icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Je rechten als je een wasdroger online koopt

Als je een aankoop via internet of telefonisch (koop op afstand) hebt gedaan, geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Als je spijt krijgt van je aankoop kun je die binnen deze termijn zonder opgaaf van reden ongedaan maken.

Koop op afstand

Van koop op afstand is sprake als je een product koopt via internet, via een postorderbedrijf, via de telefoon, een bestelbon uit een krant of tijdschrift of per fax. Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper, zoals je dat wel hebt bij aankoop van een product in de winkel of aan de deur.

Bij koop op afstand heb je daarom een aantal extra rechten, zoals het recht om van de koop af te zien binnen de bedenktijd (herroepen). Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden zowel voor producten als diensten, zoals bijvoorbeeld een online taalcursus. Daarnaast gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort je een goed (deugdelijk) product te leveren. 

Uitzonderingen 

De regels van koop op afstand gelden niet voor:

  • Sociale dienstverlening en gezondheidszorg
  • Gokactiviteiten
  • Financiële diensten
  • Pakketreizen
  • Passagiersvervoersdiensten
  • Onroerende zaken (huis, grond)
  • Overeenkomsten waarbij een notaris nodig is

Bedenktijd

Koop je een product of dienst op afstand dan geldt een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De bedenktijd gaat de dag nadat je het product hebt ontvangen of vanaf het moment dat je de dienst bent overeengekomen. 

Heb je een bestelling gedaan die in meerdere zendingen wordt geleverd dan begint de bedenktijd als je de laatste deelzending hebt ontvangen. Koop je een product in combinatie met een dienst (bijvoorbeeld een CV-ketel met onderhoudscontract) dan begint de bedenktijd ook pas de dag nadat je het product ontvangt. Dit is niet het geval als het om een welkomstcadeau gaat dat je ontvangt. Bij regelmatige levering van producten begint de bedenktijd te lopen vanaf de eerste levering van het product (bijvoorbeeld een tijdschriftenabonnement).

Voor internetveilingen geldt eveneens 14 dagen bedenktijd, maar ook hier zijn uitzonderingen. Doorgaans zit je bij online vakantieveilingen direct vast aan een hoogste bod als het gaat om een vaste datum of periode. Op vakanties of uitjes zónder vaste periode of datum kun je wel binnen 14 dagen terugkomen.

Afzien van de koop binnen de bedenktijd 

Als je een product wil terugsturen, kun je gebruikmaken van het modelformulier herroeping dat de verkoper verplicht is op zijn website te plaatsen. Maar je kunt ook zelf een brief of e-mail schrijven, waarin je aangeeft van de koop af te zien. Je kunt daarvoor gebruik maken van de voorbeeldbrief 'Ontbinding online of telefonische aankoop'. Na het versturen heb je nog 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.

Binnen 14 dagen nadat je de verkoper hebt laten weten dat je van de koop afziet, moet hij je het aankoopbedrag en de bezorgkosten terugbetalen. Hij mag daarmee wachten totdat hij het product daadwerkelijk terug heeft gekregen of jij bewijs hebt geleverd dat je het product hebt teruggestuurd.

Als je een product terugstuurt dan mag de verkoper je de kosten van retourzending in rekening brengen. Hij moet je daarover wel vooraf informeren, anders hoef je die kosten niet te betalen.

Let op: je mag ook al voordat het product geleverd is gebruikmaken van de bedenktijd en van de koop afzien!

Informatieplicht verkoper over de bedenktijd

De verkoper is verplicht je over de volgende zaken te informeren:

  • de bedenktijd die je hebt.
  • op welke manier, binnen welke termijn en onder welke voorwaarden je van de koop af kunt én 
  • een modelformulier herroeping op de website plaatsen dat je kunt gebruiken als je van de koop af wilt binnen de bedenktijd.
  • ook als je geen bedenktijd hebt, of afstand hebt gedaan van je recht om de koop ongedaan te maken, moet de verkoper je daarover informeren  (bijvoorbeeld bij dringende herstelwerkzaamheden, zoals het repareren van een lek dak. Of als je afspreekt dat de dienst, bijvoorbeeld winterklaar maken van de tuin, geheel wordt uitgevoerd tijdens de bedenktijd).

Voldoet de verkoper niet aan zijn informatieverplichtingen over de bedenktijd dan wordt de bedenktijd automatisch verlengd met maximaal 12 maanden. Geeft de verkoper deze informatie alsnog dan duurt de bedenktijd vanaf dat moment nog 14 dagen.

Wanneer heb je geen bedenktijd?

Je hebt geen bedenktijd bij:

  • Reizen, vervoer, logies, catering of andere vormen van vrijetijdsbesteding.
  • Losse tijdschriften of kranten. Let op: sluit je een abonnement op een tijdschrift of krant via internet, telefonisch of op straat af, dan geldt de bedenktijd van 14 dagen wel!
  • Producten die je speciaal laat maken, bijvoorbeeld een maatpak, drukwerk, een fotoalbum of sieraden naar je eigen ontwerp.
  • Producten die snel kunnen bederven of een beperkte houdbaarheid hebben, zoals eten of bloemen.
  • Producten die niet geschikt zijn om te worden teruggestuurd om gezondheidsredenen of hygiëne. De verzegeling mag je na de levering niet verbreken anders heb je geen recht op bedenktijd meer. Voorbeelden hiervan zijn ondergoed en badkleding.
  • Een telefonische bestelling of een bestelling via internet bij een bedrijf dat zich niet richt op verkoop op afstand, bijvoorbeeld een telefonische bestelling bij een slager.
  • Cd’s en dvd’s waarvan de verzegeling na levering is verbroken.
  • Koop van een digitaal product (film, muziek, games) dat je via internet kunt downloaden, waarbij je laat weten dat je het binnen veertien dagen wilt hebben én hebben verklaard dat je afziet van je bedenktijd. De verkoper moet dit wel bevestigen voordat je het product gaat downloaden. 
  • Spoedreparaties: als je een bedrijf vraagt om langs te komen voor een reparatie of onderhoud dat niet kan wachten, bijvoorbeeld bij een lekkage of een kapotte verwarming.
  • Een dienst (bijvoorbeeld schilderklus) die al binnen de bedenktermijn helemaal klaar is. Je moet wel uitdrukkelijk met de start binnen de bedenktijd hebben ingestemd én verklaard dat je afziet van de bedenktijd.

Let op: kies je ervoor om een dienst die je voor langere tijd afsluit (bijvoorbeeld een abonnement voor je mobiele telefoon of bij een datingssite) al tijdens de bedenktijd in te laten gaan dan kun je nog wel binnen de bedenktijd van de dienst af, maar de verkoper kan je dan wel laten betalen voor de periode dat je van de dienst gebruik hebt gemaakt. Hij moet dit dan wel vooraf hebben gemeld. 

Wat mag je met het product doen tijdens de bedenktijd? 

Je moet het product kunnen beoordelen om na te gaan of je het wil houden en je mag het proberen net zoals je dat in een winkel zou doen. Je moet bijvoorbeeld kleding en schoenen kunnen passen. Je mag ook de verpakking openmaken om het product te bekijken, als je dit maar netjes doet. Maar je mag het product niet daadwerkelijk gaan gebruiken (bijvoorbeeld kleding gaan dragen) als je nog niet weet of je het houdt. 

De verkoper mag een vergoeding vragen als na retourzending blijkt dat je iets met het product hebt gedaan dat niet nodig was om het te kunnen beoordelen.

Informatieplicht verkoper

  • De verkoper moet je informatie geven over het bestelproces, de belangrijkste kenmerken van het product of de dienst, de levertijd, de prijs, bijkomende kosten, de bedenktijd, duur van de overeenkomst, garantie, klachtenregeling en gegevens van het bedrijf (klantenservice, postadres én bezoekadres). 
  • De informatie moet voor jou snel vindbaar, duidelijk en leesbaar zijn.
  • De verkoper kan je de informatie geven op 'een duurzame gegevensdrager' (een document dat je kunt bewaren, bijvoorbeeld op papier, usb-stick, geheugenkaart, dvd, pdf-bestand of in een e-mail).
  • De informatie dien je vooraf te krijgen, maar uiterlijk bij de bevestiging van jouw aankoop, of bij levering van het product of voor aanvang van de dienst.
  • Je moet vooraf duidelijke informatie krijgen bij de aankoop van digitale producten, bijvoorbeeld de comptabiliteit van hardware en software, beveiligingsvoorzieningen en op welke media de diensten gebruikt kunnen worden.

Bestelprocedure

  • Het bestelproces moet klikbaar zijn, zodat je gemaakte fouten makkelijk kunt corrigeren.
  • Extra opties waarvoor je moet betalen, zoals een annuleringsverzekering of aanvullende diensten, mogen vooraf niet zijn aangevinkt.
  • De verkoper mag kosten rekenen voor betalen, maar die moeten duidelijk worden gemeld en mogen niet hoger zijn dan de werkelijke kosten.
  • De verkoper moet op de pagina van het online bestelproces melden dat je een betalingsverplichting aangaat als je akkoord gaat met de bestelling. Dit kan bijvoorbeeld door op de website bij de bestelknop de tekst  'bestelling met betalingsverplichting' op te nemen. Als dat niet uitdrukkelijk wordt gemeld ben je niet aan de overeenkomst gebonden.

Bevestiging overeenkomst

  • De verkoper moet je zo snel als mogelijk op een bevestiging van de overeenkomst sturen.
  • Overeenkomsten tot het geregeld verrichten van diensten waarvoor de verkoper je telefonisch heeft benaderd (telemarketing) zijn pas geldig als je de overeenkomst schriftelijk of via de e-mail hebt bevestigd. Voorbeelden zijn: levering van elektriciteit, water en gas, maar bijvoorbeeld ook een mobiele telefoon abonnement of een CV-onderhoudsabonnement.

Levertijd

Het product moet binnen 30 dagen na aankoop worden geleverd, maar je kunt een andere levertijd afspreken. Levert de verkoper niet tijdig en heb je hem vervolgens een redelijke termijn gesteld om alsnog  te leveren? Dan mag je de overeenkomst ongedaan maken (ontbinden) en moet de verkoper je direct jouw geld terugbetalen.

Tip: bewaar altijd een kopie van de brief (met het verzendbewijs) of de e-mail die je hebt verstuurd als bewijs en ook het bewijs van retourzending van het product.

Voorbeeldbrief

Nieuwste artikelen

Test wasdrogers