! Je browser is verouderd.

Update je browser voor meer veiligheid en snelheid om deze site optimaal te kunnen gebruiken.

Klik hier om te lezen welke browsers geschikt zijn

icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Hoeveel zonnebrand moet ik smeren?

Jezelf insmeren met zonnebrand is belangrijk, maar waarschijnlijk gebruik je minder dan nodig is om niet te verbranden. Hoeveel spray of crème moet je gebruiken om voldoende beschermd te zijn?
Lauri Ten Grotenhuis

Lauri Ten Grotenhuis , Expert Woning & Huishouden Bijgewerkt op: 22 april 2021

Hoeveelheid zonnebrand

Verreweg de meeste mensen smeren veel te weinig zonnebrand voor een optimale bescherming. Een volwassene die zich van top tot teen insmeert moet daarvoor per smeerbeurt 6-7 theelepels gebruiken. Dat komt neer op 33 ml per smeerbeurt. Er wordt ook wel gezegd: smeer zonnebrand zo dik als je pindakaas op een boterham zou smeren. 

Met een fles van 200 ml kun je je dus een keer of 6 van top tot teen insmeren. Op een dag naar het strand met 4 volwassenen gaat er dus bij goed smeren meer dan 1 fles doorheen.

Insmeren herhalen

Herhaal het insmeren iedere 2 uur en ook na het zwemmen of als je veel hebt gezweet. Dat geldt ook als je een waterproof zonnebrandmiddel gebruikt. Gebruik je een zonnebrand die claimt 10 uur te werken? Wees er dan van bewust dat de werking gedurende die 10 uur niet gelijk blijft. Je zweet, wrijft het eraf tijdens het bewegen, of wanneer je je omdraait bijvoorbeeld. Smeer dus ook liever meerdere keren als je de hele dag in de zon bent.

Waterproof-zonnebrandmiddelen

Ook met een 'waterproof'-zonnebrand is het beter om je opnieuw in te smeren na het zwemmen. Zulke zonnebrandmiddelen blijken hun naam namelijk niet helemaal waar te maken.

Fabrikanten mogen 'waterbestendig' op de verpakking zetten als na een waterbadje van 2 keer 20 minuten nog 50% van de beschermingsfactor op de huid zit. Na het zwemmen ben je dus niet meer goed beschermd.

Tips: verstandig zonnen

  • Geniet van de zon, maar voorkom verbranding.
  • Bouw het aantal uren in de zon langzaam op, zodat je huid aan de zon kan wennen.
  • Bescherm de huid niet alleen tijdens een stranddag. Ook met sporten, tuinieren en wandelen is zonbescherming nodig.
  • Vermijd de zon bij voorkeur tussen 12.00 en 15.00 uur.
  • Ogen zijn ook kwetsbaar voor de felle zon. Bescherm deze goed om staar- of lasogen te voorkomen. Koop voor kinderen een kinderzonnebril.

Lees ook: