icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Van hypotheek tot verhuisdoos |

Stap voor stap naar je nieuwe huis

icoon nieuw huis

11 vragen: dieselschandaal Volkswagen

Eind september 2015 werd duidelijk dat autofabrikant Volkswagen bij bepaalde dieselauto's zogenoemde 'sjoemelsoftware' had ingebouwd. Hierbij 11 vragen en antwoorden over het dieselschandaal.
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  3 november 2015

Dieselschandaal-betreffende-auto's-gemerkt

Wat is er aan de hand?

Volkswagen heeft dieselauto’s zo aangepast dat deze herkenden wanneer ze in de Verenigde Staten werden getest op een rollenbank op de uitstoot van schadelijke stoffen. Hierbij gebruikte VW zogenoemde ‘sjoemelsoftware’, en daarmee overtraden ze de wet. Tijdens deze tests liet de software de auto minder uitstoten dan in de praktijk, om aan de strenge Amerikaanse milieuwetgeving te kunnen voldoen.

Om wat voor schadelijke stoffen gaat het?

De sjoemelsoftware zorgde voor minder uitstoot van stikstofoxiden (chemische formule NOx) tijdens tests. Het gaat dus niet om het verschil tussen fabrieksopgave en praktijkverbruik. Het verbruik wordt bepaald door de uitstoot van koolstofdioxide (CO2), een niet-giftig gas dat wel verantwoordelijk wordt gehouden voor het broeikaseffect.

Speelt het dieselschandaal ook in Nederland/Europa?

Er zijn nog geen concrete aanwijzingen dat er in Europa gesjoemeld is. De sjoemelsoftware is wel aanwezig in Europese auto’s, maar dat betekent niet automatisch dat het hier gebruikt is. Mocht er wel gesjoemeld zijn, dan heeft dit waarschijnlijk geen gevolgen voor consumenten. De auto’s zijn wettelijk goedgekeurd (typegoedkeuring) en de milieueisen zijn hier bovendien minder streng dan in de Verenigde Staten.

Welke auto’s zijn betrokken?

Het gaat om auto's van de Volkswagen Groep met een TDI-motor (die aan de Euro5-norm voldoen) die in de afgelopen 8 jaar zijn geleverd. Bepaalde auto’s zijn van Volkswagen zelf, maar het gaat ook om modellen van zustermerken Audi, Seat en Skoda hebben de sjoemelsoftware aan boord. Volgens importeur Pon betreft het vooral bedrijfsauto's die nu nog in voorraad staan. Auto’s met deze motoren (Euro6) die nu in de showroom staan waarschijnlijk niet.

Kan ik checken of mijn auto de sjoemelsoftware heeft?

De Nederlandse importeur Pon heeft inmiddels een website, waar iedereen aan de hand van het chassisnummer kan checken of deze auto een software-aanpassing gaat krijgen. Ga hiervoor naar:

Kan ik nu een nieuwe Audi, Seat, Skoda of Volkswagen kopen?

Wat uitstoot betreft ja: nieuwe modellen van de Volkswagen Groep die momenteel verkocht worden hebben zeer waarschijnlijk geen sjoemelsoftware. Alleen bij voorraadmodellen met een oudere type motor is de software aanwezig en daarvan is de verkoop momenteel opgeschort.

Het gaat toch ook over verbruiksverschillen?

In het dieselschandaal in de Verenigde Staten gaat het om uitstoot van schadelijke stoffen, niet om een hoger verbruik dan in de test. De verbruiksverschillen spelen vooral in Europa, dat is onwenselijk. Maar de autofabrikanten handelen hier waarschijnlijk binnen de mazen van de wet en deze wordt dan niet overtreden. De Consumentenbond publiceert sinds 10 jaar realistischere verbruikscijfers in de Ecotest en pleit ook voor verscherpte wettelijke tests.

Wat zijn de directe gevolgen voor autobezitters?

Volkswagen roept in Nederland 160.000 auto’s terug om de sjoemelsoftware te verwijderen. Als de software in Nederland alleen aanwezig was, maar niet werd gebruikt in tests, zijn er verder geen gevolgen. Blijkt toch dat VW ook hier de sjoemelsoftware geactiveerd heeft in tests, dan kan het zijn dat een aanpassing door VW geringe negatieve gevolgen heeft voor het verbruik en/of de prestaties. Dat is het offer om de NOx-uitstoot alsnog lager te krijgen, het gaat om enkele procenten. Het is de vraag of dit merkbaar is voor de consument. Je kunt de aanpassing aan je VW ook weigeren.

Wat zijn de gevolgen voor de bijtelling en aanschafbelasting?

Er zijn geen gevolgen voor de bijtelling. Het ministerie van Financiën laat weten dat er hoe dan ook niets aan deze bijtelling verandert voor de bestaande leasecontracten. De aanschafbelasting voor auto’s (bpm) is gebaseerd op CO2-uitstoot. Mochten er aanpassingen aan auto’s nodig zijn om de NOx-uitstoot te verlagen, waarmee de CO2-uitstoot juist (iets) wordt verhoogd, dan zal er geen bpm-naheffing volgen.

Wordt mijn Volkswagen minder waard?

Alle negatieve aandacht rondom het schandaal kan een kleine negatieve impact hebben op de restwaarde van betrokken auto’s en merken. Over het algemeen betreft het echter prima auto’s met voldoende kwaliteiten en deze zullen daarin nog steeds gewild zijn. Zeker wanneer de media-aandacht weer wat geluwd is. Mocht er een aanpassing door VW nodig zijn, dan kan het handig zijn om het bewijs dat de aanpassing is uitgevoerd te bewaren om dit te kunnen tonen bij verkoop.

Speelt dit schandaal alleen bij het Volkswagen-concern?

Nee, ook andere fabrikanten zijn in verschillende buitenlanden beticht van – of zelfs betrapt op – manipulatie van de milieu- en verbruikstests. Zo kwamen ook Renault, Opel en Fiat negatief in het nieuws in de afgelopen maanden. Renault meldt dat zij zich aan de keuringsprotocollen houden. Daar staat bijvoorbeeld in dat sommige systemen tussen de 20 en 25 graden moeten functioneren. Een autofabrikant legt vindt dan dat het systeem onder de 20 graden niet hoeft te werken en schakelt het dus uit.

Peugeot-Citroën heeft in juli 2016 al toegegeven dat zijn auto’s meer verbruiken dan aan kopers is voorgespiegeld.

Lees ook:

Test schone en zuinige auto's