icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Pulled oats geproefd

Deze nieuwe hippe vleesvervanger is overgewaaid vanuit Finland. Pulled oats zijn gemaakt op basis van haver en eiwit uit peulvruchten. Hoe smaakt dat? En hoe gezond is het? Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde. 
Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Bijgewerkt op: 26 november 2019

Wat zijn pulled oats?

Pulled oats is een veganistisch product dat qua uiterlijk en naam doet denken aan pulled pork of pulled chicken. Het is gemaakt van haver en eiwitten uit erwten en tuinbonen. Niet van soja dus, zoals het gros van de vleesvervangers.

Je kunt pulled oats in allerlei gerechten verwerken. Bijvoorbeeld in roerbakgerechten, salades, en ovenschotels. Het wordt gemaakt in Finland naar 'origineel Finse receptuur'. 

Is het lekker?

We lieten 25 testers de pulled oats thuis bereiden in een gerecht naar keuze. De meeste proevers waren positief. 'We willen wat meer vegetarisch eten, dit is een goed alternatief' en 'Smaakt goed, vooral de textuur, prima als vervanger voor gehakt' laten 2 proevers weten. 

Maar niet iedereen is enthousiast. Veelgehoorde minpunten zijn dat het droog en smaakloos is. 'Hier moet wel saus bij, anders is het te droog' en 'de smaak is vlak' laten proevers weten. Anderen zien de neutrale smaak juist als pluspunt: 'Je kunt het kruiden zoals je wilt.' 

Lijkt het op vlees?

De meerderheid van de proevers vindt het uiterlijk op vlees lijken. Ook de structuur heeft er wat van weg. Maar de meeste proevers zijn van mening dat de smaak weinig aan vlees doet denken. 

Voor herhaling vatbaar?

Vijftien van de 25 proevers geven aan de pulled oats lekker te vinden. 11 proevers zouden het vaker willen eten. Voor sommigen was de prijs een afknapper. 'Vrij duur voor weinig smaak', aldus een deelnemer. 

Hoe gezond zijn pulled oats? 

Bron van eiwit en ijzer 

Met 30 gram eiwit per 100 gram zijn pulled oats een goede bron van eiwit. Door de combinatie van eiwitten uit granen (haver) en peulvruchten (erwten en tuinbonen) bevat het alle 9 essentiële aminozuren die je alleen via voeding binnen kunt krijgen.

Ook is er ijzer toegevoegd, waar voornamelijk rood vlees van nature rijk aan is. Deze toevoeging is dus een pluspunt voor veganisten. 

Als vleesvervanger 

Door het hoge eiwitgehalte met een gunstige samenstelling van aminozuren, en de toevoeging van ijzer is het best een goede vleesvervanger. Maar er zit geen vitamine B12 in. Deze vitamine zit van nature alleen in dierlijke producten.

Ondanks dat pulled oats niet precies dezelfde voedingswaarde heeft als vlees is het voor de meesten een prima vleesvervanger.

Zout

Per portie pulled oats krijg je 0,9 gram zout binnen. De aanbevolen maximumhoeveelheid is 6 gram per dag. Dat tikt dus best aan. Veel mensen krijgen te veel zout binnen. Dit verhoogt het risico op een hoge bloeddruk en daarmee op hart- en vaatziekten. 

Het gaat wel om gejodeerd zout, dat kan handig zijn als je geen of alleen biologisch brood eet. Want dan kan het zijn dat je weinig jodium binnenkrijgt. 

Vezels

Door het gebruik van haverzemelen en volkoren havermeel zitten er aardig wat vezels in de pulled oats (2,4 gram vezels per 100 gram). Per portie krijg je ongeveer evenveel vezels binnen als met een volkorenboterham. Dat is gunstig, want vezels zijn goed voor je gezondheid. 

Lees ook: 

Vond je dit artikel interessant?

Blijf per e-mail op de hoogte van nieuws, acties en tips. Zo bespaar je geld, voorkom je een miskoop én weet je wat jouw rechten zijn als consument.
We gaan zorgvuldig om met je gegevens. Ben je ingelogd op onze website en heb je de personalisatie cookies geaccepteerd? Dan combineren we je klikgedrag met je persoonlijke gegevens. Zo ontvang je e-mails die zijn afgestemd op jouw interesses. Afmelden kan altijd. Lees ook onze privacyverklaring.
Artikelen binnen Voedingstests

Nieuw & interessant

  • Combi vegan omeletmix
    9 mei.

    Geproefd: Vegan ei-vervangers

    Met een ei-vervanger maak je roerei of een omelet zonder eieren. Wij probeerden 2 merken. Zijn deze veganistische baksels net zo lekker als een echt roerei? En hoe zit het met de prijs? 
  • Vetgehalte in gehakt
    25 apr.

    Mager gehakt toch niet zo mager

    Mager gehakt uit de supermarkt is veel vetter dan je zou denken. Dat blijkt uit onze steekproef onder supermarktgehakt.
  • Iglo Green cuisine vegetarische vissticks
    5 apr.

    Geproefd: Vegetarische Vissticks

    Smaken vegetarische vissticks naar vis? En zijn ze een goede vervanger als het gaat om voedingswaarde? Wij proefden Iglo’s Vegetarische Vissticks.
  • Openingsbeeld aardbeien jam
    Test | 29 mrt.

    Test aardbeienspread

    Fruitspread is niet hetzelfde als jam. Wij testten 19 aardbeienspreads op smaak, gezondheid en duurzaamheid. Welke is de beste?