icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Autopech met gehuurde auto

Heb je wegens motorpech je gehuurde auto te laat ingeleverd mag die extra dag niet in rekening worden gebracht. 
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen


Het risico van een technisch mankement aan een huurauto en de gevolgen daarvan liggen bij de verhuurder. Het is daarom niet redelijk dat jij die extra dag zou moeten betalen.

Wat zijn je rechten?

Als je een auto huurt, sluit je een huurovereenkomst met een autoverhuurbedrijf. Je mag verwachten dat de gehuurde auto technisch in goede staat verkeert en dat de verhuurder bij eventuele technische mankementen zorg draagt voor adequate pechhulp. Als je dus de auto vanwege een noodzakelijke reparatie pas een dag later kunt inleveren,dan is er sprake van overmacht en valt jou niets te verwijten.

Als je de auto hebt gehuurd bij een bedrijf dat is aangesloten bij BOVAG, dan zijn de Algemene Voorwaarden van BOVAG verhuurbedrijven van toepassing. In die voorwaarden staat dat de verhuurder op verzoek van de huurder verplicht is gebreken aan het voertuig te verhelpen. Ook staat vermeld dat een verhoging van de huurprijs niet geldt als de huurder overmacht kan aantonen. 

Wat kun je het beste doen?

  • Als de extra kosten bij het te laat inleveren van de auto toch in rekening worden gebracht, spreek dan de autoverhuurder aan en probeer er samen uit te komen.
  • Kom je er niet uit? Stuur dan een brief naar het autoverhuurbedrijf. Geef aan waarom je bezwaar maakt en dat je binnen 3 weken een reactie verwacht. Verstuur de brief bij voorkeur aangetekend.
  • Volgt er een onbevredigende reactie of reageert het bedrijf niet en is de verhuurder bovendien aangesloten bij de BOVAG, dan kun je je klacht voorleggen aan het BOVAG Bemiddelingsbureau
  • Als die bemiddelingspoging strandt, dan kun je, binnen 6 weken na ontvangst van het bericht van het bemiddelingsbureau, je klacht voorleggen bij de Geschillencommissie Autoverhuur.
  • Wanneer je géén gebruik hebt gemaakt van het BOVAG Bemiddelingsburo, dan kun je de klacht, uiterlijk 3 maanden na het ontstaan van het geschil, indienen bij de Geschillencommissie Autoverhuur.
  • Je kunt het geschil ook voorleggen aan de Geschillencommissie Autoverhuur als het autoverhuurbedrijf geen BOVAG-lid is, maar wel geregistreerd is bij de Geschillencommissie. 
  • Als het autoverhuurbedrijf niet is aangesloten bij een geschillencommissie, dan kun je een beroep doen op je rechtsbijstandverzekering. Heb je die niet, neem dan contact op met de Consumentenbond: 070 - 445 45 45. Als lid krijg je bij ons een persoonlijk juridisch advies.

Test schone en zuinige auto's