icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Sparen, leasen en verzekeren bij de opticien

Met spaar- en leaseplannen en verzekeringen proberen opticiens klanten aan zich te binden. Overweeg je om te gaan sparen, verzekeren of leasen bij een opticien? Dan raden wij een loep aan voor de kleine lettertjes.
Fauve Panis
Fauve Panis

Expert Voeding & Gezondheid

Gepubliceerd op:  8 februari 2017

opticien zorgkosten

geldgids 2 2017Dit artikel is een samenvatting van het gelijknamige artikel uit de Geldgids van februari/maart 2017. Liever het gidsartikel lezen? Sparen en verzekeren bij de opticien (pdf voor abonnees van de Geldgids).

Spaarplan bril

Verschillende opticiens bieden spaarplannen. Kenmerkend voor de meeste spaarsystemen is dat de klant de eerste bril in 1 keer zelf betaalt (soms met korting) en daarna spaart voor een nieuwe bril door geld aan de opticien over te maken.

Een voorbeeld van zo’n spaarplan is het Bril Totaal Plan van Hans Anders. ‘Je betaalt een klein, vast bedrag per maand en na 1 of 2 jaar nodigen we je uit om je nieuwe bril uit te zoeken. Het voordeel kan oplopen tot 60%.’ Met deze reclametekst prijst de opticienketen zijn spaarplan aan. En met succes: eind 2015 bevatte de spaarpot van Hans ruim €17 miljoen. Blijkbaar doen dus nogal wat klanten mee aan het Bril Totaal Plan om de kosten voor een nieuwe bril te spreiden.

Verschillende voorwaarden

De voorwaarden van opticiens blijken nogal te verschillen. Een paar voorbeelden:

  • Het Bril Totaal Plan van Hans Anders kun je niet combineren met acties, zoals ‘2e bril gratis’.
  • Bij Van der Ham Optiek uit Bergen op Zoom mag je het tegoed van zijn Brillen Spaarplan wél gebruiken in combinatie met acties. Bovendien vermeerdert de opticien je spaartegoed met 12%.
  • Klanten met een Bril Spaarplan van Optiek Swemmer uit Maassluis die binnen 2 jaar met het spaartegoed een nieuwe bril kopen, krijgen 25% korting. Wie 3 jaar met de oude bril doet, krijgt een korting van 20%.
  • De Haas Opticien uit Tilburg geeft met zijn Brillen Spaarsysteem een ‘rente’ van 15%.

Nadelen spaarplan

Dankzij onder meer de hoge ‘rentes’ lijken de spaarsystemen aantrekkelijk, maar er kleven ook nadelen aan. Bijvoorbeeld:

  • Bij faillissement van een opticien kun je naar een nieuwe bril fluiten, want er is geen vergoeding op grond van het depositogarantiestelsel dat voor banken geldt.
  • Het spaartegoed kun je alleen bij de betreffende opticien besteden en niet laten uitkeren.

Bril leasen

Bij sommige opticiens is het ook mogelijk een bril te leasen. Zo biedt Iris Optiek, met vestigingen in het westen van het land, een leaseconstructie aan, waarbij de klant een bril huurt met ‘recht op koop’. Verder krijgt hij 10% korting over het totaalbedrag voor het montuur en de glazen.

Stel, na verrekening van de korting is de totaalprijs €720. Iris Optiek deelt dat bedrag door 24 maanden. De uitkomst (€30) is het maandbedrag dat je voor 2 jaar betaalt.

Na die periode zijn er 3 opties:

  1. Je neemt een nieuwe leasebril en houdt de vorige als reserve.
  2. Je levert je bril in bij de opticien en zet de maandelijkse incasso stop.
  3. Je koopt de leasebril voor 20% van de oorspronkelijke aankoopprijs.

Bij een dergelijke leaseconstructie loop je minder risico bij een faillissement dan bij een spaarplan. 

Bril om de 2 jaar vervangen

Het leasesysteem is erop gericht dat klanten hun bril om de 2 jaar vervangen. Ben je gewend veel langer met een bril te doen? Zoek dan goed uit of leasen wel voordelig is. Omdat je na 2 jaar zonder contractverlenging of bijbetaling geen eigenaar van de bril wordt, is er bij Iris Optiek sprake van operational lease. Deze vorm is niet vergunningplichtig en staat daarom niet onder toezicht van de Autoriteit Financiële Markten (AFM).

Het leaseplan van Iris Optiek is inclusief een verzekering die schade aan het montuur volledig vergoedt. Zijn er nieuwe glazen nodig, dan moet je de helft van de kosten betalen. Tegen verlies en diefstal is de bril niet verzekerd. Het is zelfs zo dat de opticien in dat geval de resterende termijnen direct opeist. Sluit je daarna geen nieuw leasecontract af, dan moet je ook nog eens 20% van de koopsom van de bril betalen. Er is dan namelijk geen bril meer om in te leveren.

Bril verzekeren

Bij sommige opticiens ligt de nadruk op verzekeren. Klanten kunnen hun glazen en montuur verzekeren tegen betaling van een eenmalige premie. Maar in de kleine lettertjes staan soms beperkingen.

