icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Check de Vlucht Claim Service |

Compensatie tot €600 per persoon.

VluchtClaimService

Plug-in hybrides verbruiken veel meer dan fabrikant opgeeft

Naast de auto's met conventionele benzine- of dieselmotoren komen er steeds meer hybrides (combinatie van verbrandings- en elektrische motor) en zogenoemde plug-in hybrides (hybride waarbij de accu ook aan het lichtnet kan worden opgeladen, ook wel 'stekkerhybride' genoemd). Deze plug-in hybrides verbruiken veel meer brandstof én stroom dan de fabrikant opgeeft. Hoeveel meer, heeft de Consumentenbond nu eens gemeten in de Ecotest.
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  14 januari 2016

Plug-in-hybrides-verbruiken-veel-meer-dan-fabrikant-opgeeft

Conclusie

Fabrikanten zijn niet altijd even duidelijk over het elektrisch verbruik van plug-in hybrides. Bij de officiële meting wordt er geen rekening gehouden met elektriciteitsverbruik. Ook na meerekenen van dit deelverbruik constateren we in de Ecotest nog steeds grote verschillen met onze eigen metingen. Daarom adviseren we aspirant-kopers goed te checken of een zogenoemde PHEV (Plug-in Hybrid Electric Vehicle) wel aan de wensen voldoet. Houd er bovendien rekening mee dat veel plug-in hybrides geen zware aanhangers of caravans kunnen trekken.

4 PHEV's getest

In de Ecotest test de Consumentenbond plug-in hybride auto's op brandstofgebruik van de verbrandingsmotor én op het verbruik van elektriciteit. In de officiële meting die nu geldt, wordt het elektriciteitsverbruik nog niet gemeten en meegeteld. Bij een reguliere hybride auto, laadt de verbrandingsmotor de accu op. Bij een plug-in hybride auto kun je de accu ook opladen aan het lichtnet als de auto stilstaat. Bekendste voorbeelden van plug-in hybrides zijn de Mitsubishi Outlander PHEV en de Toyota Prius Plug-in.

De Consumentenbond beoordeelde in de Ecotest de volgende plug-in hybride auto's:

  • Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid
  • Mitsubishi Outlander PHEV
  • Toyota Prius 1.8 Plug-In Hybrid
  • Volkswagen Golf GTE

Alle auto's zijn getest op de standaardinstelling waarmee hij opstart. In de grafiek is te zien dat als je het elektriciteitsverbruik meetelt alle vier de auto's vele grammen meer CO2 uitstoten dan tijdens de meting van de fabrikant. De groene balken zijn onze Ecotest-meting, waar het elektriciteitsverbruik al in zit. In de meting is 1 kilowattuur (kWh) elektriciteit gelijk aan 536 gram CO2-uitstoot.

2 

Klik op de afbeelding om te vergroten

Mercedes-Benz S 500 Plug-In Hybrid

De S-klasse wordt niet veel verkocht in Nederland, daarom een kort verslag van deze auto. Volgens fabrieksopgave kun je met de 8,7 kWh-accu 33 kilometer puur op de elektromotor rijden. In plaats van de fabrieksopgave van 2,8 liter per 100 kilometer plus 13,5 kWh per 100 kilometer, meten we in de Ecotest 5,2 liter per 100 km plus 8,0 kWh per 100 kilometer; een verschil van bijna 15%.

Mitsubishi Outlander PHEV

5

De Outlander heeft geen enkelvoudige elektromotor, maar één per achterwiel. Volgens fabrieksopgave kom je op de lithium-ionaccu van 12 kWh zo'n 52 kilometer ver. De auto heeft zes rijmodi:

  1. Charge: de benzinemotor laadt de accu;
  2. Save: houdt de acculading op het aanvangsniveau vast;
  3. Eco: zo min mogelijk verbruiken;
  4. EV Drive: puur elektrisch rijden;
  5. Series Hybrid: modus wordt automatisch ingeschakeld bij acceleratie. Normaal staat het systeem in EV Drive-modus;
  6. Parallel Hybrid: de benzinemotor levert het grootste deel van het vermogen en wordt ondersteund door de elektromotoren.

Fabrieksopgave: 1,9 liter per 100 kilometer + 13,4 kWh per 100 kilometer.
Ecotest: 4,2 liter per 100 kilometer + 8,0 kWh per 100 kilometer = 4 sterren, 84 punten.

Zonder het elektriciteitsverbruik mee te nemen, is het resultaat van de officiële meting 44 gram per kilometer aan CO2-uitstoot. Met het elektrisch verbruik erbovenop komt het op 119 gram per kilometer en in de Ecotest kwamen we tot 141 gram per kilometer: een verschil van 15%.

Toyota Prius Plug-In

Bij de Prius is er het grootste verschil tussen de fabrieksopgave inclusief elektriciteitsverbruik en de Ecotest: liefst 26%! Bij de officiële meting komt de auto tot 49 gram per kilometer, maar dit is exclusief het elektriciteitsverbruik uit de accu. Inclusief stijgt de CO2-uitstoot tot 78 gram per kilometer, maar in de Ecotest is omgerekend 106 gram per kilometer gemeten!

Op zijn 4,4 kWh grote accu komt de auto volgens de fabrikant puur elektrisch rijdend 25 kilometer ver. Naast de HV-modus (standaard hybride-modus) kent de Prius twee extra modi:

  1. EV: volledig elektrisch rijden. Bij stevig accelereren slaat de verbrandingsmotor automatisch aan;
  2. EV City: bijna identiek aan EV, maar je moet de kick-down van het gaspedaal gebruiken om de verbrandingsmotor bij te laten springen. 

Fabrieksopgave: 2,1 liter per 100 kilometer + 5,2 kWh per 100 kilometer.
Ecotest: 3,6 liter per 100 km + 3,7 kWh per 100 km = 5 sterren, 92 punten.

Volkswagen Golf GTE

3

De Golf GTE heeft een accu met een capaciteit van 8,7 kWh aan boord, hiermee zou hij 50 kilometer elektrisch kunnen rijden. Het systeem heeft 5 rijmodi:

  1. Battery hold: houdt de acculading op het aanvangsniveau vast;
  2. Hybrid Auto: standaard hybride modus;
  3. Battery Charge: accu wordt geladen;
  4. E-Mode: door de E-modus-knop in te drukken kun je puur elektrisch rijden;
  5. GTE-Mode: door de 'boost'-knop in te drukken gaan beide motoren vol vermogen leveren.

Default start de Golf GTE in E-Mode op, dus in die modus is de auto getest in de Ecotest. De fabrieksopgave voor de CO2-uitstoot is 35 gram per kilometer. In de Ecotest werd 115 gram per kilometer gemeten. Als bij de officiële test ook het elektriciteitsverbruik zou worden meegenomen, kwam de auto uit op 99 gram per kilometer: een verschil van 'slechts' 14%.

Fabrieksopgave: 1,5 liter per 100 kilometer + 11,4 kWh per 100 kilometer.
Ecotest: 3,3 liter per 100 kilometer + 7,0 kWh per 100 kilometer = 4 sterren, 85 punten.

Lees meer:

Test schone en zuinige auto's