icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Vlucht is overboekt, waar heb je recht op?

Word je geweigerd op je vlucht wegens overboeking? Dan heb je recht op een vergoeding. Wat zijn de voorwaarden en hoeveel bedraagt de vergoeding?

Kees Verplanke

Kees Verplanke , Expert Auto, fiets en reizen Bijgewerkt op:25 april 2019

vlucht-overboekt

Waarom zijn vluchten overboekt?

Luchtvaartmaatschappijen nemen op veel vluchten meer boekingen aan dan er plaatsen in het toestel zijn, omdat meestal een aantal passagiers niet komt opdagen. Als luchtvaartmaatschappijen dit aantal verkeerd inschatten, moeten er passagiers worden geweigerd.

Recht op een vergoeding bij overboekte vlucht

Word je geweigerd op een vlucht als gevolg van overboeking, dan heb je mogelijk recht op een vergoeding. Voorwaarden zijn daarbij:

  • Je hebt je op tijd gemeld bij de incheckbalie.
  • Er is geen redelijke grond voor de luchtvaartmaatschappij om je de toegang tot het vliegtuig te ontzeggen.
  • Er is geen sprake van overmacht. Bij overmacht heb je wel recht op opvang en bijstand in de vorm van een drankje, maaltijd of overnachting, afhankelijk van de omstandigheden.

Wanneer je niet mee kunt op de vlucht wordt vaak een geldbedrag aangeboden of een businessclassticket voor een andere vlucht. Naast deze extra’s heb je in sommige situaties ook recht op compensatie volgens Verordening 261/2004.

Compensatie bij overboeking

VliegafstandUiteindelijke vertraging Compensatie
1500 km of minderTot 2 uur€125
1500 km of minderMeer dan 2 uur€250
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km    Tot 3 uur€200
Binnen EU meer dan 1500 km of andere vluchten tussen 1500 en 3500 km Meer dan 3 uur€400
Meer dan 3500 kmTot 4 uur

€300

Meer dan 3500 kmMeer dan 4 uur€600

Indien nodig moet de luchtvaartmaatschappij bijstand verlenen. Denk hierbij aan verfrissingen, maaltijden, (hotel)accommodatie en vervoer daarheen. Deze bijstand geldt ook in geval van vertraging en annulering van de vlucht.

Meer informatie over je rechten als passagier vind je op de website van de Europese Commissie.

Let op!

De compensatieregels gelden alleen wanneer je:

  • met 3 uur of meer vertraging aankomt op de eindbestemming;
  • vanuit een EU-land vertrekt of naar een EU-land terugvliegt met een in de EU gevestigde luchtvaartmaatschappij;
  • vliegt met een overstap vanuit de EU naar een bestemming buiten de EU en je vertraging oploopt.

Wanneer is er sprake van overmacht?

Je hebt geen recht op vergoeding wegens instapweigering, langdurige vertraging, annulering of omboeking als de luchtvaartmaatschappij aantoont dat er sprake is van overmacht. Onder overmacht vallen bijvoorbeeld:

  • onaangekondigde stakingen
  • (sneeuw)stormen
  • terrorisme
  • aswolken als gevolg van een vulkaanuitbarsting

Technische mankementen vallen volgens het Europese Hof van Justitie meestal niet onder overmacht, hoewel veel luchtvaartmaatschappijen zich hier wel op beroepen. 

Wat kun je zelf doen?

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij vertraging' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Voorbeeldbrief vergoeding bij vertraging

Je kunt gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Verzoek compensatie bij vertraging' om aanspraak te maken op je vergoeding.

Download de brief

 

Vraag geld terug bij vertraging, annulering of overboeking

Met onze Vlucht Claim Service weet je snel of je in aanmerking komt voor compensatie bij vluchtvertraging. Dit geldt soms ook als je bent geweigerd om in te stappen of als je vlucht geannuleerd of omgeboekt is. De vergoeding kan oplopen tot €600,- per persoon. Check je vergoeding.

Lees ook:

Nieuw & interessant