icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test: Notenmixen

Test | Volgens de Gezondheidsraad en het Voedingscentrum is een dagelijkse portie ongezouten noten kerngezond. Wie zijn toevlucht neemt tot exotische variaties uit het schap is minder gezond bezig. Ze bevatten vaak allerlei ongezonde toevoegingen. Hoe gezond zijn ze dan nog?
Antje Houmes
Antje Houmes

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  15 april 2016

Notenmix

Waarom noten eten?

Noten verkleinen de kans op hartziekte en verlagen het (slechte) LDL-cholesterol. Daarom adviseert de Gezondheidsraad om 15 gram ongezouten noten per dag te eten. Dit komt neer op een klein handje noten per dag. Het Voedingscentrum doet hier nog een schepje bovenop. Dat adviseert 25 gram noten per dag. 

Notenmixen: van kwaad tot erger

Wie noten eet voor zijn gezondheid kan de mixen uit deze test beter links laten liggen. Ze bevatten redelijk wat zout en vaak ook nog suiker. 

De pepitamix is de minst ongezonde uit de test. Er wordt weinig zout toegevoegd en de hoeveelheid suiker is ook beperkt. De huismerken van AH en Jumbo bevatten minder zout dan die van de Lidl. De pepitamixen in deze test bevatten pinda's, amandelen en pompoenpitten.

De dry roasted pinda's zijn zonder vet bereid, maar dat wordt gecompenseerd door extra zout. Met 1,5 gram zijn het de op een na zoutste noten uit deze test. Alleen Duyvis voegt ook nog extra suiker toe. De overige merken bevatten alleen van nature aanwezige suikers.

De gekruide cashewnoten bevatten ongeveer 1 gram zout per 100 gram. Te zout voor je dagelijkse portie noten dus. De Cashewmix met honing van Jack Klein is ook niet gezond te noemen met 36 gram suiker per 100 gram. Helaas is maar 3% hiervan honing.

De borrelnoot kun je beter helemaal niet eten voor je gezondheid. Het zijn de zoutste nootjes uit de test. AH en Jumbo voegen het meeste zout toe: 2,2 gram per 100 gram. Lidl kan het met veel minder zout af. Ook wordt er aardig wat suiker in het korstje gestopt. Maar de helft van de mix is pinda, de rest is korst.

De Japanse bollenmix is vooral af te raden door de grote hoeveelheid suiker die erin zit, ongeveer 21 gram per 100 gram. Eet je 15 gram noten via deze bollenmixen, dan krijg ja al snel 3 suikerklontjes binnen. Zout wordt maar weinig toegevoegd, 0,5 gram per 100 gram. En de hoeveelheid vet valt ook mee. Dit komt doordat maar 25% noot is en de rest korst.

Pinda's en zaden

Hoewel pinda's eigenlijk peulvruchten zijn, worden ze toch bij de noten gerekend. De voedingswaarde lijkt namelijk erg op die van noten. Pinda's bestaan voor de helft uit vet, voornamelijk enkelvoudig onverzadigd. Ook zaden lijken qua samenstelling veel op noten en tellen mee in de geadviseerde dagelijkse portie.

Wat hebben we getest?

Per type notenmix zijn 4 merken getest op zout en suiker. Ook hebben we het percentage noten en zaden laten onderzoeken. 

Wil je weten welke merken notenmixen we allemaal getest hebben? En hoeveel je ervan moet eten om aan je dagelijkse portie te komen? Lees dan de test Bewerkte noten (pdf, alleen voor abonnees van de Gezondgids).

Meer tests:

Lees meer:

Nieuw & interessant

  • voedingswaarde etiket nieuws
    Nieuws  |  26 apr.

    Te kleine stappen in zout- en suikervermindering

    Het RIVM constateert dat er nog steeds te veel suiker en zout in voeding zit en adviseert de overheid om stappen te nemen om daadwerkelijk voortgang te boeken op het gebied van productverbetering van voedingsmiddelen.
  • mozzarella-still-test
    Test  |  27 mrt.

    Mozzarella: koemelk of buffelmelk?

    Wat is het verschil tussen mozzarella van buffelmelk en mozzarella van koemelk? Wij testten van 7 buffelmozzarella’s en 12 koemelkmozzarella’s hoe lekker en gezond ze zijn.
  • gluten vrij
    22 mrt.

    Glutenvrije producten gezonder? Zeker niet altijd!

    Glutenvrije producten zijn tegenwoordig overal volop te koop want glutenvrij is hip! Maar zijn ze dan ook gezonder? Zeker niet altijd. 
  • Gezondgids 1200x800

    Gezondgids met korting

    De Gezondgids maakt gezonder en bewuster leven makkelijker. Houd zelf de vinger aan de pols op het gebied van voeding en gezondheid. Lees 'm een jaar lang met 35% korting of kies een boek als cadeau.