icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Hypotheek-Icoon-150

Compenseer mijn woekerpolis!

Wij eisen meer compensatie voor woekerpolissen.     Strijd mee!

AFM waarschuwt voor oversluiten woekerpolis

Nieuws|De Autoriteit Financiële Markten waarschuwt bezitters van een woekerpolis als zij hun beleggingsverzekering willen oversluiten. De financiële waakhond ontvangt signalen van consumenten en marktpartijen dat het belang van de klant niet centraal wordt gesteld bij het geven van hersteladvies.

Barbara van der Est

Barbara van der Est , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:18 december 2014


De AFM houdt vanaf 2012 intensief toezicht op de oversluitmarkt van beleggingsverzekeringen. Banken en verzekeraars moeten bezitters van woekerpolissen actief informeren over hun beleggingsverzekering. Consumenten hebben recht op gratis hersteladvies om het product te verbeteren.

Kwalijke handelwijze GFH Giro

De AFM doet hier onderzoek naar, recentelijk bijvoorbeeld bij GFH Giro, aanbieder van bankspaarproducten op basis van beleggingen. Er komen bij AFM opvallend veel meldingen binnen over de manier waarop dit bedrijf zijn klanten met een woekerpolis benadert. Tijdens gesprekken bij de consument thuis krijgen ze geen hersteladvies. GFH Giro komt enkel langs om de beleggingsverzekering over te sluiten naar haar eigen producten. De AFM twijfelt of het gegeven advies wel passend is voor de consument.

Op 23 december 2014 oordeelde de rechtbank Rotterdam (bestuursrecht) dat de AFM  niet bevoegd was de consument met een persbericht in het openbaar te waarschuwen voor GFH Giro en dat de mededelingen over deze partij op de website van de AFM en de attenderingen op deze mededelingen onrechtmatig zijn. Lees de rectificatie.

Vertrouwen geschaad

De AFM vindt deze handelswijze kwalijk. Het vertrouwen van consumenten met een woekerpolis is al geschaad in de financiële wereld en nu worden zij weer gebruikt als commercieel doelwit. Woekerpolisbezitters kunnen hun ervaring over het hersteladvies delen met de AFM.

Terugroepactie Consumentenbond

De Consumentenbond uit al langer zorgen over het oplossen van het woekerpolisdossier. We zijn daarom een terugroepactie gestart waarin we verzekeraars oproepen de woekerpolissen te repareren. Verzekeraars moeten de waarde van de woekerpolissen opnieuw berekenen tegen redelijke voorwaarden. Na deze herberekening zal de waarde van de beleggingsverzekering een stuk hoger zijn. Hiervoor heeft de Consumentenbond een Woekerpolis Checklist ontwikkeld. Steun onze actie 'Ontwoeker mijn polis'!

Lees meer in ons woekerpolisdossier hoe jij jouw woekerpolis kunt verbeteren.

Nieuw & interessant

  • Uitspraak-Kifid-adviesvergoeding-woekerpolis-buitenproportioneel
    Nieuws  |  27 jul.

    ASR moet onduidelijke poliskosten terugbetalen

    De Commissie van Beroep van klachtenloket Kifid oordeelt dat ASR maandelijkse poliskosten moet terugbetalen aan een klant.
  • claimservice-nieuws
    Nieuws  |  11 jul.

    Nieuw machtsblok consumenten van start

    Consumentenbond en ConsumentenClaim bundelen hun krachten. Samen gaan zij de belangen van consumenten in massaclaims behartigen. Ze hebben daarvoor een nieuw bedrijf opgericht onder de naam Consumentenbond Claimservice.
  • nieuwsbericht woekerpolissen

    Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

    De overeenkomst tussen Allianz en enkele claimorganisaties over woekerpolissen, krijgt forse kritiek van de Consumentenbond en Stichting AllianzDINPlanDupe. De Consumentenbond en de stichting vinden de compensatie te mager.

  • ontwoekerstappenplan

    Ontwoekerstappenplan

    Met ons stappenplan kun je zelf bepalen wat je het beste met je woekerpolis kunt doen. Vul de vragen in en ontvang per mail een rapport met alle informatie die voor jou belangrijk is.