icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Naamswijzigingen in je vliegticket

De naam op een vliegticket moet hetzelfde zijn als de naam in je paspoort of ID-kaart. Als dat niet zo is kan het zijn dat je een nieuw ticket moet kopen. Als je er op tijd bij bent kun je het vaak nog gratis corrigeren.
Kees Verplanke
Kees Verplanke

Expert Auto, fiets en reizen

Gepubliceerd op:  27 maart 2018

vliegticket-balie

Veelvoorkomende fouten

Dit zijn veel voorkomende fout bij het opgeven van een naam: 

  • Tikfouten of fouten in de spelling
  • Boeken op de roepnaam die afwijkt van de eerste (doop)naam in het paspoort. Bijvoorbeeld Jan in plaats Johannes. 
  • Boeken op de gehuwde naam van de partner in paats van de (meisjes)naam in het paspoort. Bijvoorbeeld Els Jansen (achternaam partner)  in plaats van Els Peters (eigen naam) in het paspoort.         

Correcties

Kom je er kort na boeking achter dat je een tik- of spelfout gemaakt hebt, dan kun je dat vaak gratis corrigeren. Bij easyJet, Norwegian Airlines en Wizzair kun je maximaal 3 letters wijzigen, zijn het er meer dan moet je betalen.

Het wijzigen van de gehuwde naam in de meisjesnaam kan meestal ook gratis. Flybe, Wizzair en Turkish Airlines willen daar wel schriftelijk bewijs van zien, zoals een trouwboekje. Bij Norwegian Airlines moet je daarvoor betalen: €55 op een Europese vlucht en €80 op een intercontinentale.   

Je roepnaam corrigeren is lastiger. Daarvoor moet je meteen betalen: €25 bij easyJet, €55-80 bij Norwegian Airlines, €45-60 bij Wizzair en bij Turkish Airlines moet je een nieuw ticket kopen.

Snel reageren

Bij Ryanair, Vueling en Norwegian Airlines moet je binnen 24 uur na boeking reageren. Bij Emirates binnen 72 uur. Bij KLM, Air France, Transavia, Flybe, Wizzair en Turkish Airlines is het gratis tot enkele uren voor vertrek.

Kort voor vertrek

Merk je de fout pas kort voor vertrek op, dan betaal je bij de meeste luchvaartmaatschappijen een boete.

Kosten wijziging voornaam 24 uur voor vertrek

Luchtvaartmaatschappij

Kosten

Air France, Flybe, KLM, Transavia

Gratis
TUI Fly €27
Corendon €30
Emirates €40
Wizzair €45
Vueling €50+ + tariefverschil
Norwegian Airlines €55/€80
easyJet €65
Ryanair €115
Turkish Airlines Nieuw ticket

Hoe je de naam wijzigt

Of en hoeveel je betaalt voor een naamswijziging hangt ook af van de manier waarop je wijzigt. Meestal kun je dat zelf in je online-boeking doen. Onder andere bij KLM, Transavia, Flybe en Corendon kan het ook via social media zoals Facebook en Twitter en/of via livechat.

Het is vaak ook mogelijk om dit telefonisch via de klantenservice of zelfs aan de balie op de luchthaven te doen. De extra kosten kunnen €25-50 per vlucht zijn als je de wijzigingen telefonisch doorgeeft.

Kort voor vertrek zijn de telefoon en de balie de enige opties. Volgens de luchtvaartmaatschappijen zijn administratiekosten en het willen vermijden van telefoonverkeer de grootste redenen voor de hoogte van de boete.

Ticket op andere naam

Het vervangen van een naam door die van iemand anders is bij de grote lijndienstmaatschappijen Air France, Emirates, KLM, Turkish Airlines en ook TUI Fly verboden. Bij de budgetmaatschappijen Corendon, Transavia, Ryanair, easyJet, Vueling, Flybe, Vueling en Wizzair kan het wel. Daar hangt vaak wel een flink prijskaartje aan, zeker als je ook het tariefverschil moet betalen tussen het moment van boeken en de wijziging. 

Ryanair lijkt met €115-160 extra kosten het duurst  te zijn, maar berekent geen tariefverschil tussen het moment van boeken en wijzigen. Een naamswijziging is soms inbegrepen als je een duurder tarief boekt. Bij Transavia kun je voor €4 extra per vlucht tot 48 uur na de boeking 1 of meer namen wijzigen als er bijvoorbeeld een reisgenoot afvalt.

Annuleren soms goedkoper

Soms kun je beter het ticket annuleren en een nieuw ticket kopen, dan een fout herstellen. Dat verschilt per maatschappij. Zo kun je bij TUI fly tot 5 werkdagen na boeking gratis annuleren als je lang genoeg vooraf geboekt hebt.    

Tips om fouten te voorkomen

  • Gebruik de (eerste) naam in je paspoort
  • Doublecheck of alle gegevens kloppen voordat je bevestigt
  • Controleer de gegevens op de bevestiging meteen 
  • Pas foutjes z.s.m. aan

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • vliegtuig-indelucht
    29 mei.

    Tevredenheid luchtvaartmaatschappijen

    Overal voor moeten bijbetalen. Het is de grootste ergernis bij vliegen, samen met gebrek aan comfort van de stoelen en (been)ruimte. Toch zijn reizigers over het algemeen best tevreden over de luchtvaartmaatschappij waar ze mee vlogen. Maar er zit zeker verschil in de mate waarin.
  • vliegtuig-passagiers
    Nieuws  |  17 apr.

    Luchtvaartmaatschappijen informeren klanten slecht

    Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dan wil je weten waar je aan toe bent. De informatie die luchtvaartmaatschappijen verstrekken schiet nogal eens tekort, blijkt uit een enquête onder reizigers.
  • ParkFlyRent
    Eerste indruk  |  29 jan.

    ParkFlyRent

    Het klinkt haast te mooi om waar te zijn: je levert je auto dichtbij Schiphol af, een privéchauffeur brengt je naar de luchthaven en haalt je bij terugkomst weer op. Je auto wordt schoongemaakt en verhuurd of gratis geparkeerd, dus je verdient er ook nog aan.
  • vertraging-in-vliegtuig
    29 jan.

    Vluchtclaimbureau: nuttig of onnodig?

    Je vlucht is vertraagd, geannuleerd of overboekt. Het best kun je hier zelf achteraan gaan. Maar als dat niet lukt of je het te veel gedoe vindt, kun je een vluchtclaimbureau inschakelen. Welk prijskaartje hangt er aan deze service? En waarin verschillen de bureaus?