Aanpassing Apple-website nog niet voldoende

Apple heeft afgelopen week op haar website verduidelijkt dat consumenten op grond van de Europese regels minimaal twee jaar garantie hebben op rechtstreeks bij Apple gekochte producten. Hiermee komt het bedrijf tegemoet aan de kritiek van elf Europese consumentenorganisaties, waaronder de Consumentenbond. Toch geeft het bedrijf nog te weinig informatie over de regels en rechten van consumenten in specifieke landen. De Consumentenbond verwacht daarom van Apple dat zij hun informatievoorziening over garantie voor Nederlandse consumenten nog verder aanscherpt.

Apple vermeldt nu de minimale Europese regels voor garantie. 'Dat is een stap vooruit ten opzichte van het onoverzichtelijke document van bijna tweehonderd pagina's dat eerst op de website van Apple stond, aldus Bart Combée, directeur Consumentenbond. 'Maar de Nederlandse wet biedt consumenten meer bescherming dan het Europese wettelijk minimum van twee jaar. Die informatie is weggestopt in een voetnoot. Apple geeft nog steeds geen informatie over wat die Nederlandse regeling inhoudt, en hoe die zich verhoudt tot de garantie die Apple biedt. Consumenten krijgen zo niet alle informatie die ze nodig hebben, voordat ze beslissen om een Apple-product te kopen.'

Juridische actie

Op 16 maart 2012 heeft de Consumentenbond, gezamenlijk met tien andere Europese consumentenorganisaties van Apple geëist dat zij duidelijker communiceren over de verhouding tussen de wettelijke garantie en de garantie die Apple zelf biedt. Aanleiding daarvoor was een veroordeling van Apple door de Italiaanse mededingingsautoriteit. Apple is hiertegen in beroep gegaan. Apple heeft nog niet inhoudelijk gereageerd op de brief van de Consumentenbond.

Lees ook:

Apple moet duidelijker zijn over garantie

Deel bericht via:
Print
  • 30

    30 personen vinden dit leuk!

  • 31

    31 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (12)

