icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

Middenklasse-diesels laten steken vallen

Nieuws | Nu de Ecotest veel strenger test op uitstoot van schadelijke stoffen, vallen veel auto's door de mand. Zo zijn in de laatste maanden veel middenklasse-diesels betrapt op een veel te hoge uitstoot van NOx, dat is een gas dat schadelijk is voor de luchtwegen. Niet één auto weet de volle 5 sterren te scoren.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  13 november 2017

Subaru-Forester-et1711

Vier diesels met slechts 1 ster

De maximale score voor uitstoot van schadelijke stoffen (HC, NOx, CO en roet) is 50 punten, de score voor CO2-uitstoot maximaal 60. Deze scores worden bij elkaar opgeteld en dat totaal bepaalt het aantal sterren dat een auto krijgt. Lees meer over: Hoe wij testen.

In de jongste testgroep zitten 4 diesels die vooral op schadelijke uitstoot zware steken laten vallen. Ze scoren allemaal 0 punten op dit onderdeel, en zodanig weinig punten op CO2-uitstoot, dat het totaal uitkomt op slechts 1 ster van de maximaal 5.

Subaru Forester 2.0D aut.

Deze SUV van Subaru scoort slechts 8 punten voor CO2 (in de test 227 gram per kilometer, terwijl de officiële fabrieksmeting 163 gram vermeldt). De NOx-uitstoot tijdens de Real Driving Emissions-test (meting op de openbare weg) komt uit op maar liefst 2 gram per kilometer, terwijl dat bij andere auto's in milligrammen wordt gemeten. De testers vermoeden dat de NOx-katalysator te klein is uitgevoerd. Daarom krijgt hij geen enkele punt voor schadelijke uitstoot.

Kia Sportage 2.0 CRDi 136 AWD

Deze Sportage stoot met de tweeliter diesel liefst 42% meer CO2 uit dan er uit de officiele fabrieksmeting komt. Dus hier krijgt hij maar 17 punten. Qua NOx-uitstoot maakt hij het veel minder bont dan de Subaru Forester, maar bij de Sportage is ook een te hoge CO-uitstoot vastgesteld. Daarom hier ook 0 punten voor schadelijke uitstoot.

Nissan Qashqai 1.6 dCi

22 punten krijgt deze op CO2-uitstoot, omdat hij veel meer verbruikt dan de fabrieksmeting. In de Ecotest meten we 1 op 17 versus de fabrieksopgave van 1 op 22. Net als de Forester heeft de Qashqai alleen een simpele NOx-katalysator die te weinig NOx-reductie oplevert. Wel laat het merk de afgelopen tijd zien dat bij andere modellen en motoren grote stappen worden gemaakt in de Ecotest. 

Opel Insignia Sports Tourer 1.6 D

Bij de nieuwe Insignia zien we iets minder grote verschillen dan bij de Qashqai: 27 punten voor de CO2-uitstoot, omdat hij 1 op 19 verbruikt in de Ecotest terwijl de fabrikant 1 op 22 belooft. Bij de grotere tweeliter diesels bouwt Opel een duur 'SCR-systeem' in dat de NOx-uitstoot nog verder reduceert. Daarmee haalt de Insignia betere Ecotest-cijfers. Bij deze Insignia 1.6 Diesel zit alleen een goedkopere NOx-katalysator en die zorgt voor een slechtere NOx-reductie.

Recente scores van andere auto's

Auto's die de laatste maanden ook erg slecht scoorden in de Ecotest zijn de:

  • Porsche Panamera 4 E-Hybrid aut.: 2 sterren
  • Renault Captur TCe 120: 2 sterren
  • Skoda Rapid Spaceback 1.0 TSI: 2 sterren

Er zijn in de afgelopen maanden geen 5 sterren toegekend. 3 tot 4 sterren scoorden de:

  • Audi A4 Avant g-tron aut. op aardgas: 4 sterren
  • BMW 320i aut.: 3 sterren
  • Hyundai Ioniq Plugin-Hybrid: 4 sterren
  • Mercedes-Benz E 200 Cabriolet aut.: 3 sterren
  • Mercedes-Benz GLA 220 AWD aut.: 3 sterren
  • Opel Crossland X 1.2 DI Turbo: 3 sterren
  • Skoda Karoq 1.5 TS ACT aut.: 3 sterren
  • Volkswagen Arteon 2.0 TDI SCR AWD aut.: 3 sterren
  • Volkswagen Golf 1.5 TSI ACT BlueMotion aut.: 4 sterren
  • Volkswagen Polo 1.0 TSI: 4 sterren

Real Driving Emissions

De huidige Ecotest wordt vanaf december 2016 aangevuld met een test op de openbare weg met mobiele apparatuur. Deze zogenaamde RDE-test (Real Driving Emissions) toont aan of een auto onder normale gebruiksomstandigheden de uitstootnormen overschrijdt.

Zie ook: