icon-menu logo_footer preds symbol-afrader symbol-bestekoop symbol-besteuittest

Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

Nieuws
|
De Consumentenbond krijgt meldingen van consumenten die problemen ondervinden met het achteraf betalen van rekeningen via betaaldiensten Klarna en Riverty. Klanten worden onverwacht geconfronteerd met incassokosten. Of rekeningen lopen op doordat bestelde producten niet kunnen worden teruggestuurd. De Consumentenbond heeft de betaaldiensten aangesproken.
joyce donat

Joyce Donat   WoordvoerderGepubliceerd op:24 november 2023

Problemen met achteraf betalen via Klarna en Riverty

Klanten die via Riverty hun rekening niet op tijd betalen, klagen dat zij geen (kosteloze) betalingsherinneringen of aanmaningen krijgen. Zij worden meteen geconfronteerd met een zogenaamde ‘vierde’ herinneringsbrief waarbij incassokosten worden gerekend. Riverty zegt dat het wel eerst herinneringsmails stuurt, maar dat die mogelijk in de spambox van de klanten terechtkomen. Consumenten bestrijden dat.

Gedragscode

Sandra Molenaar, directeur Consumentenbond: ‘Het is een welles-nietesspel tussen de partijen, maar feit is dat wij veel dezelfde soort klachten krijgen. Er gaat dus duidelijk iets mis.’

De Consumentenbond heeft Riverty gevraagd om klanten ook op andere manieren te benaderen, vóórdat er hoge kosten in rekening worden gebracht. Dat moet ook volgens de nieuwe gedragscode voor achterafbetaaldiensten die sinds 31 oktober geldt. Daarin staat dat bedrijven duidelijk moeten communiceren met hun klanten over openstaande rekeningen. Ook moeten consumenten een extra tussentijdse kosteloze herinnering krijgen.

Klarna

Klanten van Klarna hebben vooral problemen met rekeningen die open blijven staan, doordat bestelde producten niet kunnen worden geretourneerd. Dat gebeurt vooral bij Chinese webshops, en onbetrouwbare (malafide) dropshippers die geen mogelijkheid bieden om bestellingen te retourneren. Ondertussen loopt de rekening bij Klarna op door aanmaningskosten. 

Beter controleren

Volgens de klagers doet Klarna niets om te helpen en zegt het bedrijf enkel als tussenpersoon te fungeren. Maar die vlieger gaat niet op, vindt Molenaar: ‘Klarna is wat ons betreft ook verantwoordelijk. Het gaat immers een zakelijke relatie aan met zo'n webshop. Het bedrijf moet veel beter controleren met wie het in zee gaat. Én beter naar zijn klanten luisteren.’

Klarna laat in een reactie weten de problemen te onderzoeken en heeft inmiddels de samenwerking met een aantal webshops opgezegd.

De Consumentenbond heeft de signalen doorgegeven aan de Autoriteit Financiële Markten.

Nieuw & interessant

  • privacytest-sociale-netwerken
    7 mrt.

    Nieuwe regels moeten online platforms veiliger maken

    Onlineplatforms moeten beter omgaan met jouw meldingen over illegale zaken op het platform. Zij moeten vanaf nu voldoen aan de Digital Services Act (DSA).
  • Achteraf-betalen-via-klarna-en-riverty
    22 feb.

    Webwinkels zonder achteraf betalen

    Koop je iets online, dan moet je de optie krijgen om minstens de helft van het aankoopbedrag pas bij levering te betalen. Toch blijkt dat achteraf betalen bij een kwart van de onderzochte webwinkels niet mogelijk is.
  • bol-com
    14 dec.

    Webwinkels verplichten account onnodig

    Bij 20 van de 100 grootste webwinkels is een gebruikersaccount verplicht voor elke klant, terwijl we daar geen goede reden voor zien. Het gaat om de grootste webshops. De accountdwang is irritant en niet zonder gevaar.
  • Artikel buitenlandse webwinkels
    22 nov.

    Nepshops misbruiken betrouwbaarheid iDeal

    Het blijft een plaag: webwinkels die maar enkele weken bestaan en nooit iets leveren. Opvallend: wel 35 van de 61 ‘nepshops’ waarvoor de politie recent waarschuwde boden iDeal als betaalmiddel.