Klanttevredenheid banken in kaart

Consumenten die overgestapt zijn naar ASN Bank en Triodos zijn het meest tevreden over hun bank, ondanks dat deze banken niet per definitie het goedkoopst zijn. Relatief de meeste ontevreden klanten zitten bij Regiobank (17,3%) en SNS Bank (11,1%).

Dat blijkt uit de nieuwste cijfers van de Bankenmonitor van de Consumentenbond. In de Geldgids april/mei 2011 en via www.consumentenbond.nl/bankenmonitor is het volledige onderzoek te lezen.

Alle banken scoren een voldoende in het totaaloordeel over de klanttevredenheid. Toch is het verschil tussen de bank waar de klanten het meest tevreden zijn (Triodos en ASN met een totaaloordeel van 8,1) en het meest ontevreden zijn (Regiobank met een totaaloordeel van 6,9) nog best groot. "Je ziet dat relatieve nieuwkomers op de bankenmarkt, zoals ASN en Triodos, veel meer werk maken van de klant centraal stellen. Ze verkiezen het klantenbelang boven het commerciële belang. Het zou mooi zijn als deze banken zich aansluiten bij de campagne Begrijp je geld?! van de Consumentenbond. Daarmee kunnen ze laten zien dat ze ook voorop lopen in het ontwikkelen van financiële basisproducten, producten die echt aansluiten bij de wensen van de klant," aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond.

Kosten

Opvallend is dat 51% van de (zeer) ontevreden ondervraagden ontevreden is dat de bankkosten stijgen terwijl ze steeds meer zelf moeten doen. ABN AMRO kreeg het laagste oordeel (6,1) voor de kosten die de bank in rekening brengt. De medewerkers van Triodos Bank worden uitzonderlijk geprezen. De bank scoort significant vaker dan vrijwel alle andere banken een 'zeer tevreden' op deskundigheid, behulpzaamheid, bereikbaarheid en snelheid (de vier gemeten aspecten).

Deel bericht via:
Print
  • 24

    24 personen vinden dit leuk!

  • 20

    20 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (21)

