icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Ombudsman: patiënt heeft onvoldoende inzicht in medische kosten

Nieuws | Patiënten hebben onvoldoende inzicht in de kosten van medische behandelingen. Hierdoor kunnen zij geen verantwoorde keuze maken. Tot die conclusie komt de Nationale ombudsman in het rapport 'Ziekenhuisrekening. Op weg naar transparantie?'.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  23 januari 2015


Met het onderzoek probeerde de Nationale ombudsman een antwoord te krijgen  op de vraag waar patiënten tegen aan lopen als zij (vooraf) inzicht willen krijgen in de kosten van medisch specialistische zorg. Hiertoe opende hij samen met de Consumentenbond een meldpunt van november 2013 tot eind april 2014.

Onbegrijpelijk zorgnota

Uit de ruim 330 meldingen die binnenkwamen, blijkt onder meer dat patiënten verwachten vooraf inzicht te krijgen in de kosten van een medische behandeling, maar dit niet krijgen. Vervolgens krijgen ze een veelal onbegrijpelijke zorgnota. En wie de zorgverlener of zorgverzekeraar om opheldering vraagt, wordt van het kastje naar de muur gestuurd. Ook begrijpen patiënten niet waarom ze voor een relatief kleine ingreep een hoge rekening gepresenteerd krijgen. Door de verhoging van het eigen risico voelen patiënten dat direct in de portemonnee.

Declaratiesysteem

Sinds juni 2014 moeten zorgverzekeraars duidelijkere nota's aan hun verzekerden sturen. Vooraf inzicht krijgen in de kosten is echter nog altijd lastig. De Nationale ombudsman adviseert de minister van Volksgezondheid ervoor te zorgen dat patiënten bij hun zorgverzekeraar terecht kunnen met vragen over wat een medische behandeling gaat kosten. Ook ziet de ombudsman graag dat het declaratiesysteem zo wordt aangepast dat de kosten van behandelingen in verhouding staan tot de verrichte inspanningen. 

Minister Schippers

In een reactie op het rapport laat minister Schippers weten dat zij momenteel laat onderzoeken of het mogelijk is een website te ontwikkelen die inzicht geeft in de kosten van een behandeling. Ook zegt zij zich te zullen inzetten dat er reële prijzen worden gerekend voor behandelingen.

De minister heeft eerder 2015 al uitgeroepen tot het jaar van de transparantie. Het verder vergroten van het kostenbewustzijn is een belangrijk onderdeel hiervan.

Nieuw & interessant

  • informatie-website-verzekering
    Nieuws  |  9 apr.

    Informatie rondom wisselen van zorgverzekeraar kan beter

    Hoewel de informatievoorziening over zorgverzekeringen door zorgverzekeraars en vergelijkingssites beter is dan vorig jaar, is er nog altijd ruimte voor verbetering.
  • menzis-logo-gebouw
    Nieuws  |  3 apr.

    Nieuw inkoopbeleid dotter- en bypassoperaties Menzis

    Zorgverzekeraar Menzis is met de Nederlandse Hart Registratie (NHR) en 10 Nederlandse ziekenhuizen een pilot van 3 jaar gestart voor een nieuwe manier van inkoop van dotterbehandelingen en bypassoperaties.
  • prijsverschil-zorgkosten
    Nieuws  |  29 mrt.

    CPB: Grote prijsverschillen ziekenhuiszorg

    Wat de Consumentenbond al eerder concludeerde, wordt nu ook bevestigd door het Centraal Planbureau (CPB): De prijzen voor dezelfde ziekenhuisbehandelingen in Nederland lopen sterk uiteen. Volgens het CPB lijken tarieven vaak willekeurig bepaald.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.