icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vlucht is overboekt, waar heb je recht op?

Word je geweigerd op je vlucht wegens overboeking? Dan heb je recht op een vergoeding. Wat zijn de voorwaarden en hoeveel bedraagt de vergoeding?

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:30 juli 2018

vlucht-overboekt

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • Vanaf een EU-luchthaven vertrekt of naar een EU-land terugvliegt.
  • Vliegt met een EU-luchtvaartmaatschappij
  • Vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je vertraging oploopt door een gemiste aansluiting buiten de EU.

Waarom zijn vluchten overboekt?

Luchtvaartmaatschappijen nemen op veel vluchten meer boekingen aan dan er plaatsen in het toestel zijn, omdat meestal een aantal passagiers niet komt opdagen. Als luchtvaartmaatschappijen dit aantal verkeerd schatten, moeten er passagiers worden geweigerd.

Recht op een vergoeding bij overboekte vlucht

Word je geweigerd op een vlucht als gevolg van overboeking, dan heb je recht op een vergoeding. Voorwaarden zijn daarbij:

  • Je hebt je op tijd gemeld bij de incheckbalie.
  • Er is geen redelijke grond voor de luchtvaartmaatschappij om je de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen.
  • Er is geen sprake van overmacht. Bij overmacht heb je wel recht op opvang en bijstand in de vorm van een drankje, maaltijd of overnachting, afhankelijk van de omstandigheden.

Compensatie bij overboeking

VliegafstandUiteindelijke vertraging Compensatie
1500 km of minderTot 2 uur€125
1500 km of minderMeer dan 2 uur€250
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km    Tot 3 uur€200
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km Meer dan 3 uur€400
Meer dan 3500 kmTot 4 uur

€300

Meer dan 3500 kmMeer dan 4 uur€600

Indien nodig moet de luchtvaartmaatschappij bijstand verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen. Deze bijstand geldt ook in geval van vertraging en annulering van de vlucht.

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding wegens instapweigering, langdurige vertraging, annulering of omboeking als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • onaangekondigde stakingen
  • (sneeuw)stormen
  • terrorisme
  • aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting

Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. 

Wat kun je zelf doen?

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij annulering, vertraging of overboeking vlucht' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.

Check je vergoeding Hoe werkt het?

Artikel schade claim service

Lees ook:

Artikelen binnen Vliegen

Alle artikelen

Nieuw & interessant

  • vertraging-in-vliegtuig
    17 sep.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus? 
  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • vliegticket-balie
    27 mrt.

    Naamswijzigingen in je vliegticket

    De naam op je vliegticket moet hetzelfde zijn als in je paspoort of ID. Als dat niet zo is kan het leiden tot een flinke boete om dat te corrigeren.