icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ryanair verliest rechtszaak over compensatie

Nieuws|Ryanair moet claims voor compensatie bij vertraging tot 6 jaar na datum honoreren. Dat heeft een rechtbank in Manchester op 21 augustus bepaald. De uitspraak kan grote financiële gevolgen hebben. Ryanair heeft aangekondigd in beroep te gaan.

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Gepubliceerd op:1 september 2015

Ryanair-verliest-rechtzaak-over-compensatie

De rechtszaak is aangespannen door reizigers die in maart 2008 vertraging hadden  op een vlucht tussen Londen en het Spaanse Reus. Zij dienden echter pas in januari 2014 een claim in. Volgens de vervoersvoorwaarden van Ryanair moet dat binnen 2 jaar, maar dat beding is door de rechtbank van tafel geveegd met een beroep op de Europese regelgeving.

Europese regels

De Consumentenbond kan zich prima vinden in deze uitspraak, die nog eens duidelijk maakt dat luchtvaartmaatschappijen niet op eigen houtje Europese regels op het gebied van passagiersrechten kunnen veranderen in hun eigen vervoersvoorwaarden.

Meer informatie over het claimen van compensatie bij vertraging.

Bron: ANP

Nieuw & interessant

  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  5 dec.

    Consumentenbond stapt naar toezichthouder om Ryanair

    Luchtvaartmaatschappij Ryanair gaat niet in op de eis van de Consumentenbond om reizigers wiens vlucht ernstig vertraagd of geannuleerd is, te compenseren.
  • Mediapool koffers 1200X800
    Eerste indruk  |  27 nov.

    Bagageservice PostNL

    Heb je geen zin om met koffers naar de luchthaven te sjouwen, dan kun je de bagagedienst van PostNL inschakelen. Is dit handig, en het geld waard?
  • Reisverzekeringen-Algemeen-schiphol
    15 nov.

    Paspoort kwijt of vergeten

    Stel: vlak voor vertrek of op het vliegveld ontdek je dat je paspoort niet meer geldig is. Of erger: je bent je paspoort kwijt. Wat kun je dan het beste doen?
  • Ryanair-vliegtuig
    Nieuws  |  15 nov.

    Consumentenbond eist maatregelen Ryanair

    Na aanhoudende problemen bij Ryanair, is de maat vol bij de Consumentenbond. In een brief eist de Consumentenbond compensatie voor de gedupeerden en concrete maatregelen om problemen met vluchten te voorkomen.