  • Heb zojuist contact gehad met Applecare. Ik heb een Iphone welke is aangeschaft in maart 2011. Toestel wordt warm maar voor apple is dit niet zodanig gevaarlijk dat ze actie moeten ondernemen. Pas als een consument letsel oploopt zal Apple van zich laten horen. Wat betreft de twee jaar garantie. Apple geeft nog steeds aan dat het bedrijf maar 1 jaar garantie geeft en dat het tweede jaar via het verkooppunt verloopt. De reactie van Apple wat betreft hun garantie: Hierbij zoals afgesproken via mail het advies dat ik u geef omtrent de problemen met de iPhone die warm wordt: De iPhone is buiten het eerste jaar na aankoop, Apple's eenjarige beperkte garantie is dan ook verlopen. Volgens het consumentenrecht kunt u nu bij de verkopende partij terecht voor garantiegevallen. Ter informatie verwijs ik u naar onderstaande link waarin in de kolom 'Nederlands consumentenrecht' staat dat u bij 'de verkoper' uw recht kunt inroepen. Apple doet waar het zin in heeft. Reageer op deze reactie
  • Ben het eens met de heer Rob Bos. De Consumentenbond en andere organisaties in Europa zijn laks en lui. Lekker makkelijk scoren met Apple. Het aanpakken van ALLE winkeliers en ketens kost hen teveel moeite. Ik koop regelmatig allerhande spul en zie NOG STEEDS op facturen en websites staan "1 jaar garantie". Op sommige facturen en websites staat zelfs niets vermeld over garantie! Iedereen probeert de consument extra garantie aan te smeren. Consumentenbond, het zou u sieren als u juist de witgoed- en electronica zaken eens zou aanpakken. Reageer op deze reactie
  • De wet is de basis, de voorwaarden die leveranciers hanteren zijn de gedetailleerde uitwerking van de wet. De Consumentenbond maakt zich al jaren sterk voor de bescherming van de rechten van de consument. Mede door het initiatief van de CB zijn er de laatste jaren tal van geschillencommissies (www.sgc.nl) opgericht, die het mogelijk maken, laagdremeplig je gelijk te halen. Daarbij is het conformiteitsbeginsel, BW 7, art. 17, de kern van de argumentatie. Verkopers- of fabrieksgarantie zijn daarbij als extra te beschouwen, waarbij de consument zelf een keuze tussen het een of het ander kan maken. Reageer op deze reactie
  • Ik ben het eens met Rob Bos, dat de Consumentenbond hier een zootje van heeft gemaakt. Immers ALLE leveranciers van witgoed, electronica en soortgelijke zaken dienen de garantieregels in acht te nemen. Helaas zie ik dat NIET terug op de websites en facturen van "anderen dan Apple". Laksheid en luiheid van de bond om achter Apple aan te gaan (groot schietschijf) in plaats van alle anderen aan te pakken. Reageer op deze reactie
  • Zie voor de wettelijke kaders van garantie en conformiteit het dossier 'Juridisch Advies' elders op onze website: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/ Reageer op deze reactie
  • Ja, maar dan ben wel een paar honderd extra euro armer voor bijvoorbeeld een MacBook Pro en moet je nog steeds gaan zeuren in de winkel als je adapter stuk is.... Geweldige producten, maar service onder de maat. Reageer op deze reactie
  • je kunt altijd een verlengd garantie bij Apple of soms bij de winkel kopen. Reageer op deze reactie
  • Heb een Iphone 4 gewoon bij een Ned. Gsm-winkel gekocht. Is nu 1 of 2 jaar garantie van toepassing??? Reageer op deze reactie
  • Als Apple min of meer verplicht wordt om twee jaar garantie op haar producten te geven, dan kunnen nog veel meer fabrikanten van electronica hun borst nat maken. Eén jaar garantie is min of meer standaard, twee jaren is al uitzonderlijk en drie of meer jaren is echt zelden Reageer op deze reactie
  • Meer achtergondinformatie over wettelijke, fabrieks- en bijgekochte garantie is elders op onze website te vinden: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/ Reageer op deze reactie
  • Dit is laksheid van de consumentenbond zelf. Ze geven de massa wat ze willen zonder zelf onderzoek te doen naar hoe het verder in elkaar zit. De garantie die AppleCare biedt is fabrieksgarantie, geen verkopersgarantie. De Europese Consumentenwet spreekt over het claimen van de garantie bij de verkoper, en dan ligt de bewijslast bij de consument na 6 maanden. AppleCare neemt deze bewijslast weg voor een langere periode en stelt de consumenten in staat om direct bij de fabrikant aanspraak te doen op bepaalde garantie. Als de consumentenbond wat beter keek naar dit feit was er minder onduidelijkheid geweest dan wat nu heerst. Reageer op deze reactie
  • Apple zou eigenlijk het Applecare grafiekje - dat de koper alleen maar ziet als hij/zij klikt op "meer informatie" moeten aanpassen. Ik heb de indruk dat Apple nog niet van plan is dit te doen. Op Apple's Italiaanse site is er kleine aanpassing en wordt er niet meer verwezen naar de EC-richtlijn maar naar de lokale wet. Voor Nederland zou dit weer anders moeten zijn want Nederland heeft een eigen garantieregeling die nog verder gaat de EC-richtlijn. Het zwakke punt van de EC-richtlijn is dat de consument bewijzen van non-conformiteit na zes maanden zelf moet aanvoeren wat bij electronica komplete nonsens is. Reageer op deze reactie

Uw reactie:

* deze velden zijn verplicht

Aantal gebruikte tekens: 0 /1000

Voeg bestanden of filmpje toe

Lees onze privacyverklaring en gebruikersvoorwaarden website