtbank van tafel geveegd met een beroep op de Europese regelgeving.

Europese regels

De Consumentenbond kan zich prima vinden in deze uitspraak, die nog eens duidelijk maakt dat luchtvaartmaatschappijen niet op eigen houtje Europese regels op het gebied van passagiersrechten kunnen veranderen in hun eigen vervoersvoorwaarden.

Meer informatie over het claimen van compensatie bij vertraging.

Bron: ANP

Nieuw & interessant

  • travelbird-online
    Nieuws  |  6 nov.

    Faillissement Travelbird: dit kun je doen

    Travelbird kan niet meer aan zijn verplichtingen voldoen. Wat kun je doen als je op reis bent of nog niet bent vertrokken, waar heb je recht op?
  • vliegen-ryanair-rechten-passagiers
    12 okt.

    Ryanair: dit zijn je rechten

    Ryanair annuleert tientallen vluchten door stakingen. Wat zijn je rechten?
  • vliegen-vago-compressor-verpakking-eersteindruk
    Eerste indruk  |  28 sep.

    Vago travel gadget

    Ook wel eens last van keuzestress bij het inpakken van je reistas? Met behulp van de Vago travel gadet zuig je de lucht uit je kleding en dat levert, volgens de fabrikant, 50% extra ruimte op in je koffer. We probeerden het uit.
  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus?