icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consument moet ziekenhuisrekening zeer kritisch controleren

Nieuws | Honderden euro's voor een consult van 10 minuten bij de specialist. Patiënten hebben geen idee hoe dat kan, maar ook de zorgverzekeraar of het ziekenhuis kan geen duidelijkheid verschaffen.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  24 maart 2014

Snel naar:


Dat er grote onduidelijkheid heerst over ziekenhuisrekeningen blijkt uit de ruim 250 reacties die bij de Consumentenbond en Nationale Ombudsman binnenkwamen op het daarvoor geopende meldpunt. In de Consumentengids van deze maand lees je de ervaringen van consumenten die hun ziekenhuisrekening tot op de bodem hebben uitgeplozen.

Vragen om uitleg

Consumenten moeten bij ziekenhuis en zorgverzekeraar gewoon vragen om uitleg over de rekening. Het ziekenhuis moet een gespecificeerde factuur overleggen met alle handelingen - de zogenaamde zorgactiviteiten - en het bijbehorende totaalbedrag. En zorgverzekeraars moeten aan de slag als je mededeelt dat je factuur waarschijnlijk niet klopt. Alleen controleren of het gedeclareerde bedrag overeenkomt met de dbc-code die het ziekenhuis declareert is niet genoeg.

De Consumentenbond helpt je op weg met het controleren van je eigen ziekenhuisrekening met tips en adviezen op onze website. Vermoedens van fraude kun je het beste melden bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De Nza doet echter niets met individuele meldingen van consumenten.

Nieuw & interessant

  • parkeerplaats-ziekenhuis
    24 apr.

    Parkeerkosten ziekenhuizen

    Parkeren bij het ziekenhuis kan duur uitpakken, blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond. Bij 1 op de 4 ziekenhuizen betaal je per uur, dus bijna altijd te veel.
  • menzis-logo-gebouw
    Nieuws  |  3 apr.

    Nieuw inkoopbeleid dotter- en bypassoperaties Menzis

    Zorgverzekeraar Menzis is met de Nederlandse Hart Registratie (NHR) en 10 Nederlandse ziekenhuizen een pilot van 3 jaar gestart voor een nieuwe manier van inkoop van dotterbehandelingen en bypassoperaties.
  • prijsverschil-zorgkosten
    Nieuws  |  29 mrt.

    CPB: Grote prijsverschillen ziekenhuiszorg

    Wat de Consumentenbond al eerder concludeerde, wordt nu ook bevestigd door het Centraal Planbureau (CPB): De prijzen voor dezelfde ziekenhuisbehandelingen in Nederland lopen sterk uiteen. Volgens het CPB lijken tarieven vaak willekeurig bepaald.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.