icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Geproefd: Less carb proteïne roggebrood

Albert Heijn verkoopt  proteïne-roggebrood van het merk Smaakt. Het is een prima vezelrijk product, maar niet beter dan gewoon volkorenbrood of roggebrood. 

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:4 juni 2020

Smaakt Low carb brood bio

Smaakt het naar roggebrood?

Niet echt. Vooral de textuur is anders. Het is droog en wat hard. In plaats van lekker smeuïg. Het brood heeft ook een soort dun korstje wat nogal hinderlijk afbladdert. De smaak kan ermee door.

Wat is dit voor brood? 

Het is roggebrood met minder koolhydraten en meer eiwitten. De extra eiwitten komen van toevoegingen als tarwe-eiwit, sojameel en sojagrut (grof gemalen sojabonen). 

Voedingswaarde 

De verpakking staat boordevol leuzen als: ‘less carb, proteïne, 55% less carbohydrate than regular bread’. Maar dit maakt het niet echt gezonder.

Volkoren (rogge)brood is al een gezond vezelrijk product. Daar voegt dit brood niks aan toe. Wel past het binnen een koolhydraatarm dieet. Maar voor wat koolhydraten hoef je niet bang te zijn. Aanbeveling is zelfs om 40 tot 70% van je dagelijkse energie-inname uit koolhydraten te halen. 

Het is dus een prima vezelrijk product. Maar niet beter dan gewoon volkorenbrood of roggebrood.

Minder koolhydraten, meer calorieën

Een deel van het koolhydraatrijke meel is vervangen door tarwe-eiwit, eiwitrijk sojameel en sojagrut. Daardoor past het in een koolhydraatarm dieet.

Verder zijn lijnzaad en zonnebloempitten toegevoegd. Die laatste 2 zorgen voor een vrij hoog vetgehalte (10%). Het gaat wel om de gezonde onverzadigde vetten. En daar is niks mis mee.

Door het hoge vetgehalte bevat dit brood wel meer calorieën dan gewoon roggebrood. Per 100 gram 257 kilocalorieën (129 per plak van 50 gram). Bij gewoon roggebrood is dat 197 (99 per plak).  

Veel eiwit

De meeste mensen krijgen meer dan voldoende eiwit binnen. Toch zien we dat de trend van proteïnerijke producten aanhoudt. Dit brood is hier een goed voorbeeld van.

Meer dan 20% bestaat uit eiwit. Bij gewoon brood ligt het eiwitgehalte rond de 6%. Bij een volkorenboterham rond de 11. Het hoge eiwitgehalte in dit brood komt grotendeels door de toevoeging van tarwe-eiwit en eiwitrijk sojameel en sojagrut (grof gemalen sojabonen).

Vezels

Een plakje van dit brood bevat 5 gram vezels en is daarmee vergelijkbaar met gewoon roggebrood. Aanbeveling is om zo’n 30 a 40 gram vezels per dag binnen te krijgen. Het eten van roggebrood kan daarbij helpen. Dit brood ook.   

Zout 

Per 100 gram bevat dit brood 0.8 gram zout. Ook dat is vergelijkbaar met gewoon roggebrood. Per plakje krijg je 0.4 gram binnen. Dat lijkt niet veel, maar de maximale aanbevolen hoeveelheid zout is 6 gram per dag. En daar zit je best snel aan. Doordat je meerdere sneeën brood per dag eet, levert brood een flinke bijdrage aan de zoutinname.

Duur

Het geknutsel met extra eiwitten is niet goedkoop. Dit proteïne brood kost €2.29 per 250 gram (5 sneetjes). Voor dezelfde hoeveelheid gewoon roggebrood betaal je meestal niet meer dan een euro. 

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Alpro kwark
    22 jun.

    Geproefd: Alpro Go On vegan kwark

    Naast plantaardige yoghurt, heb je nu ook plantaardige kwark: Alpro Go On. Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde.
  • Satesaus1_1200x800
    19 jun.

    Test satésaus

    De supermarkt staat vol met kant-en-klare varianten die je binnen enkele minuten op tafel zet. Lekker makkelijk natuurlijk. Maar hoe (on)gezond zijn deze sauzen? Wij bekeken 17 varianten.
  • Cold brew coffee
    17 jun.

    Cold brew coffee: lekker koud bakkie?

    IJskoffie kennen we natuurlijk al langer. Maar van het merk SToK kun je bij Albert Heijn nu ook ‘cold brew coffees’ kopen. Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde.
  • Tussendoortjes 1200x800
    9 jun.

    Tussendoortjes langs de Nutri-Score-meetlat

    Het aanbod tussendoortjes is enorm. Vaak lijken ze ook heel verantwoord, maar zijn ze dat niet. Nutri-Score helpt je bij het maken van een echt gezondere keuze.