Apple past garantievoorwaarden verder aan

Apple heeft de Consumentenbond toegezegd de informatie over garantie van Apple-producten te verbeteren. Dat geldt voor zowel het AppleCare Protection Plan, als voor de informatie die Apple op papier meelevert met Apple-producten. De Consumentenbond drong hier bij Apple op aan, omdat deze informatie over garantie nu onvolledig en onduidelijk is. Ook komt het niet overeen met de informatie op de website van Apple.

Apple ging niet in op een verzoek van de Consumentenbond om een gesprek over de nieuwe garantievoorwaarden. Bart Combée, directeur Consumentenbond: 'Op zichzelf is het positief dat Apple de noodzaak inziet de voorwaarden aan te passen, maar omdat ze dat geheel eenzijdig doen, is het nog maar de vraag of de nieuwe voorwaarden de verhouding tussen de garantie van Apple en de Nederlandse wet correct weergeven.' Apple moet als verkoper  consumenten correct informeren over de verhouding tussen de garantie die Apple aanbiedt en de wettelijke rechten van Nederlandse consumenten.

Snelheid

Vorig jaar paste Apple, op aandringen van de Consumentenbond, de garantie-informatie op zijn website aan. De Consumentenbond wil dat Apple nu haast maakt met het wijzigen van de documenten. Bart Combée: 'We begrijpen dat het even duurt om de papieren voorwaarden aan te passen. In de tussentijd moeten consumenten goed beseffen dat Apple niet het gehele verhaal over garantie vertelt. We houden natuurlijk de vinger aan de pols.'

Deel bericht via:
Print
  • 34

    34 personen vinden dit leuk!

  • 3

    3 personen vinden dit niet leuk!

Alle reacties (8)

  • @Fred: Als het gaat om hoge interne temperaturen, is dat niet ongebruikelijk. Dergelijke (gemeten en bewezen) temperaturen aan de buitenkant van het apparaat, zijn onwaarschijnlijk. Bij het beoordelen van een klacht gaat het er altijd om of het bewuste artikel wel/niet geschikt is ' voor normaal gebruik'. Als dat niet het geval is, is de winkel eindverantwoordelijk voor het alsnog in orde maken. Verwijzingen naar fabrikant mogen, maar als deze niet meewerkt, MOET de winkel een oplossing bieden (alleen particulier gebruik, overigens, niet zakelijk). Kijk hier voor meer info: http://www.consumentenbond.nl/juridisch-advies/juridische-hulp/garantie/
  • Ik heb een MacBook Pro gekocht ter waarde van 3300 euro. Nu word deze zo maar 100 graden tot 105 graden. De laptop is hiermee niet meer op schoot te houden. Apple geeft aan dat dit binnen de marges valt en wanneer de laptop niet uitvalt vanwege oververhitting er niets aan de hand is. Maar deze laptop is dus niet meer op schoot te houden. Wat kan ik hier nu nog mee?
  • Snap die ophef over Apple niet. Weleens geprobeerd iets op garantie te verhalen na 2 een half jaar voor een product van laten we zeggen 3500 euro? De wet is heel duidelijk, een product in die prijsklasse moet ook nog goed werken NA 2 jaar. Ga maar naar de winkel of fabrikant, ze lachen je gewoon uit. Nou neem dan lekker een advocaat en ga maar procederen...wetende dat een doorsnee burger allen niet meer KAN procederen. Gratis advocaten bestaan niet meer, griffie rechten. Dus dit zijn allemaal PAPIEREN overwinningen van de consumenten bond, en dat WETEN ze ook wel. Maar die club bestaat ook bij de gratie van betalende leden en hebben af en toe een "overwinning" nodig. Voor nieuwe zieltjes weet je wel...ZO werkt het n.l.
  • Sinds Combée het roer heeft overgenomen is de Consumentenbond er met 100% op vooruitgegaan. Durf en initiatief.Chapeau.
  • Zo hoort het ook, als producent/ontwikkelaar van (dure) producten hoort je sevice en garantie voor die producten op een hoog niveau te staan. Compliment voor de Consumentenbond
  • @André Habets: In gevallen waarin Apple via de webshop als verkoper optreedt, gelden de verplichingen van zowel fabrikant als leverancier. Dat is waar we met het artikel op doelen.
  • "Apple moet als verkoper consumenten correct informeren over de verhouding tussen de garantie die Apple aanbiedt en de wettelijke rechten van Nederlandse consumenten." Dat is naar mijn mening niet juist. Verkoper dient zich aan de wet te houden. Het staat vrij om meer garanties te geven, maar niet minder. In principe hoeft een verkoper (dus) niet uit te leggen hoe de fabrieksgarantie zich verhoudt tot de wettelijke garantie.
  • van harte mee eens