icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest
Ontdek de Gezondgids |

Word abonnee en kies je korting / cadeau.

Gezondgids 45x45

Zwangerschapscursussen

Een zwangerschapscursus kan helpen om je mentaal en fysiek voor te bereiden op de bevalling en de periode daarna. Welke cursussen zijn er en hoe vind je een goede?
Lauri Ten Grotenhuis
Lauri Ten Grotenhuis

Expert Woning & Huishouden

zwangerschap cursus

Je kunt je zoektocht naar een zwangerschapscursus het best beginnen bij je verloskundige, huisarts of gynaecoloog. Zij kunnen je informeren over geschikte aanbieders en je eventueel aanmelden voor een informatieavond. Informeer ook bij andere (aanstaande) ouders.

Sportief

Welke cursus je kiest, hangt sterk af van je behoeftes. Vind je het vooral belangrijk om in conditie te blijven tijdens de zwangerschap, kies dan voor een actieve cursus. Bijvoorbeeld voor het klassieke zwangerschapsgym of -zwemmen, of voor een modernere variant: outdoortraining voor zwangeren.

Je kunt trouwens blijven sporten zoals je gewend bent, zolang je je daar goed bij voelt. Luister wel extra goed naar je lijf nu je zwanger bent. Sport niet te fanatiek en vermijd contactsporten. Bedenk bij elke sport of het niet te belastend is voor je gewrichten, want daar kun je nu sneller last van krijgen.

Speciale thema’s

Heb je last van zwangerschapsklachten, bijvoorbeeld rugpijn, schrijf je dan in voor een cursus die zich daarop richt, zoals mensendieck. Je leert dan om te gaan met veranderingen in gewicht en houding. Ook zijn er praktische cursussen met informatie over bijvoorbeeld borstvoeding. Verder zijn er cursussen die je (deels) met je partner kunt volgen, zodat ook die goed beslagen ten ijs komt tijdens de bevalling. Of daarvoor al: met een beetje geluk leert hij hoe hij je een prettige zwangerschapsmassage geeft.

Schrijf je op tijd in

Om erachter te komen of een cursus bij je past, kun je om een proefles vragen. Een proefles is niet altijd gratis. Heb je je keuze gemaakt, schrijf je dan al vroeg in, want populaire cursussen zitten vaak snel vol. Informeer ook naar de kosten en de duur van de cursus: die kunnen behoorlijk uiteenlopen. Als je aanvullend bent verzekerd, kom je soms in aanmerking voor een vergoeding.

Wanneer beginnen?

Bij sommige cursussen kun je op elk moment van de zwangerschap instappen. Andere accepteren alleen zwangeren in een bepaalde fase. Alle deelnemers zijn dan ongeveer net zo lang in verwachting, wat het makkelijker en leuker maakt om ervaringen uit te wisselen.

Sommige cursussen bieden ook lessen aan ná de bevalling. Bijvoorbeeld om weer fit te worden, of om elkaars kersverse baby’s te bewonderen.

Vergoeding bij zwangerschapscursussen

Zwangerschapscursussen worden niet uit de basisverzekering vergoed, maar sommige aanvullende verzekeringen bieden wel vergoeding. Let er hierbij op dat de vergoeding vaak een maximaal bedrag per jaar of per zwangerschap is, of bestaat uit  een eenmalig abonnement. Verder geldt soms alleen vergoeding voor specifieke cursussen, bijvoorbeeld de cursus Slimmer Zwanger.

Top 6 cursussen

1. Zwangerschapsgym

Dit is de bekendste zwangerschapscursus. Je doet bij zwangerschapsgym oefeningen om je spieren soepeler en steviger te maken. Daarbij gaat het vooral om de spieren die je tijdens de zwangerschap en bevalling extra belast: de buik- en bekkenbodemspieren. Verder leer je ademhalingstechnieken en ontspanningsoefeningen. Hiermee kun je rugklachten en kramp tijdens de zwangerschap en bevalling voorkomen.

2. Zwangerschapsyoga

Tijdens yoga doe je ontspannende oefeningen voor lichaam en geest. Soms wordt ook aandacht besteed aan ademhaling, puffen en weeën opvangen. Meestal wordt de les afgesloten door kort te mediteren. Er is veel aandacht voor een goede lichaamshouding tijdens de zwangerschap en voor de lichamelijke en geestelijke veranderingen waarmee je te maken krijgt.

3. Mindfulness

Deze cursus leert je omgaan met stress. Je leert mediteren en meer in het hier en nu te zijn door verstorende gedachten over wat komen gaat, los te laten. Mindfulness is een trend. Er komen steeds meer zwangerschapscursussen op dit gebied bij.

4. Zwangerschapszwemmen

Zwemmen is vaak nog mogelijk tot vlak voor de bevalling. Tijdens zwangerschapszwemmen wordt meestal gewerkt aan spierversterkende en spierontspannende oefeningen. Wordt zwangerschapszwemmen niet aangeboden, dan is gewoon baantjes zwemmen een goed alternatief.

5. Mensendieck

Met zo’n grote buik verandert het zwaartepunt van je lichaam en kun je rugpijn of een pijnlijk bekken krijgen. Deze therapie leert je op de juiste manier te tillen, zitten en lopen. Ook komen perstechnieken en ademhalingsoefeningen aan bod die je kunnen helpen tijdens de bevalling.

6. Hypnobirthing

Tijdens deze cursus leer je je zo diep te ontspannen, dat de weeën minder pijn doen. Ook leer je uit welke fases een bevalling bestaat en wat je lichaam doet tijdens de bevalling.

Lees ook:

Meer tips over je zwangerschap en je baby?

Nieuw & interessant

  • op schoot bij juffrouw

    Opvoeding en kinderopvang

    Wat kost kinderopvang waar moet je rekening mee houden? En wat als je hulp nodig hebt met de opvoeding?

  • EasyWalker_CB
    Eerste indruk  |  30 jun.

    Easywalker Harvey

    De Easywalker Harvey is een combinatie-kinderwagen. Hij is om te bouwen naar een duowagen voor 2 kinderen van dezelfde of verschillende leeftijden.Hoe gebruiksvriendelijk is hij?
  • Alcoholvrij bier
    Test  |  23 mei.

    Alcoholvrij bier: smaaktest

    Alcoholvrij bier wordt steeds populairder, dus tijd voor een smaaktest. Wij serveerden 41 personen 10 verschillende alcoholvrije pilsjes. Heineken 0.0 en Budels 0,0% zijn de lekkerste.