icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Consument moet ziekenhuisrekening zeer kritisch controleren

Nieuws | Honderden euro's voor een consult van 10 minuten bij de specialist. Patiënten hebben geen idee hoe dat kan, maar ook de zorgverzekeraar of het ziekenhuis kan geen duidelijkheid verschaffen.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  24 maart 2014

Snel naar:


Dat er grote onduidelijkheid heerst over ziekenhuisrekeningen blijkt uit de ruim 250 reacties die bij de Consumentenbond en Nationale Ombudsman binnenkwamen op het daarvoor geopende meldpunt. In de Consumentengids van deze maand lees je de ervaringen van consumenten die hun ziekenhuisrekening tot op de bodem hebben uitgeplozen.

Vragen om uitleg

Consumenten moeten bij ziekenhuis en zorgverzekeraar gewoon vragen om uitleg over de rekening. Het ziekenhuis moet een gespecificeerde factuur overleggen met alle handelingen - de zogenaamde zorgactiviteiten - en het bijbehorende totaalbedrag. En zorgverzekeraars moeten aan de slag als je mededeelt dat je factuur waarschijnlijk niet klopt. Alleen controleren of het gedeclareerde bedrag overeenkomt met de dbc-code die het ziekenhuis declareert is niet genoeg.

De Consumentenbond helpt je op weg met het controleren van je eigen ziekenhuisrekening met tips en adviezen op onze website. Vermoedens van fraude kun je het beste melden bij de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa). De Nza doet echter niets met individuele meldingen van consumenten.

Nieuw & interessant

  • meldpunt-thuiszorg-nieuws
    Nieuws  |  2 aug.

    Inspectie grijpt niet in bij falende thuiszorg

    Thuiszorgorganisaties kunnen ondermaats blijven presteren zonder dat de Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ) ingrijpt. Dat concludeert de Consumentenbond na bestudering van 50 inspectierapporten.
  • transparante-zorg-ziekenhuis
    Nieuws  |  23 jul.

    Prijstransparantie ziekenhuiszorg: teleurstellende brief

    Op 5 juli informeerde minister Bruins van VWS de Tweede Kamer over prijstransparantie in de ziekenhuiszorg. De Consumentenbond en Patiëntenfederatie Nederland zijn teleurgesteld.
  • verzorghuis rolstoel
    26 jun.

    Eigen bijdrage bij opname in verpleeghuis

    Als je in een verpleeg- of verzorgingshuis wordt opgenomen, ga je een eigen bijdrage betalen. Welk bedrag ga jij voor je kiezen krijgen? En is er iets aan te doen om de eigen bijdrage te verminderen?
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.