icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Genomineerd voor Website van het Jaar |

Wij gaan ervoor. Jij ook? Stem meteen

website van het jaar 2017

Resultaten Ecotest: niet alleen diesels stoten te veel uit

Nieuws | Opnieuw hebben geteste dieselauto's een veel te hoge uitstoot van schadelijke stoffen. Ook 'gewone' kleine benzineauto's komen met een zeer slecht resultaat uit de Ecotest: het gemeten verbruik is niet zo gek hoger dan het opgegeven verbruik, maar de uitstoot van schadelijke stoffen gaat soms echt alle perken te buiten. Het resultaat: 0 punten op dit onderdeel en een eindresultaat van slechts 1 of 2 sterren.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  20 april 2017

ecotest1

Dit keer zijn het niet alleen diesels, maar ook compacte auto met een 'gewone' benzinemotor en een grote SUV met plug-in hybride benzinetechniek die genadeloos door de mand vallen.

6 auto's met 1 ster

6 modellen van 5 merken krijgen dit keer een zeer teleurstellende 1 ster voor hun eco-prestaties uitgereikt.

  • Alfa Romeomet de Guilia 2.2 JTD 180 pk-versie. Dit is weliswaar de sterkste dieselversie die ze hebben, want er is ook een 150 pk-versie van deze motor. Op verbruik doet hij het nog wel redelijk, maar op uitstoot van schadelijke stoffen valt hij hard door de mand: 0 punten voor schadelijke uitstoot en 23 voor verbruik. Deze auto komt uit op een schamelijke 1 ster.
  • De nieuwe Spacetourer-personenbus van Citroën maakt het nog bonter. Ook 0 punten voor schadelijke uitstoot en slechts 11 punten voor het verbruik van de BlueHDi 150 pk-dieselversie. Het is dat 0 sterren niet bestaat, want anders...
  • Dacia doet het ook belabberd met de 90 pk-versie van de dieselmotor in de Sandero Stepway. Ook hier een schandalig hoge uitstoot van schadelijke stoffen (0 punten) en nog een aardig verbruik (3,8 l/100 km = 1 op 26,3, fabrieksopgave, 5,1 l/100 km = 1 op 19,6 in de Ecotest) dat 29 punten oplevert. Toch haalt hij daarmee nog niet de 2 sterren.
  • Bij Ford zijn zelfs 2 auto's op een uitstootprobleem betrapt. De eerste is de Edge, de nieuwe grote SUV van het merk, die in Nederland met 2 versies van de 2 liter diesel geleverd. De geteste Bi-turbovariant heeft 210 pk en de versie met enkele turbo 'maar' 180 pk. De bi-turbo verbruikt erg veel én stoot daarnaast ook erg veel schadelijke stoffen uit. Het trieste resultaat: 9 punten in totaal.
  • De andere Ford is een kleintje: de nieuwe Ka+ met 'gewoon' een klein benzinemotortje. Op verbruik doet hij het nog redelijk (26 punten, 5 l/100 km = 1 op 20 volgens de fabrikant, 6,6 l/100 km = 1 op 15,2 in de Ecotest), maar bij de uitstoot van schadelijke stoffen gaat het helemaal de verkeerde kant op. Slechts 0 punten scoort hij hier. Samen met de 26 punten voor verbruik betekent dat 1 schamelijke ster.
  • Ook de plug-in hybride versie van de Volvo XC90 maakt het uiterst bont. Zowel op uitstoot van schadelijke stoffen als op verbruik scoort hij 12 punten. Met 24 punten in totaal krijgt hij ook maar 1 ster.

Auto's met (net aan) 2 sterren

De Opel Karl en de Renault Clio 1.2 120 pk halen ook geen bijster goede cijfers.
De kleine Opel komt tot 40 punten totaal (van de 110 die er te halen zijn) door nog enigszins goed op verbruik te scoren en belabberd slecht te scoren op schadelijke uitstoot.

Bij de Clio is het totaal 38 punten (29 voor verbruik en 9 voor schadelijke uitstoot), beide halen daarmee 2 sterren binnen.

De Fiat Tipo 1.6 Multijet diesel haalt maar nipt de drempel tot 2 sterren. Met 31 punten totaal (waarvan maar één voor schadelijke uitstoot!) ontstijgt hij het niveau van de Dacia Sandero Stepway maar nauwelijks.

'Real Driving Emissions'

De huidige Ecotest wordt vanaf december 2016 aangevuld met een test op de openbare weg met mobiele apparatuur. Deze zogenoemde RDE-test (Real Driving Emissions) toont aan of een auto onder normale gebruiksomstandigheden de uitstootnormen overschrijdt. Zie ook: Hoe wij testen.

Bekijk alle auto's in de vergelijker.