icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Tevredenheid over luchtvaartmaatschappijen

Overal voor moeten bijbetalen. Het is een van de grootste ergernissen bij het vliegen. Van budgetmaatschappijen zijn we dit gewend. Maar ook traditionele maatschappijen werken steeds vaker met betaalde extra’s. Over welke luchtvaartmaatschappijen zijn reizigers het meest (on)tevreden?
Else Meijer
Else Meijer

Expert Woning & Huishouden

Gepubliceerd op:  29 mei 2018

vliegtuig-indelucht

Benieuwd naar de testresultaten?

Leden hebben onbeperkt toegang tot onze testresultaten. Geen lid? Meld je aan en krijg direct toegang.

Bekijk testresultaten

Enquête

Ruim 2800 consumenten vulden online onze vragenlijst in over hun vliegervaringen in het afgelopen jaar. Omdat veel mensen vaker dan eens vlogen, verzamelden we 3400 vliegervaringen.

De ervaringen gaan iets vaker over een vlucht met een budgetmaatschappij (57%) dan over een vlucht met een traditionele maatschappij (43%). Men vloog vaker binnen (69%) dan buiten Europa (31%).

Tevreden of ontevreden?

Over het algemeen zijn reizigers tevreden. Maar er zijn wel degelijk punten van kritiek. Zo is nog niet de helft van de passagiers tevreden over het comfort van de stoelen. Ze zijn te hard of te krap. Over het eten en drinken aan boord is maar een krappe meerderheid te spreken.

Top 5 ergernissen 

  1. Moeten bijbetalen voor bijvoorbeeld ruimbagage, eten/drinken, naast elkaar zitten. 
  2. Comfort/ruimte van de stoelen. 
  3. Lang wachten bij inchecken/boarden.
  4. Lang wachten bij handbagage-/paspoortcontrole. 
  5. Vertraagde vlucht.

De meeste reizigers ondervonden geen echte problemen. De problemen die voorkwamen hebben vooral te maken met vertraging en bagage. En als er iets mis gaat, laat de informatievoorziening vaak te wensen over.

Grote verschillen

Tussen de maatschappijen onderling zijn er grote verschillen. Ook zijn er verschillen tussen continentale en intercontinentale vluchten. Entertainment aan boord (wifi, oortelefoons, keuze uit programma’s) wordt gemist op continentale vluchten. Maar ook in comfort van de stoelen en de kwaliteit van eten en drinken zijn de verschillen groot. 

Prijsvechters hebben minder tevreden klanten dan 'traditionele’ maatschappijen, vooral wat betreft comfort van de stoelen en eten en drinken. Maar bijvoorbeeld ook in het boardingproces. Zo klagen mensen over Ryanair en EasyJet dat er niet voldoende zitruimte is tijdens het wachten. En dat er ruim voor het boarden al lange rijen staan, omdat iedereen wil voorkomen dat zijn handbagage alsnog in het ruim moet worden opgeborgen. Ook de service van het personeel van de budgetmaatschappijen wordt minder gewaardeerd. 

Toch is men over de prijs-kwaliteitverhouding van budgetmaatschappijen nagenoeg even tevreden als over die van de traditionele maatschappijen. 

Bijbetalen

Extra betalen bij een vliegreis is dus een grote ergernis. En dat gebeurt ook steeds vaker bij traditionele maatschappijen. Vooral om zelf een plaats te kunnen kiezen of naast de reisgenoot te kunnen zitten. Verder wordt er vaak voor (extra) ruimbagage of meer beenruimte betaald.

Bij de budgetmaatschappijen betaalt bijna een derde voor eten of drinken, maar veel mensen vinden dat ze geen waar voor hun geld kregen.

Betalen om naast elkaar of op een specifieke plek te zitten lijkt het nieuwste verdienmodel van luchtvaartmaatschappijen. Bij budgetmaatschappijen betaalt ruim de helft hiervoor.

Lees ook:

2 maanden gratis

Maak 2 maanden gratis kennis met de Consumentenbond en bekijk direct dit artikel én al onze tests.

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • vertraging-in-vliegtuig
    29 jan.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus?