icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Hypotheek-Icoon-150

Compenseer mijn woekerpolis!

Wij eisen meer compensatie voor woekerpolissen.     Strijd mee!

ASR moet onduidelijke poliskosten woekerpolis terugbetalen

Nieuws|De Commissie van Beroep van klachtenloket Kifid oordeelt dat ASR maandelijkse poliskosten moet terugbetalen aan een klant.

Kirsten van Loon

Kirsten van Loon , Expert Geld & Verzekering Gepubliceerd op:27 juli 2018

Uitspraak-Kifid-adviesvergoeding-woekerpolis-buitenproportioneel

Volgens de Commissie was bij het afsluiten van de verzekering in 2003 uit de voorwaarden niet af te leiden wat de hoogte en samenstelling van de poliskosten zouden zijn. Het gaat om een beleggingsverzekering Levensplan Bescherming met looptijd van 30 jaar van een rechtsvoorganger van ASR.

In de voorwaarden van de woekerpolis stond enkel dat er maandelijks poliskosten zou worden ingehouden, maar ontbrak hoeveel procent premie daaraan opging. Dit oordeelt de Commissie op basis van een Europese richtlijn over oneerlijke bepalingen in consumentenovereenkomsten.

Mededelingsplicht en onderzoeksplicht

De Geschillencommissie van het Klachteninstituut voor financiële dienstverlening (Kifid) vond eerder dat ASR voldoende informatie over de kosten verschafte omdat de consument er ook geen onderzoek naar had gedaan. In het hoger beroep is deze eerdere uitspraak van de Geschillencommissie op 15 juni 2016 verworpen.

Onduidelijke kosten

De Consumentenbond pleit al jaren voor het afschaffen van onduidelijke en onlogische kosten. Zo rekenen verschillende verzekeraars nog steeds - los van de premie ‘transactiekosten’ of incassokosten - per betalingstermijn kosten voor het opzeggen van een verzekering. Die kosten zijn voor het afsluiten van een verzekering vaak ook onduidelijk. Ze staan niet bij de aanvraag vermeld en staan niet (helder) in de voorwaarden. Als kosten vooraf zijn verzwegen, heb je er niet mee ingestemd. Je hoeft ze dan in principe niet te betalen. Klaag dus bij de verzekeraar als ze toch in rekening worden gebracht.

Lees ook:

Bron: Uitspraak Kifid (pdf)

Nieuw & interessant

  • claimservice-nieuws
    Nieuws  |  11 jul.

    Nieuw machtsblok consumenten van start

    Consumentenbond en ConsumentenClaim bundelen hun krachten. Samen gaan zij de belangen van consumenten in massaclaims behartigen. Ze hebben daarvoor een nieuw bedrijf opgericht onder de naam Consumentenbond Claimservice.
  • stapel-dossiers-woekerpolis
    Nieuws  |  9 apr.

    Kifid gaat woekerpolis-klachten nu behandelen

    Het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) gaat de 700 klachten over woekerpolissen die al jaren in de wacht staan nu eindelijk behandelen.
  • nieuwsbericht woekerpolissen

    Woekerpolisdeal Allianz onacceptabel

    De overeenkomst tussen Allianz en enkele claimorganisaties over woekerpolissen, krijgt forse kritiek van de Consumentenbond en Stichting AllianzDINPlanDupe. De Consumentenbond en de stichting vinden de compensatie te mager.

  • ontwoekerstappenplan

    Ontwoekerstappenplan

    Met ons stappenplan kun je zelf bepalen wat je het beste met je woekerpolis kunt doen. Vul de vragen in en ontvang per mail een rapport met alle informatie die voor jou belangrijk is.