Anders dan bij de verzekering van Hans Anders, kun je bij die van Pearle en Eye Wish Opticiens gedurende de looptijd (2 jaar) slechts 1 keer schade aan het montuur claimen en 1 keer aan de glazen. Als je langer verzekerd wilt blijven, moet je na 2 jaar opnieuw een verzekering afsluiten. En dat terwijl Eye Wish Opticiens in de voorwaarden zegt dat de klant verzekerd is tegen alle problemen die zich bij de bril kunnen voordoen. Bovendien is er ook nog sprake van een eigen risico van 20% bij schade aan het montuur en de glazen en van 40% bij verlies of diefstal.

In de polisvoorwaarden van Pearle staat dat je bij vervanging van de glazen recht hebt op glazen ‘van dezelfde soort, deugdelijkheid en sterkte’ als die van de verzekerde bril. Dit kan raar uitpakken, blijkt uit een melding op ons klachtenforum klachtenkompas.nl.

Klachten

Een consument sloot een verzekering af voor de bril van zijn bijziende dochter. De glazen waren daarna een keer vervangen, omdat de ogen waren verslechterd. Vervolgens brak er een pootje van de bil af. Omdat het montuur niet meer te repareren was, kreeg het meisje een nieuwe bril met de oorspronkelijke sterkte van de glazen. Maar die was allang niet goed meer.

Bij een andere melding op ons klachtenforum had iemand bij Pearle een bril van €843 gekocht en de aanbevolen verzekering afgesloten. De bril werd 2 maanden later gestolen. De klant was op de hoogte van het eigen risico van 40% bij diefstal, maar om in korte tijd nog eens €337 te betalen, kwam niet zo goed uit. De klager vroeg daarom om een goedkopere oplossing, maar de winkelier wilde daar niet aan meewerken. Zij moest een bril in dezelfde prijsklasse nemen.

Klagen helpt

Klagen op Klachtenkompas.nl kan helpen, want beide klagers werden door hun opticien uitgenodigd in de winkel voor een oplossing.

Bescherming financiële risico’s

Verschillende toezichthouders beschermen consumenten tegen financiële risico’s. De AFM controleert bijvoorbeeld of banken en verzekeraars hun financiële verplichtingen wel nakomen. Dreigt een verzekeraar failliet te gaan, dan probeert De Nederlandsche Bank (DNB) de verzekeringsportefeuille over te dragen aan een andere verzekeraar.

De verzekeraar van Hans Anders valt onder die opvangregeling. De verzekeraar van Pearle en Eye Wish Opticiens valt onder een Duitse toezichthouder, die geen opvangregeling kent. Het risico bij faillissement is wel afgedekt via een aparte verzekering.

Andere brilverzekeringen vallen niet altijd onder toezicht. Brilservice bijvoorbeeld biedt een combinatie van sparen en verzekeren in de vorm van een abonnement aan. In de voorwaarden is te lezen dat het ‘niet een verzekering betreft die valt onder het toezicht van DNB’. Wanneer Brilservice failliet gaat, sta je als klant dus met lege handen.

Tips

  • Wie overweegt om te gaan sparen, verzekeren of leasen bij een opticien, raden wij een loep aan voor de kleine lettertjes.
  • Bedenk voordat je een spaar- of leaseplan afsluit hoe vaak je een nieuwe bril nodig hebt en of deze periode overeenstemt met de voorwaarden.
  • Check je inboedelverzekering voor het afsluiten van een brilverzekering. Mogelijk is verlies of diefstal van je bril gedekt via een zogenoemde buitenshuisdekking.

Lees ook:

Nieuw & interessant

  • Kost mijn zorg 1200x800
    Nieuws  |  26 sep.

    Honderden euro’s prijsverschil voor zelfde ziekenhuisbehandelingen

    Er zitten nog steeds enorme prijsverschillen tussen ziekenhuizen voor dezelfde behandelingen. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Veel tarieven zijn niet openbaar, waardoor de grote prijsverschillen niet zichtbaar zijn voor consumenten.
  • gebroken-arm-eigen-risico
    Nieuws  |  31 aug.

    NVZ stelt plan op voor vereenvoudiging eigen risico

    De Nederlandse Vereniging van Ziekenhuizen doet het voorstel om bij eenvoudige ingrepen een vast bedrag van €150 aan eigen risico in rekening te brengen.
  • oude vrouw zorg
    Nieuws  |  23 aug.

    Te lange wachtlijsten verpleeghuizen

    Slechts 19% van de verpleeghuizen biedt plek binnen de landelijke norm van 6 weken. Dit blijkt uit een onderzoek van de Consumentenbond. Bij 47% van de verpleeghuizen duurt het langer, waarbij een half jaar geen uitzondering is.
  • de beste behandling

    Boek: De beste behandeling

    Zelf meebeslissen als je ziek bent? Over bijvoorbeeld therapie en medicijnen? In het boek 'De beste behandeling' staat informatie over 41 chronische ziektes. Van migraine en dementie tot kanker en diabetes.