Extra informatie

Waarom winterbanden?

Ga je op wintersportvakantie met de auto dan zijn winterbanden een ‘must’. In Nederland zijn winterbanden niet echt noodzakelijk als je de auto kunt laten staan onder winterse omstandigheden.

Hoe je winterbanden herkent

Een winterband is te herkennen aan een grover, meer open profiel dan een zomerband. Op de zijkant zat vroeger een M+S ('mud and snow') markering. De Consumentenbond ziet liever het in de USA al gebruikelijke sneeuwvloksymbool, omdat dit beter gereguleerd is. Daarnaast worden er op sommige low-budget zomerbanden al een M+S-markering waargenomen. Een rechter in Duitsland heeft onlangs bepaald dat deze M+S-markering geen garantie is voor adequate wintereigenschappen. De EU is op dit moment nog bezig een winterbandsymbool te ontwikkelen.

Waarom winterbanden?

Winterbanden hebben veel meer grip in winterse omstandigheden, vooral bij een glad wegdek door sneeuw, ijs of ijzel. Maar ook bij vrieskou heeft het zachtere rubber voordeel. Dus is het voor eigen en andermans veiligheid een goede zaak om winterbanden te monteren om bij winterse omstandigheden veilig te kunnen rijden.

Een simpele remproef bij 50 km/uur laat zien wat het effect van winterbanden is:

  • Op een droge weg is de remweg voor een gemiddelde auto zo'n 12 meter; op een natte weg 14 tot 15 meter.
  • Op een besneeuwde weg is de remweg voor een auto met winterbanden 30 meter; dezelfde auto op zomerbanden heeft 60 (!) meter nodig.

Een alternatief voor de winterband is de vierseizoenenband die het hele jaar onder de auto kan. Met deze banden heb je eerder sneeuwkettingen nodig dan met winterbanden. Bovendien blijft het een compromis; de vierseizoenenband blinkt nergens in uit.
Het hele jaar door met winterbanden rijden is niet aan te raden. De remweg van deze banden neemt aanzienlijk toe bij hogere temperaturen.

Winterbanden soms verplicht of aan te raden

In de meeste Europese landen bestaat er regelgeving op dit gebied. Als er een voor winterbanden een verplichting geldt, dan is dit vaak bij winterse omstandigheden en/of binnen een bepaalde periode. In sommige gevallen wordt met een verkeersbord de verplichting aangeduid, bij sneeuwkettingen komt dit vaker voor. Maar het niet voldoen aan de regels kan een boete opleveren en als je (buiten je schuld) betrokken raakt bij een verkeersongeval, kan het rijden onder winterse omstandigheden zonder winterbanden leiden tot medeaansprakelijkheid en  'grove nalatigheid', waarbij de verzekeraar betaling kan weigeren.

Winterbanden zijn - vaak afhankelijk van de weersomstandigheden, een bepaalde periode en /of een speciaal bord - verplicht in

  • Albanië,
  • Bosnië/Herzegovina,
  • Duitsland,
  • Estland,
  • Finland,
  • Frankrijk,
  • IJsland,
  • Italië,
  • Kroatië,
  • Letland,
  • Litouwen,
  • Luxemburg,
  • Macedonië,
  • Noorwegen,
  • Oostenrijk,
  • Roemenië,
  • Servië,
  • Slovenië,
  • Slowakije,
  • Spanje,
  • Tsjechië,
  • Turkije, 
  • Zweden en
  • Zwitserland.

In veel van bovengenoemde landen is het ook (in bepaalde perioden) verplicht om sneeuwkettingen bij je te hebben of te gebruiken als dat door borden wordt aangegeven. Dat geldt ook voor Andorra, Bulgarije, Griekenland, Hongarije, Polen en Portugal.

Kosten van winterbanden

Samen met winterbanden kun je het beste een tweede set (stalen) velgen kopen, aangezien lichtmetalen velgen niet goed bestand zijn tegen winterse invloeden en pekel. Daarnaast moeten de banden bij gebruik van dezelfde velgen elke keer opnieuw gebalanceerd worden en neemt ook de kans op beschadigingen toe. De extra kosten vallen mee, je gebruikt immers twee sets banden naast elkaar in plaats van na elkaar. De aanschaf van een set extra (stalen) velgen kost zo'n €200 à €300.

Bij veel garagehouders en leveranciers kan de niet gebruikte set worden opgeslagen en verwisseld wanneer nodig. De opslag van een band kost zo'n €10 per seizoen en daar komen dan nog montagekosten van zo'n €15 bij. Voor 4 wielen is dat al gauw €100 voor een seizoen. Deze kosten krijg je opnieuw bij het terugwisselen van winter- naar zomerbanden. Het 2x verwisselen plus de opslag van de niet gebruikte set kost in totaal dan zo'n €150 tot €200 per jaar. Tegenover deze extra kosten staat dat je de zomerbanden minder snel hoeft te vervangen.     

Lees ook:

Deel bericht via:

Laatste review
Vredestein Quatrac 3 175/65 R14T
E.F.V. van Zutphen
45.0 procent
Kun jij helpen?
Winterbanden 185/65/R15T zijn in 2010 getest. Ik sta op het punt om nieuwe winterbanden in die maat aan te schaffen. Wanneer verwachten jullie deze maat winterbanden weer te testen?
heer J.C. Boudri,
Stel een vraag
Laatste reactie op onze tests
Renault Captur
Consumentenbond

@nanno brink: Alle geteste modellen zijn te vinden in onze productvergelijker autobanden, elders op onze website: http://www.consumentenbond.nl/test/auto-vrije-tijd/auto/autobanden/...

/tests/afbeeldingen/4174484/internetpanelconsumentenbond.jpg Help mee met onze tests

Dankzij ons internetpanel brengen we haarscherp de kwaliteit van producten en diensten in kaart.
Doe ook mee!