icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Bespaar met het Energiecollectief |

Schrijf je nu in

Energiecollectief icon

VW geeft maar ten dele gehoor aan oproep BEUC

Volkswagen (VW) heeft eindelijk gehoor gegeven aan de oproep van de Europese Consumentenorganisatie BEUC om informatie te geven over de maatregelen die het bedrijf treft  voor klanten in Europa. Het uitzicht op een passende compensatie voor gedupeerden is echter volgens BEUC onvoldoende.
Gerard Kroon
Gerard Kroon

Expert Auto, Fiets & Reizen

Gepubliceerd op:  1 september 2015


De door VW voorgestelde maatregelen zijn onder meer:

  • Het beter informeren van de (individuele) klanten.
  • VW ziet af van een beroep op beperking van zijn aansprakelijkheid. (dit betekent echter nog niet dat VW toezegt alle schade te vergoeden, zoals door BEUC gevraagd)
  • Tijdens de aanpassing van de auto, zorgt het bedrijf ervoor dat de klant mobiel blijft.

Monique Goyens, Directeur-Generaal van BEUC, zegt hierover: 'Wij zijn blij dat Volkswagen eindelijk maatregelen heeft voorgesteld voor alle consumenten in Europa. Maar deze maatregelen laten te veel vragen nog onbeantwoord. Volkswagen zal meer moeten doen als het het verloren vertrouwen terug wil winnen.'

Zo beweert VW dat de aangepaste auto's aan de nationale eisen zullen voldoen, zonder dat de prestaties, brandstofverbruik en de rijeigenschappen worden aangetast. Daar stellen BEUC en de Consumentenbond, vraagtekens bij. Wij zullen dit proces kritisch volgen. BEUC vindt ook dat VW niet kan garanderen dat de prestaties of het verbruik niet onder de aanpassingen zullen leiden. Eigenaren moeten financieel gecompenseerd worden voor elke schade, of dit nu een waardedaling is, een verandering van de prestaties of een gevolg van de misleidende praktijken.

Goyens: 'Het  VW-schandaal is nog niet voorbij. We komen juist nu in de beslissende fase.'

NOx-auto's: wel aanpassen

Het Volkswagen-concern gaat de betroffen auto's aanpassen. Alle drie soorten dieselmotoren (1,2 liter, 1,6 liter en 2,0 liter) krijgen nieuwe software en de 1.6 TDI-motor krijgt een membraan in het inlaattraject.
De oplossingen die VW voor het teveel aan stikstofoxide, NOx, uitstotende auto's biedt, zijn niet wereldwijd hetzelfde. In Noord-Amerika en Canada ligt de situatie heel anders dan in Europa, want daar geldt andere wet- en regelgeving.

CO2-auto's: 'geen aanpassing nodig'

Volgens het concern zijn er 'slechts' 36.000 auto's getroffen door de geconstateerde CO2-afwijking. VW stelt dat de CO2-uitstoot per kilometer slechts enkele grammen hoger ligt dan eerder aangegeven, het gaat dan over 0,1 tot 0,2 liter per 100 kilometer meerverbruik. Deze auto's hoeven volgens VW technisch niet te worden aangepast.

Lees ook:

Test schone en zuinige auto's