  • Abn/amro is qua kosten helemaal verkeerd bezig, steeds vaker en hogere kosten worden doorgerekend. Terwijl het nu een staatsbank is, wordt boeterente gerekend bij extra hypotheekaflossingen, dat is tegen het regeringsbeleid. Tevens wordt het extra moeilijk gemaakt om extra af te lossen, kan niet meer schriftelijk afgehandeld worden, maar de bank eist om naar de bank te komen.Dan moet ik 60km rijden. Dat maakt me zeer ontevreden Reageer op deze reactie
  • ook al ben je tevreden met je bank nu, als blijkt dat er ethish iets niet juist is met je bank dan zou je ook moeten overstappen. Als je bij een bank blijft waarvan bekend is dat deze zaken doet met twijfelachtige bedrijven en landen dan werk je mee aan de ongelijkheid in de wereld. Kijk of je bank transparant is, Zijn er zaken waar de bank niet transparant over is dan kun je er vanuit gaan dat er smerige zaakjes lopen. Denk zalf wat meer na en zoek het uit. Gemakzucht en luiigheid helpen ons niet naar een betere wereld. Je hebt het zelf in de hand. Succes Reageer op deze reactie
  • De ergernissen in de financiele wereled worden steeds groter, wij doen daarom ook onderzoek naar de top 10 ergernissen bij banken. www.urly.nl/3oq Als u het nog niet heeft ingevuld, vragen we u dat alsnog te doen. Hoe meer transparantie des te beter. Bedankt! Reageer op deze reactie
  • Ga langs een ING kantoor, dan is dat binnen 10 minuten opgelost en weet je precies wat je moet doen. daar kunnen ze je ook meteen vertellen waar het is misgegaan. De ING heeft ook een coulancebeleid mocht het een fout van de ING zijn krijg je een compensatie voor de gemaakte (telefoon) kosten. Ik snap het probleem niet zo goed. Lijkt mij dat het meer moeite kost om te gaan lopen zeiken op een site, dan een INg kantoor binnen te lopen....maar goed. Reageer op deze reactie
  • Ik heb nu hetzelfde aan de hand, ik begin goed ziek van de ING te worden. TAN-codes geblokkeerd, want mijn pc zou geïnfecteerd zijn... Wel heel vreemd dat mijn vrouw met haar inlogcode nog wel TAN-codes kan ontvangen en wij gebruiken toch écht dezelfde pc. Zo'n lulverhaal. Dan moet ik voor 10ct per minuut de helpdesk gaan bellen was het advies, ik heb ze via mail laten weten dat als ik moet bellen dat een andere bank zal worden. Hun fout, dus los het maar op. Duurt nu zo'n 8 dagen en nog steeds geen antwoord... Maar goed dat wij allebei ons eigen account hebben, anders hadden we mooi niks meer te vreten kunnen kopen voor onze kinderen en onszelf. Maarja, de ING geeft dit soort problemen dus geen prioriteit.. Reageer op deze reactie
  • Onlangs heb ik bij de Duitse Volksbank (ik woonde toen nog in Duitsland) een verzoek ingediend uit te zoeken wat er mis gegaan was met een SEPA-overboeking. Men vertelde mij dat de kosten hiervoor 30,00(!) euro bedragen. Ik heb met tegenzin toegestemd. Zie ik enkele dagen later dat er maar liefst 70,00 euro van mijn Duitse rekening is afgeboekt. De Volksbank heeft er voor zichzelf nog maar 10,00 euro bovenop gedaan en heeft de ABN in Nederland, waar ik ook een rekening heb, ook nog maar even 30,00 euro gegeven. Beide banken hebben gezamenlijk besloten mijn rekening te plunderen. De ABN heeft trouwens niets gedaan in deze, maar wilde gewoon een graantje meepikken. heb deze zaak bij de AFM en KiFiD aangemeld. Waar gaan we naar toe als de bank beslist wie er geld van jou krijgt, en jij ditzelf niet meer beslist?? Reageer op deze reactie
  • Ik ben zowel zakelijk als prive al wat jaartjes klant van Regiobank/ SNS en ik schrik van het negatieve beeld van de klanten over hen. Ik ben namelijk sinds enkele jaartjes geen Rabo-fan (wat stomme kleine akkefietjes, maar knullig aangepakt door de Rabo vind ik) en juist enorm gecharmeerd van Regiobank/ SNS. Zo zie je maar: het hangt volgens mij enorm af van de mensen zelf die op jouw filiaal zitten. De hoofdkantoren zijn volgens mij allemaal één pot nat (inderdaad: negatief bedoeld), maar het hangt enorm af van de persoon achter de balie hoe hij/zij de regeltjes van het hoofdkantoor interpreteert en de klant behandelt. Ik ben erg blij met Regiobank/ SNS( tot nu toe) en wil daarom bij deze even een tegenbericht neerzetten en melden dat ze waarschijnlijk allemaal even goed en/of slecht zijn. Mijn bank belt gewoon eventjes als ze zien dat je je spaargeld op een andere rekening van hen beter weg kunt zetten. Is duidelijk een persoonlijke actie. Reageer op deze reactie
  • Niet alleen klantvriendelijkheid is een reden om over te stappen. Voor mij is duurzaamheid, openheid en afstand nemen van de bonuscultuur de belangrijkste reden om over te stappen naar ASN. Reageer op deze reactie
  • Vorig jaaar rijdens mijn vakantie werd mijn SNS creditcard geblokkeerd omdat fraude werd vermoed. Klinkt logisch. De communicatie door de SNS hierover is echter een ander verhaal. Men stuurt namelijk een brief naar je huisadres, lekker meedenken van die bank. De SNS beschikt over mijn mailadres en 06 nummer maar nee hoor, een brief naar mn huisadres terwijl het duidelijk was dat ik in het buitenland zat. Na thuiskomst hierover gebeld met de SNS, ik werd bedankt voor de suggestie (email en sms sturen) in dit soort gevallen. Een jaar verder, ik sta bij het tuincentrum met een kar vol spullen en wil pinnen...... Kaart geblokkeerd... WFT.... naar huis om meteen naar de SNS te bellen, nou dat hoefde niet want er lag een brief vab de SNS dat ik had gepind in een automaat waar geskimd was, uit veiligheidsoverwegingen was mijn kaar geblokkeerd. Heel logisch natuurlijk maar zolang de SNS niet weet hoe je vervolgens adequaat de klant informeert ben ik klaar met die bank. Reageer op deze reactie
