icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Test: gezonde tussendoortjes

Het tussendoortje is de snelle oplossing voor een rommelende maag. Maar ben je dan echt 'goed bezig', of horen de tussendoortjes juist in het snoepschap thuis?

Rosa Rolvink

Rosa Rolvink , Expert Voeding & Gezondheid Gepubliceerd op:23 maart 2016

Test-gezonde-tussendoortjes

Wat hebben we gedaan?

We onderzochten 25 tussendoortjes waarvan de fabrikant voorspiegelt dat ze gezond zijn. Daarbij keken we naar:

  • gezondheid
  • calorieën
  • suiker
  • vet
  • vezels
  • zout
  • het etiket

De resultaten 

  • Op verreweg de meeste tussendoortjes valt wel wat af te dingen: te veel toegevoegd suiker, te weinig vezels of te veel ongezond vet.
  • Alle tussendoortjes zijn zoet, of dat nu komt door suiker of door zoetstof.
  • De Zonnatura Sesam Crunch is met 267 kcal de grootste caloriebom.
  • Om een Liga Evergreen Crunchy te verbranden moet je 15 minuten touwtje springen.

Let op: er is een kleine wijziging in de tabel aangebracht ten opzichte van de tabel in de Consumentengids van januari 2016. Dit heeft betrekking op de Peijnenburg Zero%. De informatie in de tabel hieronder is correct.

Test gezonde tussendoortjes

Is mijn tussendoortje gezond?

Het ideale tussendoortje bevat zo'n 75 kcal. Zo nu en dan mag daar best een uitschieter tot 110 kcal tussen zitten. Daarnaast bevat het juiste tussendoortje maximaal 13% verzadigd vet en is niet meer dan 20% toegevoegd suiker. Het etiket op het tussendoortje vermeldt alleen de totale hoeveelheid suiker. Staat bij de ingrediënten suiker vooraan, dan is het grootste deel van de suiker dus toegevoegd. 

Lees meer over welke suikers er zoal op het etiket staan.

Wat kan wel?

Het aantal calorieën is niet het belangrijkste van een tussendoortje. Let ook op de andere voedingsstoffen die erin zitten. Een handje noten levert bijna 160 kcal. Maar er zitten ook vitamines, mineralen en veel gezonde vetten in. Daarnaast adviseert de Gezondheidsraad dagelijks 15 gram noten te eten. Fruit is ook een goed tussendoortje.

Extra vitamines

Fabrikanten voegen aan sommige repen extra vitamines en mineralen toe. Vooral B-vitaminen en ijzer zijn populair. Ze zijn toegevoegd omdat dit voor 'consumenten een toegevoegde waarde zou hebben in dit soort producten'. Of juist omdat zij 'relevant zijn in het gemiddelde dieet van de consument van deze producten'. Onzin, want een tekort aan bijvoorbeeld vitamine B6 is zeldzaam en te veel van deze vitamine is juist schadelijk. Bovendien zijn dit soort tussendoortjes niet de manier om voldoende vitaminen binnen te krijgen. Ook weegt het eventuele voordeel van deze toevoegingen niet op tegen een teveel aan suiker of te weinig vezels.

Wil je weten of je echt vitaminen of mineralen nodig hebt? Doe dan de test.

Lees ook over:


Bekijk de volledige test 'gezonde' tussendoortjes (pdf) uit de Consumentengids van januari 2016.

Nieuw & interessant

  • Alpro kwark
    22 jun.

    Geproefd: Alpro Go On vegan kwark

    Naast plantaardige yoghurt, heb je nu ook plantaardige kwark: Alpro Go On. Wij proefden het en bekeken de voedingswaarde.
  • Satesaus1_1200x800
    19 jun.

    Test satésaus

    De supermarkt staat vol met kant-en-klare varianten die je binnen enkele minuten op tafel zet. Lekker makkelijk natuurlijk. Maar hoe (on)gezond zijn deze sauzen? Wij bekeken 17 varianten.
  • Tussendoortjes 1200x800
    9 jun.

    Tussendoortjes langs de Nutri-Score-meetlat

    Het aanbod tussendoortjes is enorm. Vaak lijken ze ook heel verantwoord, maar zijn ze dat niet. Nutri-Score helpt je bij het maken van een echt gezondere keuze.
  • Smaakt Low carb brood bio
    4 jun.

    Geproefd: Less carb proteïne roggebrood

    Albert Heijn verkoopt proteïne-roggebrood van het merk Smaakt. Hoe gezond en smakelijk is dit?