  • Beste lezers, Veel mensen shoppen van bank naar bank om ( waarschijnlijk ) beter geholpen te kunnen worden. Natuurlijk als iets bij herhaling verkeerd gaat en dit direct te verwijten is aan je bank dan kan ik me dat voorstellen. Ik wil hier aangeven waarom ik NIET verander van bank omdat ik opnieuw zeer tevreden ben. Ik ben al jaren zowel zakelijk als prive klant van de SNS Bank. Wij waren vanuit Harderwijk enkele dagen in Weert en liepen daar in het centrum een SNS Bank binnen en werden voortreffelijk geholpen door Mevr. Lemmers. Zij gaf een perfect advies waarbij ik als rekeninghouder veel voordelen mee kon opdoen. Ik werd enkele dagen later gebeld waarbij zij vroeg : Is het gelukt kan ik nog wat Betekenen. Opnieuw werden we goed begeleid en doe ik mee aan de voordelen van de SNS Keuze. Onze dank en waardering naar Mevr. Lemmers, die ons opnieuw het vertrouwen gaf dat de juiste keuze is te blijven bij de SNS Bank Reageer op deze reactie
  • ik ben helemaal klaar met de ING. Afgelopen week wilde ik geld overmaken, maar nadat ik alle gegevens had ingevuld en naar het scherm wilde waar je de 'tancode' moet invullen, kreeg ik de melding dat de tancodes geblokkeerd waren. Wtf!? Gebeld met de "klantenservice". Eerst werd mijn vrouw (!?) er van beschuldigd op een phishingmailtje te hebben geklikt en vervolgens was het dat er was ingelogd vanaf een 'afwijkend ip-adres'. Uitgelegd dat ik veel reis en dus regelmatig vanaf verschillende ip-adressen inlog, maar dat mocht allemaal niet baten. De oplossing? De ING stuurt een nieuwe activeringscode die ik op het postkantoor moet gaan ophalen en tot die tijd kan ik niets overmaken. Sorry meneer, maar dat is een beveiligingsmaatregel. Ik kan nu dus vrij gaan nemen voor een probleem dat ik niet veroorzaakt heb en ik kan een week geen betalingen doen. Ik stap over. Stelletje prutsers en dan zijn er nog mensen die klagen over ambtenaren. Rook eerst eens dit soort tuig uit. Reageer op deze reactie
  • Het is inderdaad georganiseerde bankmaffia. De enige goede bank was de Postbank die je gewoon op het postkantoor kon vinden en die nu is verkwanseld aan ING. ING schreef vorig jaar dat mijn vrouw in november een nieuw overschrijfboekje zou ontvangen (kost nu ineens 5,-!). Ze gemaild dat het er eind mei 2011 nog steeds niet is. Reactie: excuses, belt u even met onze klantenservice a 0,10 per minuut om het opnieuw aan te vragen. Dat is nog eens service!! Gevraagd om internetbankieren met tancodes per post, maar dat laatste levert problemen op want ze willen je een mobieltje opdringen voor de tancodes. We zouden met z'n allen die ING moeten boycotten. Dat zou wel helpen. Wij zijn ons inmiddels aan het orienteren op een andere bank. Reageer op deze reactie
  • Dank u voor deze ondersteunende woorden, als u het loonzakje heeft gekend bent u boven de 60 jaar. En zo jong van geest. Heel goed, mooi voorbeeld voor de egocentrische mens onder ons. Doe dat wat positief is. Geef geld en je tijd/ energie aan dat wat goed is. Bonussen voor alle medewerkers als er goed gewerkt is. Vr groet, Bart Amsterdam Reageer op deze reactie
  • Wij stappen over naar Triodos. Geen ING of ABN-AMRO meer voor ons! Reageer op deze reactie
  • Ik behoor nog tot de generatie die het loonzakje kent. Wat er zich nu afspeelt, werd toen al voorspeld. Eerst allemaal het loon verplicht via de bank (en wat deden de banken een moeite om je als klant binnen te halen) maar als iedereen dan afhankelijk van de banken is, dan kan het grote incasseren beginnen. De client staat al lang niet meer centraal, dat is de aandeelhouder, de grote klant, en de arrogante leiding. Als het een bedrijf goed gaat, dan komt dat ook door de mensen die het werk uitvoeren. Als er bonussen te verdelen zijn, dan voor elke werknemer van dat bedrijf. Houd op met klagen over slechte service, graaicultuur etc. Wacht niet op maatregelen vanuit de politiek. Zolang iedereen bij zo.n bank of bedruijf blijft, verandert er niets. Ga zelf op zoek naar positief werkende bedrijven en schrijf alles over. Als er maar genoeg mensen deze moeite willen nemen verandert er veel eerder iets. Je moet er wat moeite voor doen. Maar het loont! Reageer op deze reactie
  • En niet te vergeten,dat veel banken vroeger ook nog eens een kleine rentevergoeding betaalden voor het gelkd dat je op de betaalrekening had gestald. Nu mag je betalen in plaats van geld krijgen. Reageer op deze reactie
  • Banken zijn de grootste (witte boorden) criminelen die er bestaan. Ons opzadelen met woekerpolissen, geheimzinnig doen over rente tarieven, het niet verhogen van pensioenen terwijl de directeuren miljoenenbonussen opstrijken. Is er een bank welke wel op een normale manier met je geld omgaat? Reageer op deze reactie
  • Afgelopen zaterdag in het programma kassa heb ik de heer Bart Combée horen praten over ontevredenheid over de manier waarop banken met hun klanten omgaan. Volgens Bart Combée moet de hypotheekrente omlaag dan zijn er volgens hem blijkbaar geen klachten meer. Ik noem dat gelul van de bovenste plank, hypotheekrente omlaag is prima maar daarmee verandert er niets aan de klachten die de klanten hebben,. Blijkbaar weet de heer Bart Combée ook niet waar hij over praat. Jammer dat de consumentenbond geen capabeler man/vrouw het woord laat doen Reageer op deze reactie
  • helemaal mee eens.Komt bij dat men bijna verplicht is om een computer enz enz aan te schaffen om de bank "ten dienste "te zijn.O.K. men hoeft niet op pad om de zaken te regelen. Bij ING gevraagd om een spaarrekening over te maken naar hypotheekrek.om extra af te lossen.Kon niet.Alleen met speciaal overschrijf formulier,maar wel eerst 8 euro betalen !!!!Anders kon het niet. Reageer op deze reactie
  • Mijns inziens zijn de banken de grootste (witte boord)criminelen die er bestaan. Heel Nederland is afhankelijk gemaakt, je kunt eenvoudig niet meer zonder en nu worden we uitgeperst met onduidelijke tarieven voor (betaal)rekeningen. Er is nauwelijks concurrentie. De nieuwe asocialen! Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website